به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    عضو عادی آغازکننده

    آخرین بازدید
    شنبه 14 بهمن 91 [ 23:34]
    تاریخ عضویت
    1391-8-06
    نوشته ها
    24
    امتیاز
    284
    سطح
    5
    Points: 284, Level: 5
    Level completed: 68%, Points required for next Level: 16
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    3 months registered250 Experience Points
    تشکرها
    78

    تشکرشده 91 در 20 پست

    Rep Power
    0
    Array

    نگاه اشتباه ما انسان ها به عشق: Love با Limerence فرق دارد

    من متوجه شدم خیلی از دوستان تالار همدردی از مشکلات عاطفی و عشق دیوانه وار و اغلب یک طرفه رنج می برند؛ این مطلب رو پست می کنم تا آشنایی بیشتری با پدیده ای که درگیرش هستند و به اشتباه فکر می کنند این پدیده عشق هست به دست بیارن.

    اگر عاشق کسی هستید (مخصوصاً عشق دیوانه وار و یک طرفه) حتماً این مطلب رو بخونید.

    Limerence چیست؟

    هر پسر یا دختری که به طور دیوانه وار عاشق طرف مقابل شده تصور می کنه احساسی که داره، اسمش عشق هست و این محبت تا ابد دوام خواهد آورد. تصویر عمومی تقریباً در تمام دنیا همین بود؛ تا اینکه در دهه 1960 یک خانم محقق به نام Dorothy Tennov به این مساله حساس شد و تصمیم گرفت در مورد انواع مختلف علاقه مخصوصاً علاقه دیوانه وار تحقیق کنه. آیا عشق مرد به زن و برعکس فقط یک نوع هست یا انواع متفاوتی داره؟ پاسخ تنو به این سوال، منجر به معرفی کلمه جدیدی به نام Limerence شد که از نظر این محقق، با Love تفاوت داشت.
    پس از انتشار کتاب این خانم با نام Love and Limerence – the Experience of Being in Love افراد دیگری به این پدیده علاقمند شدند و در باره اش تحقیق کردند.
    توجه کنید حتی امروزه در سال 2012 هنوز تحقیقات کافی در باره این پدیده صورت نگرفته؛ تنها چیزی که می دونیم اینه که Love قطعاً با Limerence تفاوت داره. بعضی از افراد لیمرنس رو به عنوان یک بیماری روانی طبقه بندی کردند ولی به دلیل نداشتن اطلاعات کافی با قطعیت نمی توان گفت آیا لیمرنس یک بیماری روانی هست یا نه. آنچه مشخصه این پدیده به بیماری روانی obsessive-compulsive disorder بسیار شبیه هست.

    لیمرنس حالت عشق انفجاری، غیر اختیاری و دیوانه وار به طرف مقابل هست که به سرعت (مثلاً عشق در نگاه اول!) از راه می رسه؛ به طرز وحشتناکی قربانی رو درگیر خودش می کنه و فرد Limerent تلاش می کنه به هر قیمتی به خانم یا آقای محبوبش که Limerent Object یا LO هست برسه. حتی افراد متاهل ممکنه گرفتار این احساس بشن.

    در این حالت:
    فرد لیمرنت نسبت به رفتار ها و حتی نگاه ها و حرف های بسیار ساده طرف مقابل به طرز غیر طبیعی حساس می شه
    به خیالبافی عاشقانه در باره اون فرد رو میاره
    شب و روز فکرش درگیر اون فرد می شه
    کوچک ترین و ساده ترین رفتار های LO که حتی ممکنه هیچ معنی نداشته باشه؛ به طرز بیمار گونه توسط طرف مقابل آنالیز می شه. از یک کلمه کوچک، یک سلام و خداحافظی و یک لبخند گرفته تا طرز راه رفتن و ...
    اگر لیمرنت از طرز رفتار LO احساس کنه اونم بهش علاقه داره، احساس شادی و سرزندگی غیر طبیعی می کنه (این مساله ناشی از ترشح یک سری هورمون در مغز هست؛ از جمله دوپامین که هورمون سیستم پاداش مغز هست و عملکردی شبیه به مواد مخدر داره)
    اگر احساس کنه LO به هر دلیل اون رو دوست نداره یا واقعاً LO رو از دست بده؛ به افسردگی شدید گرفتار می شه. گاه حتی ممکنه دست به خودکشی یا قتل بزنه.
    بعضی از بخش های مغز از جمله بخش مربوط به تفکر انتقادی مغز و منطق از کار می افته. فرد لیمرنت قادر نیست نواقص و ایراد های طرف مقابلش رو ببینه و حاضره بر تمام ایراد های اون چشم پوشی بکنه. فرد مقابل رو خیلی بهتر و مثبت تر از آنچه واقعاً هست ارزیابی می کنه. رفتار های احمقانه ازش سر می زنه.



    لیمرنس با عشق تفاوت داره:
    عشق پس از برقراری رابطه عاطفی زن و مرد و به تدریج و در طولانی مدت شکل می گیره؛ شدت اون از لیمرنس کمتر هست و معمولاً تا پایان عمر دوام داره.
    لیمرنس به سرعت از راه می رسه (معمولاً قبل از برقراری رابطه عاطفی یا مدت کوتاهی پس از برقرار رابطه عاطفی؛ حتی گاهی در یک نگاه)، بسیار شدید هست، موقتی هست و معمولاً 6 ماه تا 4 سال دوام داره. بعد از این مدت احساس لیمرنس به طور کامل از بین می ره و لیمرنت محبت شدید به LO رو کاملاً از دست می ده.

    همه افراد استعداد لیمرنس ندارند. بعضی از افراد به این پدیده حساس تر هستند و بعضی از افراد اصلاً این نوع احساسات رو ندارند.

    لیمرنس اگر یک طرفه باشه می تونه بسیار خطرناک باشه.
    اگر طرف مقابل به این محبت پاسخ بده؛ این احساس ممکنه مدتی دوام بیاره و بعد (1) تموم بشه یا (2) به تدریج به عشق تبدیل بشه. خانواده هایی که بر اساس رابطه عاشقانه دختر و پسر تشکیل شدند ولی بعد از چند سال به دلیل از بین رفتن عشق و علاقه اولیه از هم پاشیدن در واقع عشق بینشون اصلاً وجود نداشته و رابطه کاملاً لیمرنس بوده. بنابراین اگر می خواهید بر اساس چنین احساساتی ازدواج بکنید؛ حتماً سعی کنید با دوستی و محبت رابطه تون رو به عشق واقعی تبدیل کنید. معمولاً عشق واقعی بین افرادی که شبیه به هم هستن و مناسب هم هستن ایجاد می شه و اگر دو نفر بر اساس لیمرنس ازدواج کنن و تفاوت های فرهنگی و ... زیادی داشته باشن، پس از سپری شدن مدت لیمرنس، ازدواجشون رنگ و بوی اولیه رو از دست می ده و با پی بردن به تفاوت های بیشماری که با هم دارن و همینطور اینکه برای هم مناسب نبودن؛ رابطه اونا سرد می شه.

    من این پدیده رو مثبت یا منفی نمی دونم. ولی اگر دچار این پدیده هستید؛ یا به دفعات گرفتارش می شید؛ حتماً در باره اش شناخت پیدا بکنید چون ممکنه به شما آسیب بزنه. متاسفانه تقریباً هیچیک از ما در باره این پدیده اطلاعات نداریم و خیال می کنیم این همون عشق هست و عواقب اون رو تحمل می کنیم.


    من مطالب خیلی زیادی در باره این پدیده سراغ دارم ولی بهترین مطلبی که به زبان خیلی ساده نوشته شده و کامل هست هم این مطلبه در سه قسمت. مطلب انگلیسی هست.

    http://personalitycafe.com/infj-forum-protectors/52382-limerence-article-series-part-1-what-thing-called-limerence.html

    http://personalitycafe.com/infj-forum-protectors/52616-limerence-article-series-part-2-subdefinitions-limerence.html

    http://personalitycafe.com/infj-forum-protectors/52686-limerence-article-series-part-3-subtypes-limerence.html

    امیدوارم این مطلب برای شما مفید باشه.

  2. 17 کاربر از پست مفید knasri تشکرکرده اند .

    faghat-KHODA (چهارشنبه 09 بهمن 92), knasri (یکشنبه 05 آذر 91), maryam240 (چهارشنبه 26 آذر 93), Mr.Anderson (دوشنبه 30 تیر 93), Pooh (شنبه 16 آذر 92), she (چهارشنبه 28 اسفند 92), simin (شنبه 16 آذر 92), فرشته مهربان (سه شنبه 04 تیر 92), کاغذ بی خط (پنجشنبه 21 آذر 92), weblox (پنجشنبه 31 مرداد 92), برسرک (یکشنبه 17 آذر 92), حمید 30 (دوشنبه 17 آذر 93), دختر مهربون (شنبه 16 آذر 92)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. عشق(love)
    توسط فروغ در انجمن مقالات و مطالب آموزشی در مورد خانواده
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: سه شنبه 28 خرداد 87, 11:48

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 03:55 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.