بررسي‌هاي دانشمندان، نشان داده که مادران شاغل در بسياري از موارد کودکان چاق‌تري دارند.
در واقع محققان انگليسي دريافته‌اند، فرزندان مادران شاغل اضافه وزن بيشتري دارند و در 13 تا 19 درصد موارد، دچار چاقي هستند.

از آنجايي که چاقي مشکل کودکان ايراني نيز هست که ممکن است ريشه در اشتغال مادرها داشته باشد،گفت‌وگويي را با دکترمسعود کيمياگر، متخصص تغذيه و مديرگروه تغذيه دانشگاه شهيد بهشتي، انجام داده‌ايم.

شاغل بودن مادران چگونه باعث چاق شدن کودکان مي‌شود؟
در اينکه شاغل بودن مادر، برتغذيه فرزندان او تأثير مي‌گذارد ترديدي نيست، اما اين موضوع به جنبه‌هاي اجتماعي کار برمي‌گردد که باز هم خيلي از مادران به تغذيه کودکانشان توجه مي‌کنند و برخي نه.

گاهي بچه‌ها به خوردن هله هوله و غذاهاي آماده وابسته مي‌شوند يا به دليل عدم فرصت کافي براي پخت و پز، از بيرون غذا سفارش مي‌دهند که با افزايش وزن در اين کودکان همراه است.

مشکل ديگر اين است که در برخي موارد، مادر براي اينکه احساس گناه نکند از اينکه در برخي مواقع، همراه کودکش نيست، وقتي به خانه برمي‌گردد بيش از حد نياز به کودکش مي‌خوراند و اين هم يکي ديگر از دلايل چاق شدن اين کودکان مي‌تواند باشد.

به نظر شما فقط مادران شاغل مقصرند؟
نه اصلاً اين طور نيست، بلکه زماني که مادري شاغل است مجموعه‌اي از شرايط وجود دارد که ممکن است منجر به چاق شدن کودکان شود.

مثلاً يکي از موضوعاتي که مي‌تواند باعث چاق شدن اين کودکان شود، مشکل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هاست، چرا که در بسياري از موارد در مواقعي که مادر حضور ندارد، آنها از کودکان پرستاري مي‌کنند و هر گونه محبت يا توجهي را با خوراندن بستني، شکلات و يا خوراکي‌هاي ديگر به نوه‌هاي خود ابراز مي‌کنند.

در مواردي هم بچه‌ها خودشان وقتي در خانه تنها مي‌مانند، ساعاتي طولاني را پاي تلويزيون و کامپيوتر مي‌گذرانند و پيوسته در حال خوردن تنقلات هستند.

البته نکته ديگري هم هست که مختص مادران شاغل نيست و به باورهاي غلط مادران برمي‌گردد، مثل اينکه بچه را وادار مي‌کنند که هر روز 3 ليوان شيربنوشد يا ماست و پنير و... را جايگزين شير نمي‌دانند و براساس همين باورهاي نادرست، به کودکان خود غذاي اضافي مي‌دهند.

نقش پدرها در چاقي فرزندان چيست؟
پدرها، وظيفه خريد مواد غذايي از بيرون را در اغلب اوقات برعهده دارند، بنابراين انتخاب مواد غذايي و يا خريد هله و هوله و چيپس و پفک و بستني که وارد خانه‌ها مي‌شود را پدرها انجام مي‌دهند و بايد اين واقعيت براي آنها جا بيفتد که بچه‌ها نبايد هر روز بستني و چيپس و پفک بخورند.

چطورخانواده‌اي که پول ندارد کمترخريد مي‌کند، پدرها هم بايد خريد مواد غذايي که ارزش غذايي کمي دارند را کمتر انجام دهند.
:D
سفارش غذا از بيرون هم مي‌تواند دليلي براي چاقي اين کودکان باشد؟
اين نکته جالبي است و برخلاف باورهاي عمومي، غذايي که از بيرون و به شکل طبخ شده مي‌خريم، الزاماً بد نيست، چرا که مي‌تواند ساندويچ مرغ و سبزيجات با سس کم باشد که اصلاً هم اشکالي ندارد.

اما ايده خريد پيتزايي که 1200 کالري دارد ياساندويچ پرسس همبرگر، اصلاً خوب نيست. يعني انتخاب غذاهاي آماده است که اغلب مشکل‌زا مي‌شود.