به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1
    عضو فعال آغازکننده

    آخرین بازدید
    دوشنبه 19 آبان 99 [ 21:53]
    تاریخ عضویت
    1391-3-16
    محل سکونت
    گلستان
    نوشته ها
    3,933
    امتیاز
    52,145
    سطح
    100
    Points: 52,145, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 23.0%
    دستاوردها:
    OverdriveTagger First ClassSocialVeteran50000 Experience Points
    تشکرها
    15,723

    تشکرشده 11,395 در 3,444 پست

    Rep Power
    0
    Array

    مهارت‌هاي ارتباطي با شوهر کم حرف

    گروه خانواده و مشاوره- خسته و کوفته از سر کار به خانه رسيدم، ساعت از ۱۰ شب گذشته بود، وارد اتاق شدم تا لباس هايم را عوض کنم. صداي همسرم را از آشپزخانه مي‌شنيدم که با شوق و هيجان ماجرايي را برايم توضيح مي‌داد.
    روي کاناپه جلوي تلويزيون رها شدم، منتظر اخبار ساعت 22:30 بودم و گفت وگوي ويژه خبري و سپس يک خواب عميق به‌اميد رفع خستگي.
    همسرم که هنوز داشت آن ماجرا را با آب و تاب تعريف مي‌کرد با سيني چاي کنارم نشست، حقيقتاً گوش هايم چيزي نمي‌شنيد و فقط هر از گاهي نگاهم را از تلويزيون مي‌گرفتم و لبخندي به همسرم مي‌زدم و او صحبت کردنش را از سر مي‌گرفت. همين طور در فکر کارهاي فردا بودم که يکهو متوجه خاموش شدن تلويزيون شدم. يک لحظه فکر کردم تلويزيون سوخت، اما ديدم همسرم با عصبانيت کنترل تلويزيون را روي ميز پرت مي‌کند و مي‌گويد: محمود! معلوم هست حواست کجاست؟ سه دفعه صدات کردم.
    -: آخ ببخشيد يک لحظه حواسم پرت شد.
    -: مي‌گم؟ به نظرت چه کار کنم؟!
    -: چي رو چه کار کني؟!
    -: کلاس يوگا رو ديگه! سه ساعته دارم برات صحبت مي‌کنم، اصلاً گوش نکردي به حرفام؟!
    -: چرا عزيزم گوش کردم.
    -: پس چرا هيچي نمي‌گي؟
    -: خب چي بگم، حرفي واسه گفتن نداشتم، آخه...
    -: تو هميشه همين جوري هستي اگه منو دوست داشتي، باهام حرف مي‌زدي، شوهراي دوستام کلي با زناشون حرف مي‌زنن ولي تو هميشه ساکتي...
    ***
    حالا که کار به جاهاي باريک کشيد بهتر است از زندگي خصوصي اين زوج خيالي فاصله بگيريم و به واقعيت بپردازيم. واقعيت اين است که بسياري از آقايان نمي‌توانند پا به پاي همسرانشان صحبت کنند و در اين مقوله که فوق العاده براي خانم‌ها حياتي است کم مي‌آورند! کم آوردني که از بي مهارتي آنان حکايت دارد.


    دلايل کم حرفي همسر
    در ادامه رضا زيبايي، کارشناس ارشد روان شناسي باليني شما را با دلايل احتمالي کم حرفي يکي از همسران به خصوص مردان بيشتر آشنا مي‌کند:
    نياز به صحبت کردن و يا به عبارت ديگر توانايي بالاتر خانم‌ها در «بيشتر صحبت کردن» و حتي «بهتر گوش کردن» يک خصوصيت زيستي - تکاملي است .به زبان ساده خانم‌ها اين گونه متولد شده اند و در طول زمان طولاني و به دليل نقش متفاوت آن‌ها در قياس با مردان در خصوص خانه و خانواده، اين مهارت‌ها در آنان تقويت شده است.اين مقدمه را به اين دليل طرح کرديم تا نگرش برخي مردان نسبت به اين تفاوت زيستي - تکاملي زنان تصحيح شود ومتعاقب آن تلاش آگاهانه براي ارتباط کلامي بهتر و در حد توان با همسرشان را مد نظر قرار دهند و همين طور خانم‌ها نيزتلاش کنند همسرانشان را بيشتر به وجد آورند تا به هم کلامي با آن‌ها تشويق شوند.در باب کم حرفي يکي از زوجين، حال چه مرد و چه زن، دلايل بسياري وجود دارد که اولين و مهم‌ترين آن‌ها را به خصوص درباره مردان ذکر کرديم و دلايل ديگر عبارت است از:
    1 - وجود اختلافات: وجود کدورت‌هاي‌ عيان وبه ويژه پنهان بين زوجين ناخودآگاه تمايل دو طرف را براي هم کلامي به شدت کاهش مي‌دهد وحتي همان مقدار کم نيز از سر وظيفه و با سردي انجام مي‌گيرد.
    براي مثال مردي که پس از مدتي زندگي با همسرش به دلايل درست يا نادرست به اين نتيجه رسيده که انتخاب درستي نکرده است وعلاقه‌اي‌ به همسرش ندارد ممکن است کم حرف شود.
    2 - مشکلات شغلي: يکي ديگر از دلايل شايع کم حرفي، بي حوصلگي، بدخلقي و حتي بي‌ميلي‌هاي عاطفي در مردان، ريشه در موضوع شغل آن‌ها دارد. بيکاري، نارضايتي شغلي، نداشتن امنيت شغلي و اضطراب تعديل و اخراج شدن، بي مهارتي و ورشکستگي مالي، مشکل با شريک و در مجموع نگراني دائم در باب شغل که انرژي مضاعفي از آن‌ها مي‌گيرد، مي‌تواند باعث کم حرفي و در خود فرو رفتن و انزوا شود. لذا تا علل ذکر شده، مشخص و حل و فصل نشود عوارض آن پا برجاست؛ البته ناگفته نماند تغيير شرايط اين مردان در بيشتر مواقع کار سختي نيست گاه فردي که دچار نارضايتي شغلي است با تغيير نگرش (شناخت درماني) به سازگاري بيشتر و بهتري با شغل خود مي‌رسد و يا با افزايش مهارت‌هاي‌ حرفه‌اي‌ خود مانع ورشکستگي وترک شغل خود مي‌شود.
    ۳ - مشکلات جسمي - روحي: علل جسمي مانند پرکاري يا کم کاري تيروئيد، وجود يک بيماري مزمن وگاه صعب العلاج، کم خوني شديد وضعف وخستگي پياپي و اين قبيل بيماري‌هاي جسمي و يا برخي اختلالات روحي مانند افسردگي و... مي‌تواند باعث کم حرفي شود که البته با مراجعه به پزشک يا روانپزشک و ارزيابي دقيق، علت بيماري مشخص و درمان‌هاي متناسب دارويي يا تغذيه‌اي‌ ارائه خواهد شد.


    مهارت‌هاي ارتباطي با شوهر کم حرف
    معمولاً نوع گفت وگوي زنان، گفت وگوي آزاد است و اين موضوع اغلب باعث مي‌شود که مردان دنبال حرف را نگيرند. همشهري آنلاين با اين توضيح مي‌نويسد: براي اين که شوهرتان با شما درد دل کند اين راهبردها را به کار گيريد:
    * زمان مناسبي را براي گفت وگو انتخاب کنيد: اين مسئله بسيار مهم است. شما ممکن است که بسيار علاقه مند باشيد که بعد از بازگشت از کار، با شوهرتان صحبت کنيد، اما او در آن موقع به آرامش نياز دارد. پس بهترين راه اين است که بعداً گفت وگو کنيد.
    * در مقابل سکوت شوهرتان سکوت نکنيد: گاهي اوقات سکوت مرد باعث ايجاد احساس ناکامي و عصبانيت در زن مي‌شود. براي اجتناب از اين موقعيت، هنگامي که شوهرتان پاسخ نمي‌دهد سکوت نکنيد. به او بگوييد: «مي تواني به من بگويي چرا براي تو سخت است که به من بگويي به چه فکر مي‌کني؟» اگر او باز هم پاسخ نداد، راحت از کنار سکوتش رد نشويد. به او بگوييد تمايل داريد درباره آينده صحبت کنيد. او را متوجه کنيد که شما انتظار شنيدن پاسخ داريد.
    * جزئيات را بپرسيد: سؤالات دقيق بپرسيد. اين گونه سؤال نکنيد که «امروز کار چطور بود؟»، زيرا او مي‌تواند در يک کلمه جواب بدهد که عالي بود يا افتضاح بود. در مقابل، از جزئيات کارش سؤال کنيد. مشخص تر شدن سؤال باعث مي‌شود که او با احتمال بيشتري به سؤال شما به طور جزئي و با دقت پاسخ بدهد.
    * مراقب اشاره‌هاي غيرکلامي تان باشيد: اگر شما هنگام صحبت کردن شوهرتان، کتاب ورق بزنيد، کار را براي اينکه شوهرتان ساکت بماند آسان کرده ايد. براي بهتر شدن گفت وگو سعي کنيد حالت چهره تان خنثي باشد، بدنتان آرام و لحن صدايتان نه بسيار بلند باشد، نه بسيار آرام. در ضمن تماس چشمي برقرار کنيد.
    * علايق مشترکتان را توسعه دهيد: زوج هايي که همه توجه شان را بر بچه‌ها يا کارشان متمرکز مي‌کنند اغلب درمي يابند که بسيار کم با همديگر صحبت مي‌کنند. شرکت در فعاليت‌هاي متفاوت و جديد، از جمله پياده روي ومسافرت همراه با همسرتان باعث مي‌شود که شما به مقدار بسيار بيشتري با همديگر صحبت کنيد.
    * با دقت گوش دهيد: هنگامي که شوهرتان صحبت مي‌کند، به حرف‌هاي او توجه کنيد و اجازه ندهيد ذهنتان منحرف شود. مهارت‌هاي گوش فرادادن فعال را به کار ببريد. چيزي را که شوهرتان مي‌گويد به بيان خودتان بازگو کنيد. هنگام صحبت کردن او، مخالفت نکنيد و وسط حرف هايش نپريد.
    * منصفانه بحث کنيد: بسياري از مردان تلاش مي‌کنند به طور کلي از بحث کردن اجتناب کنند؛ زيرا مي‌ترسند که اين بحث به يک مشاجره توان فرسا تبديل شود. براي مقابله با اين مسئله ياد بگيريد که سازنده بحث کنيد. از به کار بردن الفاظ منفي و جملاتي که با «تو هرگز...» يا «تو هميشه...» شروع مي‌شوند، ايجاد احساس گناه و دوباره مطرح کردن اشتباهات گذشته اجتناب کنيد. در مورد اينکه اکنون چه احساسي داريد صحبت کنيد و به نقش تان در بروز مشکل اشاره کنيد و همه تقصيرها را به گردن شوهرتان نيندازيد.

    منبع: بگشاي لب که حرف فراوانم آرزوست
    دوتعریف جدید و جالب ﮐﻪ خوب است به عمقش فکر کنیم:
    ﻋﺼﺒﺎﻧﯿﺖ؛ ﯾﻌﻨﯽ، ﺗﻨﺒﯿﻪ ﺧﻮﺩ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ!
    ﮐﯿﻨﻪ؛ ﯾﻌﻨﯽ، ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺯﻫﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺸﺘﻦ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ!
    ﻫﯿﭻ ﺍﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻧﻤﯽ ﺭﺳﺪ،
    ﻣﮕﺮ ﺁﻧﮑﻪ ﺩﻭ ﺑﺎﺭ ﺯﺍﺩﻩ ﺷﻮﺩ:
    ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﺭ خویش
    ﻭ ﺑﺎﺭ ﺩﯾﮕﺮ
    ﺍﺯ خویشتن ﺧﻮﯾش ،ﺗﺎ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺩﺭﻭﻧﺶ ،
    در زﺍﯾﺶ ﺩﻭﻡ، ﻫﻮﯾﺪﺍ ﺷﻮﺩ
    ﻭ ﺣﯿﺎﺕ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺍﻭ ﺁﻏﺎﺯ ﮔﺮﺩﺩ !

  2. 3 کاربر از پست مفید khaleghezey تشکرکرده اند .

    ali -guilan (دوشنبه 24 آذر 93), elham.e (دوشنبه 24 آذر 93), maedeh120 (دوشنبه 24 آذر 93)

  3. #2
    عضو کوشا

    آخرین بازدید
    چهارشنبه 01 بهمن 93 [ 12:22]
    تاریخ عضویت
    1393-4-04
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    715
    امتیاز
    2,352
    سطح
    29
    Points: 2,352, Level: 29
    Level completed: 35%, Points required for next Level: 98
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Tagger First Class1000 Experience Points3 months registeredSocial
    تشکرها
    1,083

    تشکرشده 1,447 در 508 پست

    Rep Power
    110
    Array
    بسیااار عااااااااااااالی
    با اجازه خاله قزی عزیز یه سوال واقعا ادمای متاهل همیشه حرف برای گفتن دارن؟؟؟؟
    آخه من خودم وقتی تو خونه ام شاید سر جمع 10 جمله حرف نزنم یا ساکتم فیلم میبینم یا با گوشیم ور میرم حس میکنمزن و شوهر ها هم همیشه حرف واسه گفتن ندارن ... مگه غیبتی چیزی غری باشه
    هرکس بخواهد کاری را انجام دهد
    "راهش را پیدا میکن "
    هرکس نخواهد کاری را انجام دهد
    "بهانه اش را"

  4. 2 کاربر از پست مفید maedeh120 تشکرکرده اند .

    ali -guilan (دوشنبه 24 آذر 93), khaleghezey (دوشنبه 24 آذر 93)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 17:12 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.