سلام ،چون سنمون نزدیک به هم هست بذار داداشی صدات کنم
دوست دارم از چند زاویه به موضوع نگاه کنیم،اول یه بخش از حرفی امام خمینی رو براتون میذارم(اگه خدایی نکرده به این مرد اعتقاد نداری برو بدون پیش داوری در موردش تحقیق کن کلی عشق و تپش قاب انشاالله میاد تو زندگیت):
ﻗﻠﺐ اﻧﺴﺎن ﻗﺪرت ﻣﻄﻠﻖ طﻠﺐاﺳﺖ ؛ ﯾﻌﻨﯽ ﻗﺪرت ﺧﺪا،ﻣﯽ ﺧﻮاھﺪ ﻓﺎﻧﯽ در او ﺑﺸﻮد و اﯾﻦ ﺣﺪ ﻧﺪارد، ﻻﺣﺪ اﺳﺖ . ﻟﮑﻦ ﭼﻮن ﻣﺎ ﻣﻄﻠﻊ ﻧﯿﺴﺘﯿﻢ،ﻧﻤﯽ ﻓﮫﻤﯿﻢ ، از اﯾﻦ ﺟﮫﺖ ، ﮔﻤﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ اﯾﻦ ﭼﯿﺰھﺎ را ﻣﯽ ﺧﻮاھﯿﻢ ، و ھﻤﻪ ﻋﺬاﺑﮫﺎی اﻧﺴﺎن ﺑﺮای ھﻤﯿﻦاﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﯽ داﻧﺪ ﭼﯽ ﻣﯽ ﺧﻮاھﺪ. اﯾﻦ ﭼﻨﺪ روز دﻧﯿﺎ رﻓﺘﻨﯽ اﺳﺖ ، اﯾﻦ رﯾﺎﺳﺘﮫﺎرﻓﺘﻨﯽ اﺳﺖ ، آﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﭼﻪ ﮐﺮدﯾﻢ و در ﻣﺤﻀﺮ ﻣﻘﺪس ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﭼﮑﺎره ھﺴﺘﯿﻢ .
حرف رو اون آقا زدن ولی من دوست دارم کمی باز ترش کنم،داداشی الآن شما فکر میکنی که کاشکی زنی داشتم که دلم براش میلرزید،ولی دورتر رو ببین 40 سال دیگه وقتی دیگه یواش یواش داری باور میکنی که دیگه وقت رفتنه،وقت کندن از همه چیز هایی که باهاشون انس داشتی ، یادم به این آیه افتاد که حضرت ابراهیم برای محاجه با نمرود به کار برد
فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَـذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لا أُحِبُّ الآفِلِينَ:
پس چون شب بر او پرده افكند، ستارهاى ديد گفت: «اين پروردگار من است.» و آن گاه چون غروب كرد، گفت: «غروب كنندگان را دوست ندارم.»
به قول مولوی : خلیل آسا دم از ملک یقین زن ندای لا احب الآفلین زن
مخلص کلام اینه که ما برای عبادت و خواستن خدا خلق شدیم(وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ)
ولی نمی دونیم تمام هویت ما به اینه که خدا روبپرستیم اینجاست که(الغریق یتشبث به کل حشیش) به هر چیزی برای رهایی از این بی هویتی چنگ میندازیم و فکر میکنیم امروز خونه خوب ندارم وگرنه خوشحال بودم وقتی خونه میاد اول یکم خوشحالیم
- - - Updated - - -
سلام ،چون سنمون نزدیک به هم هست بذار داداشی صدات کنم
دوست دارم از چند زاویه به موضوع نگاه کنیم،اول یه بخش از حرفی امام خمینی رو براتون میذارم(اگه خدایی نکرده به این مرد اعتقاد نداری برو بدون پیش داوری در موردش تحقیق کن کلی عشق و تپش قاب انشاالله میاد تو زندگیت):
ﻗﻠﺐ اﻧﺴﺎن ﻗﺪرت ﻣﻄﻠﻖ طﻠﺐاﺳﺖ ؛ ﯾﻌﻨﯽ ﻗﺪرت ﺧﺪا،ﻣﯽ ﺧﻮاھﺪ ﻓﺎﻧﯽ در او ﺑﺸﻮد و اﯾﻦ ﺣﺪ ﻧﺪارد، ﻻﺣﺪ اﺳﺖ . ﻟﮑﻦ ﭼﻮن ﻣﺎ ﻣﻄﻠﻊ ﻧﯿﺴﺘﯿﻢ،ﻧﻤﯽ ﻓﮫﻤﯿﻢ ، از اﯾﻦ ﺟﮫﺖ ، ﮔﻤﺎن ﻣﯽ ﮐﻨﯿﻢ اﯾﻦ ﭼﯿﺰھﺎ را ﻣﯽ ﺧﻮاھﯿﻢ ، و ھﻤﻪ ﻋﺬاﺑﮫﺎی اﻧﺴﺎن ﺑﺮای ھﻤﯿﻦاﺳﺖ ﮐﻪ ﻧﻤﯽ داﻧﺪ ﭼﯽ ﻣﯽ ﺧﻮاھﺪ. اﯾﻦ ﭼﻨﺪ روز دﻧﯿﺎ رﻓﺘﻨﯽ اﺳﺖ ، اﯾﻦ رﯾﺎﺳﺘﮫﺎرﻓﺘﻨﯽ اﺳﺖ ، آﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ اﯾﻦ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﭼﻪ ﮐﺮدﯾﻢ و در ﻣﺤﻀﺮ ﻣﻘﺪس ﺣﻖ ﺗﻌﺎﻟﯽ ﭼﮑﺎره ھﺴﺘﯿﻢ .
حرف رو اون آقا زدن ولی من دوست دارم کمی باز ترش کنم،داداشی الآن شما فکر میکنی که کاشکی زنی داشتم که دلم براش میلرزید،ولی دورتر رو ببین 40 سال دیگه وقتی دیگه یواش یواش داری باور میکنی که دیگه وقت رفتنه،وقت کندن از همه چیز هایی که باهاشون انس داشتی ، یادم به این آیه افتاد که حضرت ابراهیم برای محاجه با نمرود به کار برد
فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَى كَوْكَبًا قَالَ هَـذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لا أُحِبُّ الآفِلِينَ:
پس چون شب بر او پرده افكند، ستارهاى ديد گفت: «اين پروردگار من است.» و آن گاه چون غروب كرد، گفت: «غروب كنندگان را دوست ندارم.»
به قول مولوی : خلیل آسا دم از ملک یقین زن ندای لا احب الآفلین زن
مخلص کلام اینه که ما برای عبادت و خواستن خدا خلق شدیم(وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ)
ولی نمی دونیم تمام هویت ما به اینه که خدا روبپرستیم اینجاست که(الغریق یتشبث به کل حشیش) به هر چیزی برای رهایی از این بی هویتی چنگ میندازیم و فکر میکنیم امروز خونه خوب ندارم وگرنه خوشحال بودم وقتی خونه میاد اول یکم خوشحالیم
- - - Updated - - -
بقیه اش
بعد دوباره اون احساس میاد سراغمون و ما دلمون دوباره هوای یه چیز دیگه میکنه،یه زنی که دلم براش تاپ تاپ کنه ،یه بچه که از تنهایی در بیام،موبایل بهتر ،ماشین بهتر و..........
ز دست دیده ودل هر دو فریاد که هر چه دیده بینه دل کنه یاد بسازم خنجری نیشش ز فولاد زنم بر دیده تا دل گردد آزاد
خدا می فرماید وَ لا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ و نباشيد مثل كسانى كه خدا را فراموش كردند و خدا هم خودشان را از يادشان برد
داداشی هر چقدر خدا رو فراموش کنیم بیشتر از خودمون دور میشیم ،پس برو سراغ اصل کاری تا وقتی میخوای ملک الموت رو دیدار کنی خوشحال باشی که کسی رو داری منظوطم اینه که با خدا انس گرفتی و این انس رو با خودت میتونی اون دنیا هم ببری.
قسمت دیگه حرفم در مورد شیطان هست و اثر اون که خیلی زیاده و خیلی از فکرها ،خواسته ها ،رنج ها و........از جانب اونه خب اول چند آیه
أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ:
اى فرزندان آدم، مگر با شما عهد نكرده بودم كه شيطان را مپرستيد، زيرا وى دشمن آشكار شماست؟
يَا بَنِي آدَمَ لاَ يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْءَاتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء لِلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ
- ای فرزندان آدم ، شيطان شما را نفريبد ، همچنان که پدر و مادرتان را ازبهشت بيرون راند ، لباس از تنشان کند تا شرمگاهشان را به ايشان بنماياند او و قبيله اش از جايی که آنها را نمی بينيد شما را می بينند ما شيطانها را دوستان کسانی قرار داديم که ايمان نمی آورند
إِنَّمَا النَّجْوَى مِنَ الشَّيْطَانِ لِيَحْزُنَ الَّذِينَ آمَنُوا وَلَيْسَ بِضَارِّهِمْ شَيْئًا إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
- جز اين نيست كه نجوا از شيطان است، تا كسانى را كه ايمان آوردهاند محزون كند، ولى جز به اذن خدا هيچ آسيبى به آنها نمىرساند، و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند
مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ
از شرّ وسوسهگر پنهان شونده [و بازگردنده]- خیلی نمیخوام توضیح بدم واژه شیطان در قرآن 88 بار تکرار شده و این نشون دهنده اهمیت موضوع شیطان هست(والبته جالبه بدونید واژه فرشته هم 88 بار تکرار شده)
- - - Updated - - -
چیزی که در مورد شیطان مهمه بدونید اینه شیطان طوری آدم وسوسه میکنه وفکرای مختلف(حتی بعضی وقت ها لازم باشه فکر عبادت وخوبی کردن)رو توی دل و ذهن آدم میکاره که خود فرد فکر میکنه اون فکر یا ایده از خودشه وچون دشمنی عمیقی با داره از این ظرفیت خودش به شدت استفاده میکنه،برای همین خیلی نیاز هست که به خدا پناه ببریم.عزیز دلم کار شیطون از این راه خیلی فریبنده هست و در قرآن بار ها اومده که شیطان اعمال (وخوب همین طور افکار رو)زینت میکنه
وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ وَ قالَ لا غالِبَ لَکُمُ الْیَوْمَ مِن النّاس و اِنّی جار لَکُم: شیطان کردارشان را در نظرشان بیاراست و گفت: امروز از مردم کسى بر شما پیروز نمىشود و من پناه شمایم.
خب در مورد شما شیطان میاد وتخم چند فکر رو توی ذهن شما به صورت زینت داده شده و در ظاهر منطقی میکاره ولازم باشه هزار توجیه از خواجه حافط شیرازی و حرف فلان روانشناس و...... میذاره که زندگی بدون عشق پوچه.حالا شما که فکر میکنی این ایده منطقی هست و مخصوصا از جانب خودت هست و خوب خیلی ها حتی مثلا فلان عارف هم چنین حرفی رو زده پس حتما درسته و شما با سر دنبالش میرید.شیطون نامرد به هر حال بعد از این همه گول زدن تجربه اش خیلی زیاد شده و میدونه این ایده برای ذهن شما موجب چه رفتار هایی خواهد شد و چون یک ایده کلیدی هست چه جور شما با این حرف زینت داده شده نسبت به ذهن خودتون(قرار نیست که حتما مستقیم بندازتتون تو آتیش دانه میریزه تا کنار آتیش و وقتی کنار گودال قرار گرفتید با نامردی تمام شمارو داخل گودال میندازه)شاید غلط نباشه ولی در مسیر زندگی شما به شدت خلل وارد میکنه چون شما فکر میکنید این فکر درسته ،دلایل به ظاهر منطقی هم براش دارید ومهمتر از همه فکر میکنید این نظر حقیقی خودتون هست پس خودتون رو با این فکر مانوس می بینید.هر موقع هم میخواید با ابزاری مثل تلقین که خدا به دلتون میندازه این مانع رو بردارید دوباره یه ایده دیگه میاره که تلقین فریب خود هست .خوب شما می بینید توی زندگی خیلی ها هم با تلقین نادرست خودشون رو فریب دادن پس یه حکم کلی صادر میکنید که بله هر تلقینی خودفریبی هست با این که تلقین درست و بجا یکی از ابزار های مهم دین هست که روایاتی هم در مورد هست وحتما موقعی که مرده رو تو گور هم میذارن دین دستور داده که به مرده تلقین کنید(نمیخوام اینجا در مورد درستی و حکمت این موضوع بحث کنم).خب شما میگید که این حرفها در مورد عاشقی و تلقن به ظاهر در سته ولی من میگم شیطون نمیاد یه ایده غیر منطقی بده که شما همون اول بهش بخندین. شیطون همه عمر شما رو زیر نظر داشته(بله فکر میکنید ممکن نیست ولی خب شیطون که تنها نیست کلی دست چرورده های آبدیده داره)تمام ظرافت ها تفسیر های شما از انواع ایده ها و نوع ترکیب اون با غرائز و......... میدونه حالا با توجه به همین اطلاعات یه ایده به ظاهر منطقی رو تو ذهن شما میکاره(میگم به ظاهر نسبت به تفسیر ذهن شما میگم وگرنه ممکنه حکم کلی درست باشه)و شما رو دنبال نخود سیاه میفرسته.فعلا میخوام حرف رو تموم کنم برای همین یه پرسش وپاسخ از آقای بهجت رو میزارم نتیجه گیریش به عهده خود شما:
چندی است که اسیر محبت به شخصی شده ام و عنان از کفم ربوده شده، چه کنم؟
ج: عاقل، به اکمل و اجمل و انفع و ادوم، محبت پیدا می کند و ترجیح می دهد محبت او را بر محبت غیر؛ با اینکه محبت اکمل، دافع شرور و بلیات است، بخلاف محبت غیر.
علاقه مندی ها (Bookmarks)