از بهترین كتابی كه می توان با موضوع« سبك زندگی» معرفی كرد كتاب « مفاتیح الحیات» علامه جوادی آملی است .این کتاب در چهار بخش تقسیم‌بندی شده که عبارتند از: 1. ارتباط انسان با خود 2. ارتباط انسان با دیگران 3. ارتباط انسان با طبیعت 4. ارتباط انسان با حیوانات. بیش از یکصد عنوان کتاب حدیثی و شش هزار حدیث برای این کار مورد استفاده قرار گرفته و حدود 14هزار عنوان تهیه شده است تا بتوان از تمام این احادیث، احادیث مرتبط را استخراج کرد. کتاب از فصل های متعددی تشکیل شده و در هر فصل احادیث معتبری در خصوص موضوعات آن فصل ارائه شده که متن عربی و منبع این احادیث نیز در پاورقی صفحات درج شده است.

برخی از موضوعات آن عبارتند از: صله رحم ، كودك، جوان ،همسر، دشمن و ...در بخشی از کتاب ذیل عنوان «زینت و آراستگی» می خوانیم:
امام صادق(ع) می فرماید: عطر مردان پربو و کمرنگ ولی عطر زنان کم بو و پررنگ باشد.
امام رضا(ع) می فرماید: خوب است که مرد هر روز از عطر و بوی خوش بهره گیرد و اگر نتوانست، یک روز در میان و اگر نتوانست هر جمعه.
امام باقر(ع): سزاوار نیست زنان آراستن خود را برای همسرانشان تعطیل کنند، هرچند به آویختن گردنبندی باشد.
رسول خدا(ص) از به دست کردن انگشتر روی و آهن و از نقش حیوان بر نگین انگشتر نهی فرمود و می فرمود: انگشتر عقیق به دست کنید زیرا تا بر دست شماست، غم نمی بینید.

همچنین در بخشی از سرفصل «آداب نوشیدن» می خوانیم:
رسول خدا(ص) می فرماید: دستتان را بشویید آنگاه در آن ها آب بنوشید چرا که هیچ ظرفی پاکیزه تر از دست نیست.

رسول خدا(ص) می فرماید: از سر مشک (یا ظروفی مانند پارچ) اب ننوشید. کسی که در ظرف طلا و نقره غذا می خورد و یا نوشیدنی می آشامد، در شکم خود آتش دوزخ را غرغره می کند....آب را از سمت دستگیره آن ننوشید چرا که محل جمع شدن آلودگی است.

امام کاظم(ع) می فرماید: از جای شکسته ظرف آب ننوشید چرا که قرارگاه شیطان است؛ آشامیدن آب را با بسم الله آغاز کنید و با الحمدلله پایان دهید. «مسافرت، امکانات زندگی، نظافت و بهداشت، لباس و پوشش، خواب و بیداری، صله رحم، درآمد و مسائل اقتصادی، نگهداری حیوان، درختکاری و...» از جمله بخش های این کتاب مفید و کاربردی و خواندنی است.در مجموع می توان گفت كه سبك زندگی دینی و اسلامی طبق آیات و روایات در این كتاب بیان شده است.

http://ahlekhaneh.ir/post/161