ارد شدن به یك خانواده تازه با یك فرهنگ تازه، پذیرفتن مسئولیت اداره یك زندگی، كنار آمدن با فردی كه هم دوستش دارند و هم احساس می‌كنند زمین تا آسمان با آن‌ها فرق دارد و... باعث می‌شود این کشمکش ها به اوج برسد. پس این چند توصیه را آویزه گوشتان کنید تا خوشبختی تان یک شبه تمام نشود. احساساتتان را بگویید
از به اشتراك گذاشتن احساسات‌تان نترسید. اگر شما با فروتنی احساسات‌تان را برای همسرتان آشكار كنید، انرژی‌ای كه برای مشاجره‌ها و سوء‌تفاهم‌ها صرف می‌كنید چند برابر كمتر خواهد شد. به اشتراك گذاشتن احساسات، اولین و مهم‌ترین قدمی‌است كه باید برای شناخت یكدیگر بردارید و اگر خودتان در این زمینه كوتاهی كنید، دیگر نمی‌توانید گناه اشتباه تصمیم گرفتن و درك نكردن را به گردن همسرتان بیندازید.
اگر ترسیده‌اید،‌ اگر احساس ضعف می‌كنید یا این حس كه دیده نمی‌شوید و احساسات‌تان در نظر گرفته نمی‌شود شما را آزار می‌دهد،‌ در یك گفت‌وگوی دوستانه این موضوعات را با همسرتان درمیان بگذارید. بگویید كه از نظرتان او مقصر نیست و فقط نیاز دارید كه به شما كمك كرده و این حس‌های آزار‌دهنده را از شما دور كند.
قرار نیست همه نظرات و رفتار‌های شما شبیه هم باشد. حتی تفاوت دیدگاه شما معنای یك اختلاف آزار دهنده ندارد. تنها كاری كه در مورد اختلافات‌تان می‌توانید بكنید پذیرش آن‌هاست. از آشكار كردن این اختلافات نترسید و در عین حال به خاطر جلب رضایت همسرتان پنهان‌شان نكنید
آتش بس!
اگر شما می‌خواهید كه نامزدتان را به هزار و یك دلیل سرزنش كنید و گناه خراب شدن رابطه را به گردن او بیندازید، همین حالا دست نگه دارید. این‌كه حق با چه كسی است دردی از زندگی شما دوا نمی‌كند بلكه شما 2 نفر به یك اندازه برای برگرداندن زندگی‌تان به دوره‌های خوش گذشته مسئولیت دارید و این‌كه حق با شما باشد، ذره‌ای از این مسئولیت كم نمی‌كند. در یك زندگی كاملا مشترك، حتی اگر حق با شما باشد،‌ باز هم باید برای آرام كردن رابطه بجنگید و بدون لجاجت، همسرتان را هم با خود موافق كنید.
به یک نقطه مشترک برسید
قرار نیست همه نظرات و رفتار‌های شما شبیه هم باشد. حتی تفاوت دیدگاه شما معنای یك اختلاف آزار دهنده ندارد. تنها كاری كه در مورد اختلافات‌تان می‌توانید بكنید پذیرش آن‌هاست. از آشكار كردن این اختلافات نترسید و در عین حال به خاطر جلب رضایت همسرتان پنهان‌شان نكنید.
دعواهای‌تان را علنی نكنید
صحبت‌های جدی را در خلوت‌تان مطرح كنید. حتی اگر تمام وجود شما خشم است و دوست دارید برای یك موضوع بجنگید، این دعوای زن و شوهری را علنی نكنید. بزرگترها هیچ وقت دعواهای شما را فراموش نمی‌كنند و حتی اگر به خوشبخت‌ترین زمان زندگی‌تان برسید، تصوری كه در گذشته با دعواهای‌تان برای‌شان ساخته بودید هیچ وقت محو نمی‌شود. پس مقابل دیگران از همسرتان یا زندگی مشترك‌تان گلایه نكنید.
خودخواهی ممنوع
هیچ وقت یك طرفه به قاضی نروید و برای عملی كردن راهی كه به نظر خودتان موثر است پافشاری نكنید. به دنبال راهی بگردید كه برای هردوی شما آرامش‌بخش است. اگر با هم در مورد موضوعی اختلاف نظر دارید، راحت‌ترین راه این است كه قهر یا تهدید كنید و در كمال بی‌میلی همسرتان را مجبور كنید كه كاری را كه شما می‌خواهید انجام دهد.
اما این راه آسان آینده زندگی مشترك‌ تان را با سختی‌هایی روبه‌رو خواهد كرد؛ پس كمی از مواضع خود كوتاه بیایید و از همسرتان هم بخواهید كه سازگاری داشته باشد. گرفتن تصمیمی كه به نفع هردوی شما باشد آسان نیست اما تنها راهی است كه می‌تواند آینده زندگی شما را به جای جنگ و دعوا به سمت گفت‌و‌گو و همكاری ببرد.
تنها كاری كه باید بكنید پرهیز از گفتن این جملات و تمام كردن بحث با استفاده از آن‌هاست: «چون من گفتم»؛ «چون دلم می‌خواهد»؛ «چون من نمی‌خواهم»؛ «همینی كه هست» و ..
وقتی عصبانی هستید حرف نزنید
عجولانه قضاوت نكنید و در لحظه عصبانیت با نامزدتان یكی به دو نكنید. مطمئن باشید جواب‌های بدون فكری كه در آن لحظه به او می‌دهید به شما آسیب خواهد زد. سعی كنید هیچ ردی از عصبانیت‌تان به جا نگذارید كه بعدا علیه‌تان استفاده شود. اگر نمی‌توانید برای بیشتر فكر كردن چند روز صبر كنید، حداقل چند ساعتی سكوت كنید و روال طبیعی زندگی‌تان را طی كنید تا تصمیم بهتری بگیرید.
برترین ها