علت ناپايداري ازدواج‌ها نداشتن تجانس است، هراندازه كه جامعه همگن‌تر باشد و سطح سواد و موقعيت طبقاتي هردوطرف يكسان باشد ، به دوام يك زندگي مشترك كمك مي‌كند.
شهلا كاظمي پور در گفت‌وگو با فارس ضمن اعلام اين مطلب افزود: نبايد طلاق را معيار از هم گسيختگي خانوادگي و شكست تلقي كنيم و در مقابل، خانواده‌هايي كه با شرايط بدي ادامه زندگي مي دهند را خانواده‌هايي موفق بدانيم.

اين معيار درستي نيست،‌اگر محك بزنيم چه بسا خانواده‌هايي كه از يكديگر جدا شده‌اند از خيلي از خانواده‌‌هايي كه با يكديگر زندگي مي‌كنند در شرايط بهتري بوده‌اند.

اين جامعه‌شناس ادامه داد: برخي از زندگي‌هاي مشترك در حال حاضر ادامه دارد اما بسيار پر تنش هستند، اين دسته از خانواده‌ها به نوعي دچار طلاق پنهاني شده‌اند.

خانواده‌هايي كه در آن‌ها تزلزل و ‌اغتشاش وجود دارد اما به طلاق ختم نشده‌اند به طلاق پنهان دچار مي‌شوند، بنابراين لازم است تا خانواده‌هايي كه منسجم هستند مد نظر قرار دهيم.

وي با بيان اينكه 70 درصد خانواده ها زير 50 درصد تفاهم دارند، اظهار داشت: هراندازه كه جامعه همگن‌تر باشد و سطح سواد و موقعيت طبقاتي هر دوطرف يكسان باشد تأثيرگذار است و به دوام يك زندگي مشترك كمك مي‌كند.

بيشترين‌ طلاق‌ها در تهران

وي با بيان اينكه اساساً تشكيل يك زندگي خانوادگي منسجم و سالم حائز اهميت است،‌تصريح كرد: با گسترش شهرنشيني طلاق نيز افزايش يافته است، چنانچه بيشترين طلاق‌ها در تهران است و مي‌توان گفت اين پديده متعلق به كلانشهرنشيني‌است.

نداشتن تجانس، علت ناپايداري ازدواج

كاظمي پور در ادامه علت ناپايداري ازدواج‌ها را نداشتن‌تجانس دانست و گفت: در مرحله اول دختر و پسر يكديگر را مي‌پسندند اما پس از آن خانواده‌ها نيز بايد با يكديگر آشنا شوند و در يك سطح باشند، هم سطح بودن و هم فكر بودن خانواده‌ها نيز حرف اول را مي‌زند.

معاون پژوهشي مركز مطالعات جمعيتي آسيا و اقيانوسيه خاطر‌نشان‌كرد: خيلي از دخترها تمايل دارند مردي را براي همسري انتخاب كنند كه از هر‌لحاظي ايده‌آل باشد اما بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه لازم است خود دختر نيز در شرايطي مشابه همسر خود قرار داشته باشد تا در آينده اختلافات فكري يا طبقاتي باعث جدايي و فروپاشي زندگي‌ آنها نشود.

مادي گرايي تيشه به ريشه خانواده‌ها مي‌زند

وي در ادامه به عوامل اقتصادي اشاره كرد و اظهار داشت: مادي گرايي در حال حاضر تيشه به ريشه خانواده‌ها مي‌زند.

نحوه نگرش خانواده‌ها و سخت‌گيري‌هايشان در نوع زندگي فرزندان‌شان مي‌تواند تأثير‌گذار باشد و دوري از مادي‌گرايي و تجمل‌گرايي در كاهش اختلافات زوجين اقدام مناسبي محسوب مي‌شود.

كاظمي پور با بيان اينكه قبل از ايجاد علاقه بين دختر و پسر مهم‌ترين مسئله شناخت است، عنوان كرد:‌ جواناني كه براي ازدواج اقدام مي‌كنند بايد آگاه باشند كه از لحاظ اقتصادي، اجتماعي و رواني با يكديگر تجانس داشته باشند تا در اين صورت پايداري زندگي مشترك خود را طي سال‌ها حفظ كنند.

معاون پژوهشي مركز مطالعات جمعيتي آسيا و اقيانوسيه با اشاره به دوام زندگي مشترك در كشورهاي‌ غربي، توضيح داد: نبايد تنها نياز و غرايز جنسي علت اقدام به ازدواج باشد چراكه‌ اين باعث مي شود تا فرد عجولانه تصميم بگيرد، بايد از لحاظ فكري و روحي نيز فرد در شرايط تشكيل زندگي و پذيرش مسئوليت قرار گيرد و سپس تصميم به ازدواج بگيرد.

_ منبع : سازمان پژوهشی مركز مطالعات جمعيتي آسيا و اقيانوسيه