شایدتابه حال به این نکته ظریف توجه نکرده ایدکه یک کودک چهارساله می تواندبه راحتی تمام حروف الفبای زبان مادری اش رابه صورت شعربخوانداما درحالب عادی نمی تواندحروف الفبای تشکیل دهنده اسنش را به خاطربیاورد.چرا؟...جواب آن ساده است:شعروموسیقی به عنوان یک وسیله آموزشی دریادگیری وشکوفایی استعدادهای کودکان نقش مهمی راایفا می کند،به طوری که وقتی اطلاعات درقالب یک ملودی یا شعر یاترانه عرضه می شوند،یادگیریشان غالبا آسانتراست. درحقیقت مغزماانسانهابه این شکل سیم پیچی وبرنامه ریزی شده که هرچیزی را درقالب شعروموسیقی بهتربه خاطرمی سپارد..با این حال یک کودک پیش دبستانی وقتی یک شعرحروف الفبا را می خواندمعنی ومفهوم کلماتی را که به زبان می آورد نمی فهمدوآنهارافقط طوطی وار تکرارمی کند،بنابراین اگر می خواهید ازموسیقی به عنوان ابزار قدرتمند یادگیری استفاده کنید،روشهای زیررابه کارببرید:
1-روی شعرترانه ها کارکنید.وقتی شعری راباکودکتان می خوانید،معنی هرکلمه راتک تک بگویید تااوعلاوه برحفظ آن کلمات با معانی آنها هم ارتباط برقرار کند.
2-دایره لغات کودک راوسیع کنید.وقتی کودکتان شعرمی خواند،قوه تخیل اوراتحریک کنید.مثلاوقتی می خواند "پارو بزن،پارو بزن،قایقت را پاروبزن..."ازاوبپرسید قراراست باقایقش کجابرودوقایقش چه شکلی است؟
3-شعربسازید.این کاربه حفظویادگیری اطلاعات کمک شایانی می کند.شاید اگرشماره تلفن منزل رابه شکل یک آهنگ یا ترانه درآورید اوبهترآن رایادبگیرد.
علاقه مندی ها (Bookmarks)