همسرتان را آن گونه كه هست دوست بداريد

نويسنده: سحر كمالي نفر



همه افراد خواهان زندگي خوب و آرامي هستند. همه دوست دارند خوشبخت باشند و در زندگي مشترك اعتماد و علاقه و صميميت را تجربه كنند.

در اين ميان نكاتي هست كه چنانچه دو طرف از آنها آگاه باشند زندگي بهتر پيش مي‌رود. برخي از اين نكات مختص خانم‌هاست كه بايد سعي كنند با رعايت آنها احساس اطمينان و امنيت را به همسرانشان بدهند و برخي نكات نيز مي‌باشد كه چنانچه مردان رعايت كنند از بسياري از كشمكش‌ها و درگيري‌ها جلوگيري مي‌شود. ما قصد داريم در اين بخش به مواردي كه رعايت آنها براي مردان ضروري است بپردازيم.



مرتب به همسرتان نشان دهيد كه برايش ارزش خاصي قائليد

مراقب باشيد كه در حضور همسرتان از دست پخت خانم ديگري كه حتي مي‌تواند مادر يا خواهرتان باشد تعريف نكنيد. اگر هم چنين كاري مي‌كنيد بايد بلافاصله از او نيز به نوعي تعريف و قدرداني كنيد تا خيالش راحت شود كه شما قدر او را مي‌دانيد. اين موضوع ممكن است براي برخي از آقايان خنده‌دار به نظر برسد اما واقعيت اين است كه خانم‌ها بسيار عاطفي‌تر از مردان هستند و دوست دارند كه همواره در زندگي همسرشان اولويت اول باشند.

چنانچه شما در مورد خانم ديگري تعريف كنيد يا خوبي او را بگوييد فكر مي‌كند كه توجه شما به او نيست و يا اينكه كارها و زحماتش شما را راضي نمي‌كند. اين كار حس بدي به او مي‌دهد و ممكن است در مقابل فرد مذكور نيز جبهه‌گيري كند. پس به او اطمينان بدهيد كه شخص اول زندگي‌تان است و اين موضوع را بارها و بارها با كلمات و رفتار و گفتارتان ثابت كنيد.



به همسرتان تاكيد كنيد كه دور بودن شما از منزل به معناي تمايل‌تان به دوري از او نيست

بسياري از مردان مشاغلي دارند كه موجب مي‌شود ساعات زيادي را دور از منزل باشند. برخي از آنها دوست دارند بعد از كار نيز به يك باشگاه ورزشي رفته ورزش كنند يا اينكه به تماشاي مسابقه فوتبال مورد علاقه خود بنشينند.

اما هيچ يك از اينها بدين معنا نيست كه نمي‌خواهند زماني را با همسرشان خلوت كنند.

گاهي اوقات همسرشان احساس مي‌كند كه آنها تمام روز را دور از آنها براي خود برنامه‌ريزي مي‌كنند. پس حتما با دور بودن از آنها راحت‌ترند. در صورتي كه اين طور نيست و چنانچه مردان از اين راز آگاه باشند با يك تماس تلفني چند دقيقه‌اي از بيرون يا گفتن يك جمله محبت‌آميز يا حاكي از قدرداني از درك و همراهي او موضوع را حل كرده و از ناراحتي‌هاي بعدي جلوگيري مي‌كنند.

البته جالب است بدانيد اين موضوع در مورد آقايان هم صدق مي‌كند. يعني اگر خانمي در يك روز تعطيل براي خود برنامه‌هاي شخصي داشته باشد ناراحت مي‌شوند و دوست دارند همسرشان بيشتر به آنها محبت كند.



پول درآوردن براي مردان به منزله احساس قدرت بيشتر است

از زماني كه بر تعداد زنان شاغل افزوده شد بسياري از زنان پا به پاي مردان كار كرده‌اند يا در مواردي حتي درآمدي بيش از همسرشان داشته‌اند در بسياري از مباحث خانوادگي همسران تصور مي‌كنند كه شوهرانشان قصد دارند بيشتر كار كنند تا بيشتر پول درآورده و به عبارت ديگر با آنها رقابت كنند يا اينكه برتري خود را نشان دهند.

در صورتي كه مردان بايد براي همسرانشان توضيح دهند كه پول درآوردن موجب مي‌شود تا آنها احساس مهم بودن كرده و به نوعي نيازشان به اهميت و احترام ارضا شود.

وقتي هم كه در مورد پول و درآمد صحبت مي‌كنند به خاطر تأييد و تثبيت موقعيت خود به عنوان ركن مهم در زندگي هستند نه اينكه نقش و توانايي‌هاي همسرشان را زير سؤال ببرند.



وقتي عصباني هستيد از زير مسئوليت‌ها در نرويد

آقايان بايد به ياد داشته باشند كه زندگي امروزه استرس و فشارهاي روحي خاص خود را به همراه دارد و گاهي اوقات نيز خشمگين يا عصباني شدن امري طبيعي و غير قابل اجتناب است. اما وقتي از سر كار يا جاي ديگري عصباني هستيد و همسرتان مي‌گويد چراغ آشپزخانه خراب شده است چنانچه آن را تعمير نكنيد فكر خواهد كرد كه از آنجايي كه به او اهميت نمي‌دهيد مي‌خواهيد كه چراغ آشپزخانه كه براي كار او بسيار لازم است خاموش بماند تا او ناراحت شود.

در چنين مواردي بايد به او اطمينان خاطر دهيد كه حتما آن را درست مي‌كنيد اما حالا نياز به كمي استراحت و خلوت داريد تا بتوانيد با انرژي كافي و بهتر به آن كار بپردازيد.



به او اطمينان دهيد كه او را همان گونه كه هست مي‌خواهيد

گاهي اوقات وقتي خانم‌ها در مورد مادر يا خواهر يا افراد ديگر خانواده خود صحبت مي‌كنند و موضوعي را مطرح كرده و بيان مي‌كنند كه رفتار يا واكنش آن فرد در مقابل اين مسئله چيز خاصي است همسرشان تاييد نمي‌كند و خانم تصور مي‌كند كه آقا آن عضو خاص از خانواده همسر را قبول ندارد يا به او احترام نمي‌گذارد. در اين گونه موارد آقا بايد به همسرش بگويد كه براي آن فرد احترام قائل است اما نمي‌خواهد كه همسرش تبديل به آن فرد خاص شود.



به صحبت‌هاي همسرتان علاقه نشان دهيد

يكي از تفاوت‌هاي مردان با زنان در اين است كه خانم‌ها چيزهاي ظريف و ريز را مي‌بينند و مردان كل را. به همين دليل خانم‌ها وقتي قرار است موضوعي را تعريف كنند راجع به تمام مقدمات و حواشي آن نيز صحبت مي‌كنند اما آقايان منتظر اصل و جان مطلب هستند به همين دليل ممكن است خانم‌ها تصور كنند همسرشان تمايلي به گوش كردن به صحبت‌هاي آنها ندارد.

بهتراست آقايان با صبوري بيشتري گوش كنند و در مواردي هم سؤالاتي بپرسند تا توجه ايشان را نشان دهد اما در عين حال خواستار خلاصه‌تر شدن ماجرا شوند.



به خواست او احترام بگذاريد

گاهي اوقات فقط يك جمله كوتاه كه نشانگر توجه و علاقه شما به راحتي همسرتان است از بسياري از ناراحتي‌ها جلوگيري مي‌كند.

در مواردي وقتي همسرتان از چيزي ناراحت است يا به شدت خواهان چيزي است فقط يك جمله محبت‌آميز نظير «هر طور كه تو دوست داري» منجر مي‌شود به اين كه همسرتان از بسياري از موارد گذشت و چشم پوشي كند و آرام شود.

مشكل اين است كه بسياري از آقايان معتقدند كه مسائل گفتن ندارد و اگر بتوانند خواسته‌هاي همسرشان را عملي كنند اين كار را انجام خواهند داد و اين نيازي به يادآوري ندارد اما خانم‌ها نيازمند شنيدن بسياري از جملات هستند تا راحت و آرام و با اعتماد بيشتري زندگي را به پيش ببرند. پس آن را دريغ نكنيد.

منبع:
روزنامه كيهان