به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2

Hybrid View

  1. #1
    عضو کوشا آغازکننده

    آخرین بازدید
    پنجشنبه 21 تیر 97 [ 15:04]
    تاریخ عضویت
    1392-5-02
    نوشته ها
    206
    امتیاز
    7,253
    سطح
    56
    Points: 7,253, Level: 56
    Level completed: 52%, Points required for next Level: 97
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Tagger First ClassVeteran5000 Experience Points
    تشکرها
    143

    تشکرشده 309 در 147 پست

    Rep Power
    46
    Array

    1 حد و حدود روابط در دوران عقد


    منبع:سایت تبیان

    دوران نامزدی به طور رسمی از زمان عقد آغاز می شود و تا شروع زندگی زیر یک سقف ادامه دارد. یکی از مهمترین دغدغه هایی که در این نامزدی رسمی وجود دارد، حد روابط دختر و پسر و فاصله آنها از همدیگر است. این که خانواده ها باید بر اساس عرف عمل کنند و مانع از روابط آزاد دختر و پسر به عنوان یک زوج شوند یا باید طبق مجوز شرع، روابط زناشویی را برای آنها مجاز بدانند و تصمیم گیری در این زمینه را به خودشان واگذار کنند.
    این تردید و بی تکلیفی گاهی آنقدر مشکل ساز می شود که نارضایتی های پی در پی را به وجود می آورد و گاهی منجر به طلاق در دوران عقد می شود.
    بدون شک توجه به نیازهای فیزیولوژیک به ویژه ارضای غرایز جنسی جزء مهمترین نیازهای اساسی زن و مرد و حتی یکی از برترین عوامل برای سوق دادن آن دو به سمت ازدواج محسوب میشود. زیرا از یک سو افراد از طریق ارضای میل جنسی میتوانند از لحاظ جسمی، فکری و روانی به آرامش برسند و از سوی دیگر از دید دین مبین اسلام این نیاز تنها از راه ازدواج قابل تأمین است.
    براین اساس جوانان گمان میکنند که وقتی با کسی عقد کردند همه چیز تمام شده و هرگونه ارتباطی میان آن دو حلال است. این نگاه هر چند از دید شرع کاملاً درست است اما نه تنها از دید عرف و فرهنگ ما پذیرفته شده نیست بلکه در بسیاری از موارد آن را امری مذموم نیز میدانند.
    بسیاری از روانشناسان نیز معتقدند که بهتر است رابطه زناشویی کامل که عرفاً و طبق رسوم جامعه ایرانی مربوط به بعد از ازدواج است، به آن زمان موکول شود. سوال مهم اینجاست: جوانی که با هزار زحمت و فشار خود را از گناه مصون داشته و تا زمان عقد صبر کرده حال چه باید کند؟
    در پاسخ به این سوال باید گفت که دوران عقد فرصت مناسبی جهت شناخت بهتر و عمیقتر زن و مرد از یکدیگر و در نتیجه ورود به زندگی با تفاهمی بیشتر است. به عبارت دیگر دوران نامزدی دوران آشنایی تکمیلی است و یک ازدواج نیمه تمام محسوب میشود. لذا نباید انتظار داشت که آنچه افراد در زندگی مشترک تجربه میکنند، در این دوره نیز تجربه کنند.
    دوران نامزدی دوران آشنایی تکمیلی است و یک ازدواج نیمه تمام محسوب میشود. لذا نباید انتظار داشت که آنچه افراد در زندگی مشترک تجربه میکنند، در این دوره نیز تجربه کنند
    پس بر طبق آنچه گفته شد جوان در این دوران باید سعی کند که از سویی فرد مقابل را بشناسد و از سوی دیگر نیروی قوی غریزه خود را کنترل کند و این خود مشکل بزرگی است. اما حقیقت این است که افراد در دوران نامزدی نه تنها باید در تمام زمینههای عقیدتی، اخلاقی، اجتماعی و ... با یکدیگر عمیقتر آشنا شوند بلکه باید در باب مساله زناشویی هم از هم شناخت بیشتری پیدا کنند.
    حد روابط در دوران عقد
    لزوم به تعویق انداختن رابطه زناشویی در دوران نامزدی
    *برقراری رابطه زناشویی باعث بیشتر شدن احساس تعلق و دلبستگی می شود. در نتیجه واقعبینی و عقلانیت تحت تاثیر قرار می گیرد و قضاوت مشکل می شود. در نتیجه دو طرف یا نمیتوانند در این دوران شناخت کامل و جامعی از فرد مقابل کسب کنند یا اگر هم ایراد و اشکالی در فرد مقابل ببینند با آن احساسی برخورد کرده و به آن اهمیتی نمیدهند. البته گاه افراد پس از فهمیدن ایرادهای اساسی فرد مقابل، قصد میکنند که او را ترک کنند ولی به خاطر داشتن روابط زناشویی و ترس از آبرو با احساس تعهد، از آن منصرف شده و تن به ازدواج میدهند.
    *اگر دختر و پسر به هر دلیلی در این دوران از هم جدا شوند، ضربه روحی بسیار شدیدی میبینند چون پیوند و وابستگی آنها بیشتر از حد معمول بوده است.
    *اگر دختر و پسر پس از برقراری رابطه، به هر دلیلی در این دوران از هم جدا شوند، پسر باید مهریه دختر را به صورت تمام و کمال پرداخت کند.
    * ممکن است با کوچکترین سهل انگاری مشکلات عدیده ای چون بیماری، بارداری و... برای طرفین ایجاد شده و ازدواج را با دردسر مواجه کند.
    ویرایش توسط amf66 : شنبه 14 فروردین 95 در ساعت 00:11

  2. کاربر روبرو از پست مفید amf66 تشکرکرده است .

    ammin (شنبه 14 فروردین 95)

  3. #2
    عضو کوشا آغازکننده

    آخرین بازدید
    پنجشنبه 21 تیر 97 [ 15:04]
    تاریخ عضویت
    1392-5-02
    نوشته ها
    206
    امتیاز
    7,253
    سطح
    56
    Points: 7,253, Level: 56
    Level completed: 52%, Points required for next Level: 97
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Tagger First ClassVeteran5000 Experience Points
    تشکرها
    143

    تشکرشده 309 در 147 پست

    Rep Power
    46
    Array
    دوران نامزدی دورانی است که چه بسا از شیرین ترین و به یاد ماندنی ترین روزهای تمام عمر هر زوجی محسوب می شود. ولی واقعا این دوران برای چه کاری پیش بینی شده است. وقت چه کاری است؟ چه کارهایی را باید در این دوران انجام داد و چه کارهایی را نه ؟!...
    ملاقات و گفتگو و دیدار زوجین در این دوران نه تنها به آرامش روحی و ایجاد فضای مناسب برای شناخت بیشتر کمک می کند، بلکه مجال بیشتری را برای نزدیکی خانواده های دو طرف نیز فراهم می کند. بنابراین رعایت برخی نکات در ملاقات ها می تواند به مفید بودن آن کمک کند

    دیدارها
    زوجین باید قبل از هر چیز، جهت قرار ملاقات ها با هم به توافق برسند. البته لازم است که خانواده ها را در جریان توافق خود قرار دهند.
    چرا که خانواده عروس باید از زمان حضور دامادشان مطلع باشند تا آمادگی لازم جهت پذیرایی را داشته باشند و آقای داماد با عدم هماهنگی برنامه ها و احیاناً نامناسب بودن اوضاع ظاهری عروس خانم روبرو نمی شود. پس اعلام تلفنی قبل از به راه افتادن کاری بسیار به جاست.
    وضع ظاهری
    رسیدگی به وضع ظاهری داماد برای دیدار عروس خانم لازم است. پس آقایان اصلاح موهای سر، مرتب و تمیز بودن لباس و استفاده از عطر مورد علاقه عروس خانم را فراموش نکنند. عروس خانم هم بهتر است لباسی را بپوشد که به قول معروف بیشتر به او می آید و با آن از جذابیت بیشتری برخوردار می شود.
    هدیه مناسب
    خرید هدیه مناسب یا گل، برای عروس خانم سبب خشنودی او شده و این حلقه را محکم تر می کند. ولی اگر در شرایط خاصی قادر به تهیه آن نیستیم، حتماً به عروس خانم بگوییم « دلم می خواست هدیه ای برای شما تهیه کنم ولی فرصت مناسبی برای انتخاب آن پیدا نکردم. اما به محض شناخت سلیقه شما این کار را انجام خواهم داد.» به خاطر داشته باشید: همسری که زودتر از دیگری، از علایق و سلیقه های همسرش مطلع می شود، موفق تر است.
    ولخرجی
    اگر قرار است با همسر خود به گردش بروید، حتماً به اندازه کافی پول بردارید. چرا که در این دوران خانم ها به شدت نگران خست مردها هستند. در غیر این صورت عروس خانم با خود می گوید: "سالی که نکوست از بهارش پیداست."
    چه بگوئیم؟
    قبل از دیدار دو نفره، باید ملاقات با گفتگو و احوالپرسی با خانواده عروس یا داماد صورت گیرد، آن هم با عباراتی گرم و صمیمانه که حکایت از شدت علاقه؛ دیدار خانواده دارد.
    تعریف کردن از یکدیگر، نوع رفتار، لباس و وضعیت ظاهری یکدیگر بر جذابیت این دیدار می افزاید. پس صرفه جویی نکنید و احساسات خود را به زبان بیاورید. بهتر است بیان این احساسات به زیباترین شکل موجود صورت گیرد. به طوری که زوجین یادآوری آن را برای سالیان دراز، قوت قلب خود قرار دهند. پس در این موضع، سکوت نمی تواند معنای خوبی داشته باشد. چرا که گاه سکوت کردن نشانه تردید داشتن تلقی می شود.
    به خاطر داشته باشید که اگر یکی یا هر دوی شما کلاً فردی کم حرف و ساکت هستید، حتماً در اولین جلسه ملاقات این خصوصیت را بیان کنید تا سبب نگرانی طرف مقابل نشود. باید سعی شود گفتگوها در عین رسایی، گرمی و به جا بودن، با زبانی نرم و لین بیان شوند.
    از صراحت لهجه یا به اصلاح « رک بودن » و جملات ابهام آمیز بپرهیزید. بعضی از زوجین، از پر حرف بودن طرف مقابل گله می کنند و می گویند : که ایشان اصلاً مجال صحبت کردن به من را نمی دهد. پس گفتگویی خوب است که به طور متناوب باشد، یعنی یکی گوینده باشد و دیگری سکوت کند و بر عکس.
    نکته مهم دیگری که در این گفتگوها لازم بلکه اساسی است، رعایت صداقت است. دروغ گفتن از لطف کلام می کاهد و تداوم زندگی مشترک را به مخاطره می اندازد. اگر زوجین بدانند که دروغگویی تا چه حد مبنای زندگی مشترک را متزلزل می سازد، هرگز دروغ نمی گویند. در این پروسه به خاطر داشته باشید که همسرتان را آن طور که هست بپذیرید و با تحقیر او موجبات دروغگویی او را فراهم نکنید.
    پرهیز از مقایسه همسر با دیگران
    اگرچه مقایسه ها ممکن است بر اساس نیت خیر و به قصد اصلاح طرف مقابل انجام شود، اما بهتر است از روش های مناسب جهت تغییر و اصلاح فرد بهره گرفته شود.
    پرهیز از طولانی شدن زیاد دوره عقد
    یکی از مسائلی که گاه باعث می شود دوران عقد به ازدواج ختم نشود، طولانی شدن بیش از حد دوران عقد است. به ویژه وقتی که زوجین از تجربیات کمتری برخوردار باشند و عوامل تشدید کننده ای همچون مداخلات خانواده نیز در کار باشد. نگرانی، احساس بلاتکلیفی، تکدر خاطر دختر و خانواده او از وضعیت موجود و خدای ناکرده به هم خوردن نامزدی از عوارض عقد طولانی است.
    محبت متقابل
    وجود نگرش های غلط، یکی از موانع محبت است. مثلاً دیده می شود که برخی می گویند اگر به همسر خود محبت کنیم، سوءاستفاده می کند، توقعات او بالا می رود یا حساب نمی برد، لذا از اظهار محبت دریغ می کنند. مراد از محبت، محبت افراطی نیست و محبت به جا و به اندازه درهر زمان و برای هر کجا و درهر سن وسالی لازم است.
    ویرایش توسط amf66 : شنبه 14 فروردین 95 در ساعت 10:32


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 10:10 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.