سید مجتبی آل علی؛ دانش آموخته فلسفه آموزش و پرورش- عنوان بازی نامی آشنا برای دوران قابل توجهی از زندگی ماست. دورانی که همیشه با خاطراتش در ذهن ما جاودان مانده است. بازی برای ما یادآور دوران کودکی است، دورانی که با توجه به شکل گیری شخصیت و رفتار فرزندان ما از مهم ترین دوران زندگی آن هاست و کودکان در بازی زندگی کردن را تجربه می کنند. بازی برای والدین نقش سرگرمی دارد ولی برای کودکان نوع و روش زندگانی است، تا تربیت بشوند. و البته نکته قابل توجه همین تعریف بازی است، تا ندانیم بازی چه تعریفی دارد نمی توانیم به جنبه هایش بپردازیم و این باعث می شود تعبیر ما از آن با تعبیر دیگران متفاوت شود و این خود مقدمه اشتباهات بزرگ و بعدی ماست.
1 - اولین ابزار برای شناخت دنیای پیرامون ما حس های پنج گانه است و هر فردی در ابتدایی ترین سال های زندگی اش از طریق حس شنوایی و بینایی و لامسه به شناخت دنیای پیرامونش می پردازد. بازی این هفته، به طور خاص سه مورد از حس های پنج گانه کودک شما را تقویت می کند.
2- عنوان بازی: شناخت دوست و آشنا

گروه سنی: 3 سال به بالا شامل دختر و پسر
تعداد شرکت کننده: فردی و گروهی(2 نفر به بالا)
وسایل بازی: حضور تعدادی از اعضای خانواده یا دوستان کودکان، دستمال (برای بستن چشمان)
هدف های رفتاری: تصویرسازی ذهنی، افزایش دقت، آشنایی، قدرت به یادسپاری، بالا بردن اعتماد به نفس، بالا بردن حدس عاقلانه، استفاده از حس لامسه و استفاده از حس شنوایی

3 - شرح اجرای بازی:
مربی‌(والدین) تعدادی از دوستان یا اعضای خانواده را به این بازی دعوت می کند. مهمانان به صورت خطی می ایستند و باید در حین بازی سکوت را رعایت کنند. مربی ‌(والدین) کودکان را توجیه کرده و سپس چشمان کودک را می بندد.
کودک باید با چشمان بسته صورت و موی طرف مقابل را بررسی کرده و حدس بزند که طرف مقابل چه کسی است و نامش را بگوید. می توان برای سخت تر شدن بازی با پنبه ای گوش کودکان را نیز بست تا کودک در شرایط سخت تری مخاطبش را تشخیص دهد؛ همچنین می توان برای سخت تر شدن بازی از روش هایی دیگر همچون شمارش افراد آشنا و ناشناس یا پیدا کردن فردی خاص استفاده کرد.
در پایان گروه برنده بنا به تشخیص مربی‌ (والدین) هدیه ای را دریافت می کند. انجام این بازی در فضای آموزشی و کلاس های ورزش بسیار توصیه می شود.
تعداد زیاد دوستان و تنوع شرکت کنندگان سختی این بازی را بالا می برد و این موضوع قدرت تشخیص کودکان را افزایش می دهد.

4- بررسی تاثیرات روان شناسی بازی:
اگر یک انسان از کودکی حسی را نداشته باشد شناختش از دنیای پیرامونشان ناقص می شود و نمی تواند با قسمتی از دنیای اطرافش ارتباط برقرار کند. با توجه به این نقص کودکان باید از جهتی دیگر حواسشان را برای شناخت دنیای پیرامونشان بیشتر و دقیق تر به کار ببرند. استفاده از این حواس موجب قوت آن حس می شود. از جهتی در فضای خانواده و در ارتباط با والدین این حس به واسطه رابطه عاطفی با والدین به خصوص مادر بیش از پیش در کودکان بروز می یابد. مربی‌(والدین) در این بازی سعی می کند با تقویت قوای لامسه کودکان(دانش آموزان) و استفاده از حس ششم(حدس) کودکان(دانش آموزان) قدرت شناسایی آنان را افزایش دهد. این بازی سبب می شود کودکان در فضای خانواده نسبت به سخنان یا درخواست های والدین حساس شوند و به درخواست ها عمل کنند؛ همچنین این بازی، نقش بسیار مفیدی در فضای آموزشی و کلاس درس دارد و موجب می شود کودکان نسبت به سخنان معلم و یا دوستان شان حساس شوند و این تاثیر بسزایی بر قدرت تفکیک و آموزش کودکان دارد.



منبع: زندگی سلام | شماره :19183 | تاریخ 1394/11/13