به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    عضو فعال آغازکننده

    آخرین بازدید
    دوشنبه 19 آبان 99 [ 21:53]
    تاریخ عضویت
    1391-3-16
    محل سکونت
    گلستان
    نوشته ها
    3,933
    امتیاز
    52,145
    سطح
    100
    Points: 52,145, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 23.0%
    دستاوردها:
    OverdriveTagger First ClassSocialVeteran50000 Experience Points
    تشکرها
    15,723

    تشکرشده 11,395 در 3,444 پست

    Rep Power
    0
    Array

    8 ويژگي يک خانواده خوشبخت

    گروه خانواده و مشاوره- همه ما دوست داريم که يک خانواده خوشبخت داشته باشيم و هميشه به دنبال راهکارهايي هستيم تا به اين آرزويمان برسيم. درست است که خوشبختي يک حس دروني است، اما براي رسيدن به آن بايد مهارت هايي را به دست بياوريم که ما را به اين احساس برساند. وقتي به خانواده هاي خوشبخت و موفق نگاه مي کنيم مي توانيم چند عامل مشترک را در آن ها ببينيم. به گزارش همشهري آنلاين در ادامه اين مطلب مي خواهيم درباره پيش نيازهاي لازم براي يک خانواده خوشبخت حرف بزنيم که تک تک افراد خانواده بايد در رعايت کردن آن کوشا باشند.


    با يکديگر هستند اما حريم خصوصي دارند
    زندگي مشترک به معني به اشتراک گذاشتن همه چيز با همسرمان است، اما در اين بين نمي توان انکار کرد که هر انساني مستقل از ديگران است. اين استقلال به معني آن است که هر يک از ما به تنهايي براي خود قلمرويي داريم که مخصوص خود ماست؛ بنابراين زن و شوهرها علاوه بر صميميت و نزديکي بسياري که باهم دارند، 2 فرد مجزا هستند و به حريم شخصي يکديگر احترام مي گذارند. وقتي فرزندان هم به جمع آنها اضافه مي شوند باز هم در عين کنار هم بودن و کنار هم ماندن چند نفره، هر کدام يک «من» مستقل دارند و به حريم خصوصي يکديگر احترام مي گذارند. خانواده هاي خوشبخت، کنار هم بودن را بهانه اي براي ورود به حريم هم نمي کنند اما اين به معني مخفي کاري و پنهان کاري نيست. مديريت اين گونه رفتار سخت است، اما خوشبخت ها مي توانند بين صميميت و دخالت، مرز قائل شوند.

    پشتيبان يکديگر هستند
    اعضاي يک خانواده خوشبخت، مانند انگشتان يک دست در کنار هم هستند و جدايي ناپذير. در خانواده هاي خوشبخت هم مانند همه خانه هاي دنيا اختلاف نظر، بحث و حتي گاهي دعوا و دلخوري پيش مي آيد. اما فرق اين خانواده ها با بقيه، در اين است که اعضاي يک خانواده خوشبخت خوب مي دانند که در هر شرايطي اعضاي يک خانواده هستند و بايد در کنار هم و پشتيبان هم باشند. در خانواده خوشبخت اگر مردي ورشکست شود، همسرش بدون دلخوري طلاهايش را خواهد فروخت. اگر پسر خانواده کنکور دارد، خواهر و برادرهايش براي حفظ سکوت خانه، همه تلاش شان را مي کنند و پدر و مادر هم براي آرامش فرزندشان اگر اختلافي هم وجود دارد، حل و فصل آن را به بعد از کنکور محول مي کنند. اعضاي خانواده پشتيبان هم هستند و هر يک از آنها مي دانند اگر روزي به کمک ديگري نياز داشته باشند مي توانند روي کمک اعضاي خانواده خود حساب کنند.

    زمان هايي براي گفت و گو دارند
    بعد از ازدواج بعضي از ما فکر مي کنيم، همسرمان بايد ذهن خواني بلد باشد و خيلي از حرف ها، علايق، دوست داشتن ها و نيازهاي ما را از چشمانمان بخواند! تعجب نکنيد، اين جمله طنز و شوخي نبود، بلکه واقعيتي است که اگر با دقت به زندگي خودتان نگاه کنيد، آن را مي بينيد. برخي همسران فکر مي کنند همين که کنار هم هستند، براي عميق شدن رابطه شان کافي است اما، ما انسان ها نياز داريم از دنياي کلمات کمک بگيريم تا ارتباط مان عميق تر شود. در خانواده هاي خوشبخت هر قدر هم که زن و شوهر سرشان شلوغ باشد و هر قدر هم که فرزندان جذب دنياي مجازي شده باشند باز هم زماني براي گفت وگو با هم وجود دارد.

    در ابراز محبت ابتکار دارند
    اعضاي يک خانواده خوشبخت خوب مي دانند که چگونه محبت خود را نشان بدهند. آنها به جاي احتکار حرف هاي زيبا و محبت آميز، در نشان دادن عشق شان به يکديگر ابتکار دارند و نمي گذارند «دوستت دارم» هايشان براي روز مبادا باقي بماند. در چنين خانواده هايي گرفتن هديه فقط به مناسبت تولد و عيد و ... نيست بلکه براي هديه دادن به يکديگر دنبال بهانه نيستند، تماس گرفتن و نگران يکديگر شدن، مرسوم است و حتي گفتن اين که چقدر همديگر را دوست دارند مثل وعده هاي غذايي لازم الاجراست. علاوه بر اين که اظهار محبت، بر محبت مي افزايد و باعث مي شود تا فضاي خانه گرم تر شود، فرزندان هم از کودکي مي آموزند با کلام و عمل شان چگونه مي توانند محبت شان را نشان دهند پس در آينده همسران بهتري خواهند بود.


    بي احترامي را ممنوع مي دانند
    يکي از کليدهاي اصلي ورود به خانه اي رؤيايي، رعايت احترام است. اعضاي چنين خانه اي به يکديگر احترام مي گذارند و هيچ وقت به بهانه صميميت و نزديکي يا اختلاف نظر، حرمت يکديگر را نمي شکنند و حتي در مواقع خشم و عصبانيت هم حواس شان به رعايت ادب و احترام است. در چنين خانواده هايي همسران به يکديگر احترام مي گذارند، يکديگر را با القاب زيبا صدا مي کنند و پشت سر هم حرف هاي نامناسب نمي زنند. بچه ها هم مي آموزند تا احترام والدين خود را حفظ کنند و حتي والدين هم نسبت به فرزندان، مخصوصا در مقابل ديگران چنين کاري انجام مي دهند. رفتار محترمانه در يک چارديواري به نام خانه يک رضايت عميق و آرامش ماندگار ايجاد مي کند.


    دعوا را مديريت مي کنند
    به احتمال زياد شنيده ايد که مي گويند دعوا نمک زندگي است. اتفاقا همسراني که هرگز باهم دعوا نمي کنند و در خانواده هايي که هيچ اختلافي وجود ندارد، به احتمال زياد خوشبختي وجود ندارد. در بعضي از چنين خانواده هايي همسران ديگر به هم اهميت نمي دهند و درباره هم فکر نمي کنند. فرزندان هم به گونه اي ديگر در حاشيه قرار دارند. با اين حال، يکي از مهم ترين ويژگي هاي خانواده خوشبخت، توانايي مديريت دعواست؛ يعني آنها اگر هم بحث و جدلي براي شان رخ دهد، تحقير نمي کنند، حرمت نمي شکنند و پل هاي پشت سرشان را خراب نمي کنند.


    همه مسئوليت پذيرند
    خانه اي را تصور کنيد که اعضاي آن هر يک فقط به شرايط خود فکر کنند و گويي زندگي فردي داشته باشند و قواعد زندگي در جمع را رعايت نکنند. در اين خانه اصطلاحا سنگ روي سنگ بند نمي شود مگر اين که يکي از اعضا که عموما مادر خانواده است، بيشتر مسئوليت هاي ديگران را هم گردن بگيرد و به اين ترتيب ظاهر خانه حفظ شود اما يک نارضايتي عميق در دل مادر باقي مي ماند و از طرفي فرزندان هم براي زندگي آينده خود تجهيز نمي شوند. خانواده اي که اعضاي آن نسبت به مسئوليت هاي خود بي توجه هستند نمي توانند حس خوشبختي داشته باشند. در قدم اول زن و شوهر بايد مسئوليت پذير باشند و در قدم دوم، به جاي آنکه تمام کارهاي بچه ها را انجام دهند، آن ها را نيز از همان کودکي مسئوليت پذير بار بياورند تا در خانه، هر کسي کار خود را به بهترين نحو انجام دهد.

    خصوصيات يکديگر را به خوبي مي شناسند
    در خانه هايي که اعضاي آن خوشبخت هستند، يک ذره بين قوي وجود دارد. منظور از داشتن ذره بين، پيدا کردن راه هايي براي شناخت يکديگر است يعني اعضاي خانواده به خصوصيات هم آشنا هستند. در قدم اول زن و شوهر، خوب يکديگر را مي شناسند و اين شناخت با سوالات روز خواستگاري که «من کتاب شعر مي خوانم شما چطور؟» به دست نمي آيد بلکه شناختي است که حاصل يک زندگي آگاهانه باتوجه کافي به همسر و دقت به عمل و عکس العمل هاي او در شرايط مختلف زندگي ايجاد مي شود. قدم بعدي کسب شناخت از فرزندان با توجه به تفاوت هاي فردي و همچنين ويژگي هاي جنسيتي و سني آنهاست. والديني که مي دانند با يک دختر 7 ساله و يک پسر 15ساله چگونه رفتار کنند بسيار خوشبخت تر از والديني هستند که مي خواهند از راه آزمون و خطا و بدون مطالعه و مشاوره و مشاهده دقيق فرزندشان، به نتيجه برسند. پس براي آنکه کنار هم خوشبخت باشيم بايد يکديگر را خوب بشناسيم و ويژگي ها، نيازها، آرزوها و حتي نقص هاي يکديگر را بشناسيم و بپذيريم.

    منبع:8 ويژگي يک خانواده خوشبخت

    روزنامه خراسان
    دوتعریف جدید و جالب ﮐﻪ خوب است به عمقش فکر کنیم:
    ﻋﺼﺒﺎﻧﯿﺖ؛ ﯾﻌﻨﯽ، ﺗﻨﺒﯿﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ!
    ﮐﯿﻨﻪ؛ ﯾﻌﻨﯽ، ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺯﻫﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺸﺘﻦ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ!
    ﻫﯿﭻ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻧﻤﯽ ﺭﺳﺪ،
    ﻣﮕﺮ ﺁﻧﮑﻪ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺯﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ:
    ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﺭ خویش
    ﻭ ﺑﺎﺭ ﺩﯾﮕﺮ
    ﺍﺯ خویشتن ﺧﻮﯾش ،ﺗﺎ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺩﺭﻭﻧﺶ ،
    در زﺍﯾﺶ ﺩﻭﻡ، ﻫﻮﯾﺪﺍ ﺷﻮﺩ
    ﻭ ﺣﯿﺎﺕ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺍﻭ ﺁﻏﺎﺯ ﮔﺮﺩﺩ !

  2. 3 کاربر از پست مفید khaleghezey تشکرکرده اند .

    آخیش (جمعه 06 شهریور 94), به دنبال خوشبختی (دوشنبه 09 شهریور 94), شیدا. (جمعه 06 شهریور 94)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ويژه شبهاي قدر
    توسط آرمان 26 در انجمن معارف و مناسبت ها
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: یکشنبه 07 شهریور 89, 23:25
  2. پـــــيــــشـــگــويـــي اعداد!!! جالبه
    توسط آرمان 26 در انجمن سرگرمی و تفریح
    پاسخ ها: 9
    آخرين نوشته: سه شنبه 25 فروردین 88, 13:38
  3. ويژه *28 صفر *ويژه
    توسط آرمان 26 در انجمن معارف و مناسبت ها
    پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: سه شنبه 06 اسفند 87, 23:56
  4. دنبال خانواده اى ميجويم كه اصلا درعمرشون ناراحت نشدند
    توسط marya1980@sm__z در انجمن داستان و حکایت آموزنده
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: شنبه 04 آبان 87, 18:20
  5. لطفاً عناوين مناسب انتخاب كنيد
    توسط دانه در انجمن آموزش استفاه از تالار گفتگوی همدردی
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: دوشنبه 03 تیر 87, 14:29

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 19:54 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.