یکی از زیباترین و قابل تامل ترین مقولات "روانشناسی زبان بدن" همین روانشناسی "خط و اشکال" است.فقط به یاد داشته باشیم که موضوعات مطرح شده قطعیت کامل نداشته و بر اساس متغیرهایی چون: سن،جنس،سطح هوش،فرهنگ خانواده،زیرساخت های شخصیت فردی،اسطوره ها،حالات خلقی فرد،خرده فرهنگ های موجود در جامعه و... تببین می شود.

مربع:
افرادی که این شکل رو بیشتر دوست دارند بسیار مرتب و منظم هستند.برای شروع هر کاری جوانب رو در نظر میگیرند بعد با برنامه ریزی دقیق برای شروع کار آماده میشن.به ندرت خلاقیت و ابتکار دارند.همیشه سعی میکنند در یک مسیر مشخص قدم بردارند.

مستطیل:
اصولگرایی از مشخصات بارز این افراد است.نظم و ترتیب را دوست دارند ولی با س-ا-ز-م-ا-ندهی خودشان.وقتی کاری به این افراد محول میشود ابتدا کار را س-ا-ز-م-ا-ندهی میکنند بعد اجرا.

مثلث:
افرادی که این شکل را بیشتر از اشکال دیگه دوست دارند به شدت هدفگرا هستند.از برنامه ریزی قبل از انجام کارها لذت میبرند.به طرح موضوعات و برنامه های بزرگ و بلند مدت علاقه نشان میدهند. ممکن است جزییات را قراموش کنند.قبل از شروع کار هدف تعیین میکنند بعد با برنامه ریزی کار را شروع میکنند.

دایره:
افرادی که دایره را انتخاب میکنند اجتماعی و خوش صحبت هستند.هیچ لحن خشنی ندارند.اولین اولویت آنها در زندگی ارتباطات است.امور را به وسیله ی صحبت کردن کنترل میکنند.

منحنی:
خلاقیت در این افراد موج میزند.اغلب اوقات کارهای متفاوت و جدید ارائه میدهند.نظم و ترتیب برایشان کسالت آور است.

به طور کلی افرادی که سه شکل مربع مستطیل و مثلث را انتخاب میکنند در جهت مسیر ویژه در حرکت هستند.و کارها را منطقی و اصولی انجام میدهند ولی خلاقیت کمی دارند.کسانی که دایره و منحنی را انتخاب میکنند خلاق و برونگرا هستند.ولی چندان اصولگرا نیستند.

خطوط عمودی:
این خطوط نمایانگر ایستادگی و مقاومت و استحکام است.افرادی که از این خطوط بیشتر استفاده میکنند افرادی هستند:گرم و پویاـ جنجال بر انگیز ـروحیه ی اجتماعی دارندـمخاطب را تحت تاثیر قرار میدهند و توان فوق العاده ای در جذب افراد دارند.

خطوط افقی:
این خطوط نمایانگر ارامش و اعتدال و سکون است.افرادی که بیشتر از این خطوط استفاده میکنند افرادی هستند:باوقار و آرمانگرا،این افراد غیرفعال و آرام هستند.توجه زیادی به مادیات ندارند.بیشتر اوقات رفتار مسالمت آمیز دارند.

خطوط مایل:
این خطوط نمایانگر تحرک و عدم سکون و عدم ثبات است.افرادی که بیشتر از این خطوط استفاده میکنند افرادی هستند:پرتحرک ـچالاک و تا حدودی پرخاشگر.

خطوط منحنی:
این خطوط نمایانگر مداومت است.افرادی که بیشتر از این خطوط استفاده میکنند افرادی هستند:با پشتکار فراوان این افراد برای رسیدن به اهداف خود بسیار مصمم و پر تلاش هستند.صبور و بردبارند و مشکلات هرگز نمیتواند از عزم آنها بکاهد.