:سلام .
هفته ی پیش کتابی با عنوان مدیریت جامع آموزشی می خوندم که قسمتهایی از این کتاب رو در قالب چند پست در تالار قرار می دهم و امیدوارم مورد توجه دوستان عزیزم قرار بگیره .
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
اصول برقراري روابط انساني:
روابط انساني به مطالعه راههاي ايجاد زمينه¬ها و شرايط مناسب براي زندگي و رشد افراد مي¬پردازد. محيط و شرايط مناسب به وضعيت يا موقعيتي اطلاق مي¬شود كه در آن افراد بتوانند از طريق دست يافتن به نيازهاي منطقي خود رشد كنند. اين رشد، در راستاي فطرت آنهاست و در نهايت، استعداد و توانايي¬هاي بالقوه آنان شكوفا مي¬شود. محيط مناسب براي رشد، به محيطي گفته مي¬شود كه با ويژگي¬هاي موجود زنده سازگاري داشته باشد. اگر مي¬بينيم كه هر يك از گياهان در مناطق خاصي رشد مي¬كند و بارور مي¬شود به اين دليل است كه زمين و مواد تركيبي آن و همچنين آب و هواي محيط جغرافيايي يك منطقه خاص با نيازهاي آن گياه تناسب دارد. به همين نسبت، علت آن كه بسياري از گياهان در مناطق كويري خشك و سوزان رشد نمي¬كنند اين است كه بين نيازهاي گياهان و ويژگي¬هاي محيطهاي كويري تناسب وجود ندارد. مدرسه، محيط انسان پروري است كه براي پرورش هر نوع استعدادي آماده و مجهز مي¬باشد و مي¬تواند استعدادهاي مختلف را با كمك معلمان و اولياء پرورش دهد. شرط اساسي آماده سازي محيط آموزشي براي پرورش استعدادها و توانايي¬هاي بالقوه دانش¬آموزان، شناخت دقيق ويژگي¬هاي سرشتي، رشدي و رفتاري آنهاست.
زندگي همه انسانها از يك فرايند كلي و از مراحل كوچكتر تشكيل مي¬شود. بعنوان مثال، دوره كودكي يك مرحله از مراحل زندگي انسان است كه در آن بازي و رشد جسماني اهميت زيادي دارد. دوره نوجواني و جواني نيز مراحل ديگري از زندگي انسان است كه ويژگي¬هاي خاص خود را دارد. در عين حال، هر كودك، نوجوان و يا جوان، علاوه بر نيازهاي مشترك هر مرحله زندگي خود، داراي ويژگي¬هاي خاص خود نيز هست كه او را از ديگران جدا و متمايز مي¬سازد. عامل اصلي اين تفاوت¬ها، استعدادها يا نيروهاي بالقوه ويژه هر فرد است. برقراري روابط انساني بر پايه شناخت نيازها، و خصوصيات و استعدادهاي امكان¬پذير است.
ادامه دارد ........
علاقه مندی ها (Bookmarks)