به انجمن خوش آمدید
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 21
Like Tree43Likes

موضوع: **....** کلید های پرورش هوش اخلاقی **....**

  1. #1
    سرپرست سایت

    آخرین بازدید
    [ ]
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-۱-۰۳
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    7,766
    امتیاز
    110,555
    سطح
    100
    Points: 110,555, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 67.0%
    دستاوردها:
    SocialRecommendation Second ClassCreated Blog entryVeteranOverdrive
    تشکرها
    27,279

    تشکرشده 34,862 در 7,115 پست

    نوشته های وبلاگ
    4
    Rep Power
    999
    Array

    Star **....** کلید های پرورش هوش اخلاقی **....**

    1


    در حقیقت بسیاری از فرزندان ما بزرگ میشوند اما اندکی از آنها بلوغ و پختگی را تجربه می کنند.

    بسیاری از فرزندان ما در مدرسه رسمی "دانش آموخته" می شوند اما اندکی از آنها در مدرسه زندگی "فرهیخته" میشوند.


    بسیاری از فرزندان ما "مراحل رشد ذهنی" را بسرعت طی میکنند اما اندکی از آنها موفق به به طی کردن "مراحل رشد اخلاقی" میشوند.

    بسیاری از فرزندان ما مهارت های حل مساله را در "مدرسه" یاد میگیرند اما اندکی از آنها توان حل مشکلات خود را در "زندگی" دارند.



    تقویت هوش اخلاقی کودکان بهترین فرصت برای قرار دادن فرزندانمان در مسیردرست است تا آنها بتوانند علاوه بر درست فکر کردن درست هم عمل کنند


    ما چگونه به کودکانمان درست و غلط را آموزش می دهیم ؟

    آنها چگونه و از کجا دلسوزی ،مهربانی و دیگر ارزش های اخلاقی مهم را یاد می گیرند؟

    آیا روش های علمی وجود دارد تا والدین جهت شکل دهی ویژگیهای کودکانشان ،از آنها بهره گیرند؟

    اینها برخی از سوالاتی هستند که معمولا به ذهن والدین و دست اندرکاران پرورش و تربیت کودکان می رسد، به همین جهت ابتدا به اختصار نظرات برخی از مولفان و نظریه پردازان را مرور کرده و در پایان به ارائه چند راهکار ساده خواهیم پرداخت .

    یکی از ابعاد رشد و تحول ، که از دوران کودکی تا سال های بزرگسالی ،در کنار دیگر ابعاد رشد شکل می گیرد،رشد اخلاقی کودکان است .وقتی مردم %D�}�pرباره رشد اخلاقی صحبت می کنند، آنها به رفتار و نگرش های خودشان نسبت به سایر مردم در جامعه اشاره دارند،به عبارتی آنها به پیروی ما از هنجارهای اجتماعی ،مقررات و قوانین ،عرف و آداب و رسوم توجه می کنند .البته به زبان ساده و در مورد کودکان ،ما توانایی آنها را در تمایز درست از غلط توصیف می کنیم .


    هوش اخلاقی موضوع تقریبا جدیدی است. همان طور که هوش هیجانی و هوش شناختی با یکدیگر فرق دارد، هوش اخلاقی هم یک هوش کاملا مجزاست.


    هوش اخلاقی چیست؟

    مفهوم اصلی هوش اخلاقی این است که ما بتوانیم درست را از نادرست تشخیص دهیم؛ یعنی اعتقادات محکم اخلاقی داشته باشیم و بر اساس این اعتقادات عمل کنیم. (بر اساس این اعتقادات قدرت تشخیص درست از نادرست بدست می آید )





    ادامه دارد ......

  2. 9 کاربر از پست مفید فرشته مهربان تشکرکرده اند .

    Aram_577 (شنبه ۰۴ مهر ۹۴),paiize (چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴),فاطمه بانو (جمعه ۰۳ مهر ۹۴),ناهیدگل (یکشنبه ۱۲ مهر ۹۴),مدیرهمدردی (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴),مسافر زمان (جمعه ۰۳ مهر ۹۴),باغبان (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴),شیدا. (جمعه ۰۳ مهر ۹۴),عشق آفرین (پنجشنبه ۰۲ مهر ۹۴)

  3. #2
    سرپرست سایت

    آخرین بازدید
    [ ]
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-۱-۰۳
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    7,766
    امتیاز
    110,555
    سطح
    100
    Points: 110,555, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 67.0%
    دستاوردها:
    SocialRecommendation Second ClassCreated Blog entryVeteranOverdrive
    تشکرها
    27,279

    تشکرشده 34,862 در 7,115 پست

    نوشته های وبلاگ
    4
    Rep Power
    999
    Array
    2




    کسی که دارای هوش اخلاقی است چگونه توصیف می شود ؟


    كسی دارای هوش اخلاقی تعريف می شود كه از باورهای اخلاقی راسخ و قوی و توانايی عمل كردن به آنها برخوردار باشد، به گونه ای كه فرد به شيوه ای صحيح و محترمانه رفتار كند.

    هوش اخلاقی اشاره به توانايی اعمال اصول اخلاقی در اهداف شخصی، ارزش ها و فعاليت های فرد دارد و به مفهوم ظرفيت وتوانايی درك مسائل خوب از مسائل بد است. هوش اخلاقی شامل گستره ی فراشناختی يافراعملی است كه واكنش شناخت ها، نگرش ها و فعاليت های اخلاقی را در چارچوب سيستم های ارزشی فردی امكان پذير می سازد. هوش اخلاقی، هوش حياتی برای همه انسان ها است (نقطه عطفی برای تمام هوش ها محسوب مي شود)، به دليل اينكه هوش اخلاقی اشكال ديگرهوش را به انجام كارهای ارزشمند هدايت می كند.




    پژوهش هاي محققان تعليم و تربيت نشان داده كودكاني كه به هر دليل هوش اخلاقي كسب نكرده اند در معرض خطرهاي جدي قرار دارند. اين كودكان به دليل وجدان متزلزل، ضعف در مهار كردن اميال، رشدنيافتگي حساسيت هاي اخلاقي و باورهاي كه به گونه اي نادرست هدايت شده، تا حد زيادي به عقب افتادگي اخلاقي و اجتماعي دچار و در بزرگسالي به شخصيت هاي نابهنجار و ناموفق تبديل مي شوند.

  4. 6 کاربر از پست مفید فرشته مهربان تشکرکرده اند .

    Aram_577 (شنبه ۰۴ مهر ۹۴),paiize (چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴),فاطمه بانو (جمعه ۰۳ مهر ۹۴),مدیرهمدردی (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴),مسافر زمان (جمعه ۰۳ مهر ۹۴),باغبان (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴)

  5. #3
    سرپرست سایت

    آخرین بازدید
    [ ]
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-۱-۰۳
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    7,766
    امتیاز
    110,555
    سطح
    100
    Points: 110,555, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 67.0%
    دستاوردها:
    SocialRecommendation Second ClassCreated Blog entryVeteranOverdrive
    تشکرها
    27,279

    تشکرشده 34,862 در 7,115 پست

    نوشته های وبلاگ
    4
    Rep Power
    999
    Array

    3

    دو نظریه پرداز و روانشناس معروف ، ژان پیاژه و لارنس گلبرگ ، رشد اخلاقی کودکان را مطالعه کردند.

    پیاژه مشاهده کرد که چگونه استدلال اخلاقی در کودکان شکل می گیرد.او دریافت در کودکان خردسال ،در مقایسه با کودکان بزرگتر ،ادراک ابتدایی تری از رفتار درست - غلط دارند.

    پیاژه با طرح این پرسش اساسی که کدام رفتار بدتر است ؟ ، مشاهده کرد که کودکان خردسال رفتار بد را به وسیله میزان صدمه ای که به خاطر رفتار شخص ایجاد شده قضاوت می کنند، او داستانهایی را در قالب معما یا مساله اخلاقی بود برای آنها تعریف می کرد و از آنها می خواست بگویند ” چه کسی رفتارش بدتر است ؟” به عنوان مثال ،یکی از داستان ها به این شرح بود : پسری که بطور اتفاقی ۱۵ فنجان را می شکند کار بدتری کرده است یا پسری که از روی لجبازی و عصبانیت ،هنگامی که مادرش در آن اطراف نیست ، یک فنجان را می شکند؟ پیاژه مشاهده کرد کودکان خردسال ، رفتار بد را به پسری که فنجان بیشتری شکسته است نسبت دادند و این امر صرف نظر از نیت کودک دوم بود . پیاژه این استدلال اخلاقی را ، اخلاق عینی یا واقع گرایی اخلاقی نامیده ،در حالی که کودکان بزرگتر رفتار بد را به پسری که فقط یک فنجان شکسته بود نسبت دادند.،زیرا انگیزه او بد بود.مسلما این نوع استدلال پیشرفته تر از استدلال اخلاق عینی است .

    از نظر پیاژه به نظر نمی رسد کودکان بتوانند این مرحله از رشد اخلاقی را کاملا قبل از سنین ۱۲ یا ۱۳ سالگی کسب کنند.

    نظریه پرداز و مولفی دیگر ، یعنی لارنس گلبرگ کار پیاژه را تا سنین جوانی و بزرگسالی ادامه داد.

    گلبرگ :

    سطح اول را پیش عرفی نامید.در این سطح کودکان با اجتناب از تنبیه و برآوردن نیازها ی خود رفتار صحیح را نشان می دهند .(در این سطح مرحله اول مساوی تنبیه -اطاعت و مرحله دوم با فرد گرایی توصیف می شود ). این سطح و مرحله هایش کارهای کودکان خردسال تا ۱۰ سالگی را توجه می کند .

    سطح دوم ،عرفی خوانده می شود ، در این سطح کودکان بیشتر با زندگی بر اساس انتظارات دیگران و انجام کار صحیح به دلیل اینکه برای گروه مناسب است ،رفتار می کند.

    سطح سوم با انطباق بین افراد (پس عرفی )

    مرحله چهارم با نظام اجتماعی و تبعیت از قانون مرتبط است ....... این سطح و مرحله هایش با ویژگی های کودکان بالای ۱۰ سال تا دوران بزرگسالی مطابقت دارد.

    (سطح سوم ،پس عرفی نامیده می شود )



  6. 5 کاربر از پست مفید فرشته مهربان تشکرکرده اند .

    Aram_577 (شنبه ۰۴ مهر ۹۴),فاطمه بانو (جمعه ۰۳ مهر ۹۴),مدیرهمدردی (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴),مسافر زمان (جمعه ۰۳ مهر ۹۴),باغبان (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴)

  7. #4
    سرپرست سایت

    آخرین بازدید
    [ ]
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-۱-۰۳
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    7,766
    امتیاز
    110,555
    سطح
    100
    Points: 110,555, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 67.0%
    دستاوردها:
    SocialRecommendation Second ClassCreated Blog entryVeteranOverdrive
    تشکرها
    27,279

    تشکرشده 34,862 در 7,115 پست

    نوشته های وبلاگ
    4
    Rep Power
    999
    Array
    4


    درسطح سوم که پس عرفی نامیده می شود


    افراد رفتارشان را به وسیله ارزش ها و اعتقادات گروهی و به عبارتی معیارهای جهانی ارزیابی می کنند و رفتارها را با جامعه ای که با آنها زندگی می کنند کنترل می نمایند.به این ترتیب رفتار صحیح بر اساس یک قرار داد اجتماعی با دیگران و مطابق با اصول اخلاق جهانی که ممکن است بر مبنای قوانین جوامع بشری پایه ریزی شده باشد.

    (در این سطح مرحله پنجم با قرار دادهای اجتماعی و حقوق فردی ،مرحله ششم با علم اخلاق و نوعدوستی مطابقت دارد.) با آن که دیدگاه های دیگری نیز از سوی مولفان دیگر ارائه شده و افراد متعددی با مراحل رشد اخلاقی پیاژه و گلبرگ اتفاق نظر نداشته و از آنها انتقاد می کنند، اما همچنان این پرسش اصلی برای والدین باقی است که ما چگونه رفتار اخلاقی را به کودکان آموزش می دهیم؟ یکی دیگر از مسائل اساسی که همواره در اکثر مسائل (مانند رشد هوش ،شکل گیری شخصیت و…) انسانی مطرح است ، تعیین میزان سهم "طبیعت-تربیت ” است .

    متعادل ترین نظر در این بین آن است که رشد اخلاقی حاصل تعامل بین طبیعت و تربیت است .
    اخلاق در نتیجه تعامل عواملی مانند نظرات والدین ، روش های انضباطی و همچنین انتخاب ها و اختیارات خود کودکان شکل می گیرد.کودک از تجارب اولیه خود برای تشخیص درست از غلط بهره می گیرد .در عین حال هنگامی که نیاز به تربیت و پرورش دارند ،والدین به طور متعادل نیازهایشان را برآورده می سازند ،بدین ترتیب یاد می گیرند در زندگی مقررات را بپذیرند و یاس ها را تحمل کنند. دوست داشتن افراطی و برآوردن نیازها صرف نظر از خواسته ها و نیازهای کودک، او را لوس می کند.این سبب می شود کودکان در اولین مراحل رشد اخلاقی بر اساس فردگرایی خودخواهانه مغرور شوند. این مساله برای کودکان دو ساله خوب است ،برای شش ساله ها قابل تحمل و در ۱۲ ساله ها و یا سنین بالاتر مضر است .





  8. 5 کاربر از پست مفید فرشته مهربان تشکرکرده اند .

    Aram_577 (شنبه ۰۴ مهر ۹۴),فاطمه بانو (جمعه ۰۳ مهر ۹۴),مدیرهمدردی (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴),مسافر زمان (جمعه ۰۳ مهر ۹۴),باغبان (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴)

  9. #5
    سرپرست سایت

    آخرین بازدید
    [ ]
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-۱-۰۳
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    7,766
    امتیاز
    110,555
    سطح
    100
    Points: 110,555, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 67.0%
    دستاوردها:
    SocialRecommendation Second ClassCreated Blog entryVeteranOverdrive
    تشکرها
    27,279

    تشکرشده 34,862 در 7,115 پست

    نوشته های وبلاگ
    4
    Rep Power
    999
    Array
    5



    محدودیت زیاد موجب می گردد کودک احساس کم ارزشی و فقدان خویشتن داری کند.این روش ها موجب بهم ریختن سلامت روانی کودک می شوند ، او فردی بسیار سرکش یا بسیار مطیع ،لیکن به شکلی بیمارگونه و ناسالم ،خواهد شد.


    با اندکی تامل می توان دریافت رسیدن به تعادل مشکل است .با برقراری انضباط ما فقط رفتار غلط را تنبیه نمی کنیم یا باعث ایجاد محدودیت نمی شویم بلکه چگونگی تشخیص درست از غلط را آموزش می دهیم. حتی به رغم مقررات و نظام های اجتماعی ، کودکان در سنین بالاتر می توانند تصمیم بگیرند و انتخاب کنند که از قوانین و مقررات جامعه پیروی نمایند یا نه . در نهایت والدین در درک رشد اخلاقی باید این واقعیت را بپذیرند که باید کودکانشان را ارزیابی کنند تا اهداف بهتری را برای رشد فردی آنها برگزینند. به تازگی مولفان ، اصطلاح تازه ای را تحت عنوان هوش اخلاقی سعی دارند در روانشناسی وارد نمایند .

  10. 4 کاربر از پست مفید فرشته مهربان تشکرکرده اند .

    Aram_577 (شنبه ۰۴ مهر ۹۴),فاطمه بانو (جمعه ۰۳ مهر ۹۴),مدیرهمدردی (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴),باغبان (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴)

  11. #6
    سرپرست سایت

    آخرین بازدید
    [ ]
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-۱-۰۳
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    7,766
    امتیاز
    110,555
    سطح
    100
    Points: 110,555, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 67.0%
    دستاوردها:
    SocialRecommendation Second ClassCreated Blog entryVeteranOverdrive
    تشکرها
    27,279

    تشکرشده 34,862 در 7,115 پست

    نوشته های وبلاگ
    4
    Rep Power
    999
    Array
    6




    در این زمینه مایکل بوریا ده نکته را برای پرورش کودکانی اخلاقی یا ایجاد هوش اخلاقی پیشنهاد می دهد ، که ابتدا رئوس این موارد را مرور کرده و سپس به اختصار به شرح هر یک می پردازد:

    ۱- احساس تعهد در راستای ایجاد و پرورش کودکی اخلاقی

    ۲- تلاش برای آن که الگویی نمونه یا یک مثال اخلاقی قوی باشید.

    ۳- شناختن باورها و عقاید خودتان ، ضمن تلاش برای سهیم کردن دیگران

    ۴- از لحظات آموختنی به خوبی بهره بگیرید.

    ۵- انضباط را به عنوان یک درس اخلاقی به کار بندید.

    ۶- توقع رفتاری اخلاقی داشته باشید .

    ۷- نسبت به آثار رفتارها واکنش نشان دهید.

    ۸- رفتارهای اخلاقی را تقویت کرده و پاداش دهید .

    ۹- به طور روزانه اصول اخلاقی را اولویت بندی نمایید.

    ۱۰- مشارکت و ثبت قانون طلایی ، از نظر دکتر مایکل بوریا ، خانه بهترین مدرسه برای آموزش رفتارهای اخلاقی است .

  12. 5 کاربر از پست مفید فرشته مهربان تشکرکرده اند .

    Aram_577 (شنبه ۰۴ مهر ۹۴),فاطمه بانو (جمعه ۰۳ مهر ۹۴),مدیرهمدردی (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴),مسافر زمان (جمعه ۰۳ مهر ۹۴),باغبان (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴)

  13. #7
    سرپرست سایت

    آخرین بازدید
    [ ]
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-۱-۰۳
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    7,766
    امتیاز
    110,555
    سطح
    100
    Points: 110,555, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 67.0%
    دستاوردها:
    SocialRecommendation Second ClassCreated Blog entryVeteranOverdrive
    تشکرها
    27,279

    تشکرشده 34,862 در 7,115 پست

    نوشته های وبلاگ
    4
    Rep Power
    999
    Array
    7



    شرح ده نکته پیشنهادی مایکل بوریا به والدین جهت ایجاد هوش اخلاقی :



    ۱- احساس تعهد در جهت پرورش کودکی اخلاقی

    یک سوال اساسی آن است که پرورش یک کودک اخلاقی چه مقدار برای شما اهمیت دارد؟ چراکه تحقیقات نشان داده اند ،
    والدینی که شدیدا احساس نیاز به شکل دادن رفتارهای اخلاقی در کودکانشان می نمایند، یا ترس از ایجاد اخلاق های زشت در آنها دارند ، معمولا موفق بوده اند، زیرا خودشان را برای تلاش ذز این مورد متعهد کرده اند.بنابراین اگر شما واقعا می خواهید کودکی دارای اخلاق داشته باشید ، باید احساس تعهد شخصی برای پرورش او نموده و این تعهد تا نیل به هدف تداوم یابد.


    ۲- تلاش برای آن که الگویی نمونه یا یک مثال اخلاقی قوی باشید

    والدین اولین و قوی ترین الگو یا معلم اخلاق برای کودکانشان هستند، بنابراین
    مطمئن شوید همان رفتارهای اخلاقی را که از کودکتان انتظار دارید ، انجام دهید تا آنها از شما فراگیرند.


    ۳-شناخت باورها و عقاید خودتان ضمن سهیم کردن آنها با دیگران

    پیش از آنکه بتوانید کودکی با اخلاق پرورش دهید ، باید درباره آنچه که به آن باور دارید با خودتان صادق و صریح باشید ، بنابراین
    مدتی کوتاه به تمامی ارزش هایتان فکر کنید .سپس درباره این که چرا شما این روش اجرای خاص خودتان را دارید ،به طور منظم با کودکتان صحبت کرده و نظراتتان را با او در میان گذارید.

    ۴-از لحظات آموختن به خوبی بهره بگیرید

    بهترین لحظه های آموزش معمولا غیرمنتظره و اتفاقی هستند و بر خلاف تصور ،از پیش برنامه ریزی نشده اند.
    هر گاه بحث موضوعات اخلاقی به میان آمد ،از آن فرصت استفاده کنید ،آنها به شما و کودک کمک می نمایند تا باورهای اخلاقی استواری را که در هدایت مستمر رفتارهایش برای تمامی زندگی موثرند،رشد دهد.


    ۵-انضباط را به عنوان یک درس اخلاقی به کار بندید

    انظباط موثر موجب مراقبت از کودک در این امر می شود تا تشخیص دهد که چرا رفتارش اشتباه است وچگونه می تواند آن را اصلاح و تصحیح نماید. در این راستا ، استفاده از پرسش های صحیح به کودکان کمک می نماید به این توانایی دست یابند که نظر دیگران را درباره رفتارشان دریابند و توانایی درک نتایج رفتارهایشان را توسعه دهند.

  14. 5 کاربر از پست مفید فرشته مهربان تشکرکرده اند .

    Aram_577 (شنبه ۰۴ مهر ۹۴),فاطمه بانو (جمعه ۰۳ مهر ۹۴),مدیرهمدردی (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴),مسافر زمان (جمعه ۰۳ مهر ۹۴),باغبان (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴)

  15. #8
    سرپرست سایت

    آخرین بازدید
    [ ]
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-۱-۰۳
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    7,766
    امتیاز
    110,555
    سطح
    100
    Points: 110,555, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 67.0%
    دستاوردها:
    SocialRecommendation Second ClassCreated Blog entryVeteranOverdrive
    تشکرها
    27,279

    تشکرشده 34,862 در 7,115 پست

    نوشته های وبلاگ
    4
    Rep Power
    999
    Array
    8




    ۶- توقع رفتارهای اخلاقی داشته باشید

    در این زمینه نتیجه مطالعات روشن بوده است ،کودکانی که رفتارهای اخلاقی دارند ،والدینی دارند که از آنها انتظارات داشته اند چنین عمل کنند.توقعات و انتظارات شما از کودکتان ، به منزله تعیین نوعی استاندارد برای رفتارهای آنهاست .



    ۷- نسبت به آثار رفتارهایش واکنش نشان دهید

    محققین ابراز می کنند که یکی از بهترین تمرین های سازنده اخلاق ، اشاره به اثر رفتار کودک بر شخص دیگر است ، انجام این کار موجب افزایش رشد اخلاقی کودک می شود.


    ۸- رفتارهای اخلاقی کودک را تقویت کرده و پاداش دهید

    یکی از ساده ترین راههای کمک به کودک در جهت کسب رفتارهای جدید این است که پس از وقوع آن رفتارها ، آنها را پاداش داده و تحسین نمایید . پس با هدف شکل دهی رفتارهای اخلاقی ، کودک را زیر نظر بگیرید و با شرح اینکه چرا رفتارش خوب بوده و شما برای آن ارزش قائلید، آن را تقویت نمایید.



    ۹- هر روز اصول اخلاقی را اولویت بندی کنید

    کودکان با خواندن اصول اخلاقی در متن کتابها یاد نمی گیرند چگونه افراد با اخلاق بشوند ، بلکه تنها با انجام کارهای خوب ، این امر را می آموزند، کودک را جهت کمک برای ایجاد تغییر در دنیای خودش تشویق کنید و همیشه او را یاری دهید تا نتیجه مثبت عمل خود را بر روی حالات دیگران درک و تشخیص دهد .هدف نهایی و واقعی برای کودکان آن است که هرچه کمتر و کمتر به راهنمایی بزرگسالان وابسته باشند و اصول اخلاقی باید به زندگی روزمره آنها وارد شده و ضمنا آنها را برای خودشان درونی سازند ، این امر تنها زمانی روی می دهد که والدین بر اهمیت فضیلت ها دائما تاکید کنند و بچه هایشان هم مکررا این رفتارهای اخلاقی را تمرین کنند.



    ۱۰- مشارکت و ثبت قانون طلایی

    به کودکتان قانون طلایی را که بسیاری از تمدن ها را در طول قرن ها هدایت و راهنمایی کرده است [ و سخن پیامبر اسلام(ص) نیز هست ] آموزش دهید: ” با دیگران همانگونه رفتار کنید ، که می خواهید با شما رفتار شود .” به او یادآوری کنید از خودش قبل از هر کاری بپرسد "آیا من دوست دارم ، دیگری با من این طور رفتار کند؟” تلاش کنید این اصل ، قانون اساسی اخلاقی خانواده شما باشد.

  16. 6 کاربر از پست مفید فرشته مهربان تشکرکرده اند .

    Aram_577 (شنبه ۰۴ مهر ۹۴),فاطمه بانو (چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴),مدیرهمدردی (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴),مسافر زمان (شنبه ۰۴ مهر ۹۴),باغبان (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴),شیدا. (شنبه ۰۴ مهر ۹۴)

  17. #9
    سرپرست سایت

    آخرین بازدید
    [ ]
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-۱-۰۳
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    7,766
    امتیاز
    110,555
    سطح
    100
    Points: 110,555, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 67.0%
    دستاوردها:
    SocialRecommendation Second ClassCreated Blog entryVeteranOverdrive
    تشکرها
    27,279

    تشکرشده 34,862 در 7,115 پست

    نوشته های وبلاگ
    4
    Rep Power
    999
    Array
    9





    هوش اخلاقی را می توان یاد گرفت


    شايد بتوان گفت مهم ترين نكته در مبحث هوش اخلاقي اين است كه اين هوش يه طور كامل آموختني و قابل يادگيري است و به هيچ وجه جنبه ي وراثتي ندارد و تنها از طريق تربيت به كودكان منتقل مي شود. بهترين زمان آموزش هوش اخلاقي در فرزندان از دوره ي نوزادي تا پايان نوجواني است و تعلل والدين در اين زمينه موجب ضعف بالقوه ي كودكان در يادگيري فضايل اخلاقي و ايجاد عادات مخرب مي شود.

    والدین از همان ابتدا به عنوان اولین معلم فرزندشان می توانند هوش اخلاقی را با یاد دادن شایستگی های اخلاقی مانند خویشتنداری، بردباری، انصاف، همدلی، گذشت و دیگر صفت های خوب به آنان آموزش دهند. تقویت این هوش بهترین فرصت است که فرزندانمان را در مسیر درست قرار دهیم تا آنان بتوانند علاوه بر درست فکر کردن، درست هم عمل کنند، البته قبل از هر کاری لازم است ابتدا ارزش ها و شایستگی های اخلاقی را به عنوان اولین قدم به آنان آموزش دهیم و بر انجام آنها هم از سوی خود و هم فرزندانمان مصر باشیم.

  18. 6 کاربر از پست مفید فرشته مهربان تشکرکرده اند .

    Aram_577 (شنبه ۰۴ مهر ۹۴),فاطمه بانو (چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴),مدیرهمدردی (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴),مسافر زمان (شنبه ۰۴ مهر ۹۴),باغبان (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴),شیدا. (جمعه ۰۳ مهر ۹۴)

  19. #10
    سرپرست سایت

    آخرین بازدید
    [ ]
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-۱-۰۳
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    7,766
    امتیاز
    110,555
    سطح
    100
    Points: 110,555, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 67.0%
    دستاوردها:
    SocialRecommendation Second ClassCreated Blog entryVeteranOverdrive
    تشکرها
    27,279

    تشکرشده 34,862 در 7,115 پست

    نوشته های وبلاگ
    4
    Rep Power
    999
    Array


    10



    هوش اخلاقی شامل هفت اصل اخلاقی است که به فرزندتان کمک می کند هنگام مواجهه با فشار ها و چالش های اخلاقی در زندگی از آنها عبور کند. این اصول اخلاقی به فرزندتان جهتی اخلاقی می دهد تا طبق موازین اخلاقی رفتار کند:

    1 - همدلی

    2 -
    وجدان

    3 -
    خویشتنداری

    4 -
    احترام

    5 -
    مهربانی

    6 -
    تحمل و بردباری

    7 -
    انصاف



    در ادامه به شرح هرکدام خواهیم پرداخت تا بتوانید با آگاهی بیشتر در تربیت خود و کودکتان در این زمینه کوشا باشید








  20. 5 کاربر از پست مفید فرشته مهربان تشکرکرده اند .

    Aram_577 (شنبه ۰۴ مهر ۹۴),فاطمه بانو (چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴),مسافر زمان (شنبه ۰۴ مهر ۹۴),باغبان (دوشنبه ۲۵ آبان ۹۴),شیدا. (جمعه ۰۳ مهر ۹۴)


 
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.2
Copyright © ۱۳۹۶ vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
vBCredits II Deluxe v2.1.0 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2010-2017 DragonByte Technologies Ltd.
Runs best on HiVelocity Hosting.
اکنون ساعت ۲۲:۳۰ برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.