مجيد حسين زاده- بعد از گذشت چندين سال از شروع زندگي مشترک، شور و احساسات اوليه زوجين کاهش مي يابد و مسائل مختلفي جاي آن ها را مي گيرد؛ بنابراين با مرور زمان و بيشتر شدن عمر زندگي مشترک مشکلاتي به وجود مي آيد. اگر زوجين نتوانند چنين مشکلاتي را مديريت کنند، احساس خوشبختي کمتري خواهند کرد و در بعضي موارد و به مرور آن قدر مشکلات شان افزايش خواهد يافت که ادامه زندگي مشترک برايشان غير قابل تحمل خواهد شد. سيدمحمد پاکدامن شهري، کارشناس ارشد مشاوره و استاد دانشگاه در گفت و گو با زندگي سلام به 3 مورد از رايج ترين مشکلاتي اشاره مي کند که زن و شوهرها بعد از گذشت چندين سال از زير يک سقف رفتن با آن درگير مي شوند. به زوج هايي که چندين سال از شروع زندگي مشترک شان گذشته است، توصيه مي کنيم که ادامه اين مطلب را با دقت بخوانند.

يک
اولش با هم رودربايستي داشتيد!
در روزها و حتي ماه هاي ابتدايي زندگي مشترک، زوجين با توجه به رودربايستي ها و خجالت هايي که از يکديگر دارند، چشم شان را روي خيلي مسائل و کاستي ها مي بندند. در اين مدت، ديدگاه زن و شوهرها اين است که دوست ندارند دل طرف مقابل شان را بشکنند و رنجي را تحميل کنند؛ بنابراين از بيان بسياري مسائل صرف نظر مي کنند؛ اما معمولا بعد از گذشت چند سال از زندگي مشترک، اين ديدگاه کاملا تغيير مي کند؛ براي مثال، ممکن است زني بعد از چند سال زندگي مشترک نتواند اقتدار مرد را به دليل بعضي رفتارهايش بپذيرد يا شوهري نخواهد از همسرش در جايگاه مشاوره اي استفاده کند و به او بها دهد و اين مسئله را بدون هيچ مقدمه اي به او بگويد؛ بنابراين مديريت چنين اصولي که نياز طرف مقابل محسوب مي شود ممکن است با گذشت زمان، خدشه دار شود که در زندگي مشترک بسيار مهم است.


تيشه به ريشه شخصيت همسرتان نزنيد!
براي مديريت اين موضوع، زن و شوهرها بايد با گذشت زمان، هر يک جايگاه خودشان را بپذيرند و به جايگاه طرف مقابل احترام بگذارند و آن را زير سوال نبرند. البته مي توان در فضايي صميمي به گفت و گو براي حل مشکل پرداخت، اما زير سوال بردن ويژگي هاي شخصيتي همسر نتيجه اي، جز از دست دادن آرامش نخواهد داشت.

دو
اولش چپ و راست به هم محبت مي کرديد
يکي ديگر از مهم ترين و تاثيرگذارترين مشکلاتي که به مرور زمان دامن زندگي هاي مشترک را مي گيرد، بي توجهي عاطفي زن و شوهر به يکديگر است. معمولا در اوايل زندگي مشترک، زوجين با اين مشکل مواجه نيستند چراکه به روش هاي گوناگون به يکديگر ابراز علاقه مي کنند، اما با گذشت چند سال از با هم بودن شان به اين دليل که احساس مي کنند اين مسئله ديگر اهميتي ندارد نسبت به آن بي توجه مي شوند.


بي خيال ابراز محبت نشويد!
زن و شوهرها بايد بدانند هر قدر ابراز محبت شان به يکديگر کمتر شود، اختلالات در زندگي مشترک شان بيشتر خواهد شد؛ براي مثال، مسائلي که کم اهميت هستند در چنين زندگي هايي، پر اهميت جلوه مي کنند و همين مسئله باعث شروع اختلافات زن و شوهرها خواهد شد. ابراز محبت به 2 صورت کلامي و رفتاري است و بايد زن و شوهرها از هر روش بهره بگيرند تا زندگي مشترک شان را در برابر مشکلات بيمه کنند.

سه
اولش براي هم بهترين بوديد!
سومين مشکل زوجين با عمر زندگي مشترک چند ساله، قرار گرفتن در دام «مقايسه گري منفي» است که معمولا چندين سال بعد از شروع زندگي مشترک اين موضوع جدي تر مي شود. زن و شوهري که به جاي تمرکز بر داشته هاي خود، چشم به زندگي ديگران مي دوزند و به حال کمبودهاي مادي خود افسوس مي خورند، همواره خودشان را در تنگنا مي بينند و روي خوشي را در زندگي خود نمي بينند.


براي رسيدن به پيشرفت مقايسه نکنيد!
جالب است بدانيد زن و شوهرهايي که بناي زندگي خود را بر اساس اصل مقايسه گري قرار مي دهند، هميشه در ناراحتي و نارضايتي از زندگي مشترک و همسرشان به سر مي برند. در اين بين بعضي هم براي مثال مي گويند: از شوهر فلاني جلوي همسرم تعريف مي کنم که شوهرم نيز خودش را مثل او کند و اصلاح شود. اين فکر کاملاً اشتباه است و با هيچ يک از مباني روان شناسي سازگار نيست و مطمئن باشيد با چنين مقايسه کردن هايي، نه تنها او اصلاح نخواهد شد، بلکه بد رفتاري اش بيشتر مي شود.

منبع:http://www.khorasannews.com/News.asp...y=8&id=7488240