به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1
    عضو عادی آغازکننده

    آخرین بازدید
    سه شنبه 13 آبان 93 [ 00:21]
    تاریخ عضویت
    1390-11-06
    نوشته ها
    17
    امتیاز
    1,962
    سطح
    26
    Points: 1,962, Level: 26
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    1 year registered1000 Experience Points
    تشکرها
    63

    تشکرشده 34 در 11 پست

    Rep Power
    0
    Array

    مردان از زنان باهوش ترند (نتایج آخرین پژوهشها)

    مردان از زنان باهوش ترند
    نتایج آخرین پژوهشها

    مساله تفاوتهای جنسیتی و نژادی در زمینه هوش عمومی ,همواره از موضوعات بحث برانگیز علمی بوده و با توجه به کاربردهای غیر قابل انکار سنجش ضریب هوشی در برنامه ریزیهای آموزشی و تحصیلی ، حجم گسترده ای از تحقیقات علمی را در طول یک قرن گذشته به خود اختصاص داده است. به منظور درک بهتر این موضوع،شناخت مفهوم هوش عمومی ضروری است.

    هوش عمومی (General Intelligence) چیست؟

    بطور کلی توانایی انسان در درک مفاهیم جدید و و حل مسائل فکری را هوش عمومی می نامند.عباراتی مانند ضریب هوشی (IQ)، عامل عمومی هوش یا فاکتور جی(g Factor) همگی به مفهوم هوش عمومی اشاره دارند.
    هوش در انسان شامل مجموعه ای از مهارتها و اجزای مختلف مانند هوش منطقی (ریاضی) ، هوش فضایی (مثل چرخش ذهنی اشکال)، هوش کلامی (مهارتهای زبانی و نوشتاری) و غیره است. اما مطالعات روانشناسان نشان می دهد که نحوه عملکرد یک فرد در یکی از انواع هوش ، با چگونگی عملکرد او در سایرانواع هوش تشابه دارد و هوش عمومی در واقع همان فاکتور مشترک و هسته زیربنایی اکثر انواع شناخته شده هوش است .هوش عمومی به منزله توان و "انرژی ذهنی" یک فرد بوده و از دیدگاه فیزیولوژیکی نشاندهنده میزان کارایی سیستم مغز در پردازش اطلاعات است [1].

    تفاوت هوش در مردان و زنان:

    در ماه جولای 2012 مطلبی دربعضی از رسانه ها به نقل ازجیمز فلین (Flynn) مننتشر شد که مدعی بود بر طبق مطالعات وی، برای اولین باردر تاریخ ،زنان در زمینه هوش از مردان پیشی گرفته اند و حالا از مردان باهوشتر شده اند! اما به فاصله چند روزاز نقل این خبر، جیمز فلین در سخنرانی خود در دانشگاه کمبریج ، این خبر را "تحریف شده" و "فراتر" از یافته های خود توصیف کرد[2]. فلین که یافته هایش را در سال 2010 در مقاله ای با عنوان " برابری زنان با مردان در آزمونهای هوش ریون" منتشر کرده بود، بیان کرد که مقدارتفاوت بین نمرات هوشی در زنان و مردان ناچیز (کمتر از یک نمره ) بوده در مجموع هوش زنان و مردان یکسان بوده است. .برخلاف ادعای رسانه ها که داده های جیمز فلین را جدیدترین شواهد علمی جلوه دادند، این داده ها شامل آزمونهایی در فاصله سالهای 1984 تا 2000 هستند در حالی که پژوهشهای تازه تری در سالهای اخیر در زمینه مقایسه هوش انجام شده است.
    به هر حال خود جیمز فلین در تحقیقات گذشته خود از سوی متخصصانی مانند آرتور جنسن استاد سرشناس دانشگاه برکلی به دلیل "گزارش انتخابی و ناقص نتایج" ، نمونه گیریهای ناکافی و بکار گیری "روشهای آماری نادرست" مورد انتقاد قرار گرفته است [3]. اما حقیقت این مساله طبق شواهد علمی جدید چیست؟

    به مدت نزدیک به یک قرن از زمان آغاز مطالعات در زمینه هوش، تنها تفاوت بدست آمده در هوش زن و مرد عبارت بود از مهارت بالاتر دختران در هوش کلامی و توانایی بالاتر پسران در هوش فضایی ؛ اما در زمینه هوش عمومی ،اتفاق نظر روانشناسان بر این بود که تفاوت جنسیتی وجود ندارد. این دیدگاه در دهه نود میلادی برای اولین بار به چالش کشیده شد.

    نظریه تحولی ریچارد لین (Richard Lynn) در زمینه هوش:

    پروفسور ریچارد لین ، فارغ التحصیل دانشگاه کمبریج و استاد برجسته در رشته روانشناسی ،که در بررسیهای خود متوجه نوعی تغییردر روند رشد هوش پسران نسبت به دختران شده بود، نظریه تحولی هوش را در سال 1994 مطرح کرد که بر طبق آن ،ضریب هوشی پسران پس از سنین بلوغ (از حدود 16 سالگی) از دختران پیشی می گیرد .پیش از آن، نتایج عکسبرداریهای به عمل آمده از مغز زنان و مردان هم وجود تفاوت در قابلیتهای فکری را پیش بینی می کرد.
    ریچارد لین وهمکارانش در ادامه تحقیقات خود در سالهای 2003 و2005 با تحلیل (متا آنالیز) 57 تحقیق انجام شده در کشورهای مختلف دنیا و در مطالعه ای دیگر با بررسی دانشجویان شاغل به تحصیل در 22 دانشگاه در آمریکا بر اساس آزمون هوشی ریون،متوجه برتری هوشی مردان به اندازه 4.5 الی 5 نمره شدند.
    ازجدیدترین مطالعات انجام شده ،تحقیق دکتر پل ایروینگ از دانشگاه منچستردر سال 2011 است که بر اساس آزمون هوش وکسلر روی یک گروه استاندارد شده از جمعیت بزرگسال آمریکایی ،نشان از بالاتر بودن هوش عمومی مردان به مقدار 3 نمره است.(به عقیده دکتر ایروینگ ،این نوع از آزمون ،تخمینی کمتر از مقدار واقعی را ارائه می دهد)
    نتایج بدست آمده از آزمون استعداد تحصیلی در ایالات متحده، توسط پروفسور فیلیپ راشتون (Philippe Rushton) در سال 2006 حاکی از بالاتر بودن هوش عمومی پسران به اندازه تقریبا 4 نمره در سن 17 تا 18 سالگی است [5].

    پروفسور هلموت نیبورگ (Nyborg) روانشناس دانمارکی نیزدرتحقیقاتش که در سالهای 2003 و 5005 منتشر شد، دریافت که در جمعیت بالغ ، مردان دارای میانگین هوشی بالاتری هستند. در بررسیهای انجام شده توسط کمیته ای از محققان دانشگاه آرهوس دانمارک که مامور بررسی یافته های نیبورگ و اتهامات وارده به وی بودند، درستی نتیجه گیری او مورد تایید قرار گرفت و مقداراین تفاوت 4.55 نمره محاسبه شد[4].

    در دیگر کارهای تحقیقی انجام شده دراین زمینه که بالاتر بودن هوش در مردان و نظریه تحولی لین را تائید می کنند می توان به موارد بسیاری اشاره کرد ، از جمله:
    - تحقیق گرهارد مایزنبرگ (Gerhard Meisenberg)در سال 2009 روی گروهی از بزرگسالان 22 تا 23 ساله،
    - پژوهش پروفسور نیکلاس مکینتاش (N.J Macintosh) از دانشگاه کمبریج (2005) روی دانش آموزان 17-18 ساله،
    - یافته های خانم پروفسور ریکاردا اشتاینمایر (Ricarda Steinmayr) و همکارانش از دانشگاه هایدلبرگ در فاصله سالهای 2006 و 2010 روی افراد 16 تا 43 ساله در آلمان.
    در سه مورد فوق میانگین هوش مردان حداقل 6 نمره و حتی بالاتر گزارش شده است [4].

    علت بالاتر بودن هوش مردان :

    دکتر ریچارد لین، علت ناهماهنگیهای موجود در نتایج آزمونهای سنجش هوش در یک قرن گذشته را تکیه روانشناسان برمطالعه کودکان مدرسه ای می دانست که سبب مخفی ماندن آن بخش از تفاوتهای هوشی در پسران و دختران شده بود که پس از بلوغ ظاهر می شوند.
    ذکر این مطلب لازم است که بر خلاف تصور عموم مردم، مغز افراد تیزهوش دیرتر از دیگران به بلوغ می رسد [6].علاوه بر این، شواهد جدید گویای آن است که انسان امروزی نسبت به گونه های نزدیک مانند انسانهای اولیه (نئاندرتال) و شامپانزه ها دارای دوره کودکی طولانی تری است ، به صورتی که بلوغ کامل فکری در انسان حدود 19 سال به طول می انجامد در حالی که شامپانزه ها در 11 سالگی به بلوغ کامل می سند.این دوره طولانی کودکی و بلوغ آهسته در انسان سبب توسعه بیشتر اتصالات سیناپسی و تسهیل تفکر و ادراک پیشرفته در انسان شده است [7].
    فرایند بلوغ همراه با یک جهش دررشد انسان است و این رشد جسمی و ذهنی به تدریج در انتهای دوره بلوغ متوقف می شود.بلوغ سریعتر دختران باعث ایجاد یک امتیاز موقت در آنها نسبت به پسران بین سنین 11 تا 13 سالگی می شود چون در این محدوده سنی بلوغ پسران هنوزشروع نشده است ولی از 14 تا 16 سالگی ،بلوغ پسران شتاب می گیرد در حالی که در 16 سالگی ، فرایند بلوغ در دختران نسبت به پسران کندتر شده و رو به اتمام است. پس از این سن، رشد پسران به موازات تکامل مغزهنوز ادامه می یابد و منجر به افزایش تدریجی هوش در پسران می گردد.واضح است که توان هوشی دختران نیز درطول سالهای بلوغ رشد می کند و پس از سن بلوغ کاهش نمی یابد اما هوش پسران به تدریج از 16 سالگی ازآنان سبقت می گیرد.
    عامل به وجود آمدن این اختلاف هوشی را نمی توان تبعیض علیه زنان یا سایر محرومیتهای اجتماعی دانست زیرا این تحقیقات عمدتا در کشورهای پیشرفته و صنعتی و در دهه های اخیر انجام شده است. طبق یافته های دکتر فیلیپ راشتون، این اختلاف در تمام طبقات (فقیر و مرفه) مشاهده می شود و از لحاظ آماری،هیچ شواهدی که حاکی از تاثیر طبقه اجتماعی بر نتایج باشد موجود نیست.

    آیا این اختلاف به مرور کاهش می یابد؟

    روند سبقت گرفتن پسران از دختران از 16 سالگی به بعد، در سالهای اخیر تغییری نشان نمی دهد .به عنوان نمونه ، مطالعه ضریب هوشی پسران و دختران در سال 2002 و مقایسه آن با تحقیق دیگری در سال 1974،همان روند را نشان می دهد.نتایج این تحقیق بر حسب سن شرکت کنندگان در شکل زیر نمایش داده شده است:


    مقادیر محور عمودی؛ اختلاف ضریب هوشی (نمره پسران منهای نمره دختران) و محور افقی، سن افراد 12 تا 18 ساله را نشان می دهد[6].


    مطابق نمودار فوق که از تحقیقی در سال 2002 به دست آمده است[6]، پسران در 16 سالگی به تدریج (به اندازه 1.3 تا 1.5 نمره) از دختران پیش می افتند و این اختلاف درحدود 18 سالگی به حدود 4.3 نمره و در حدود 20 سالگی به مقدارنهایی خود (حدود 5 نمره) می رسد.(قسمت منفی نمودار مربوط به قبل از 16 سالگی است که دختران دارای امتیازی موقت در زمینه هوشی هستند)

    به منظور بررسی احتمال وجود خطای نمونه گیری ناشی از خذف درصدی از مردان کم هوش (مانند پسران ترک تحصیل کرده) از نمونه های مورد مطالعه، ساتوشی کانازاوا (Satoshi Kanazawa) از دانشگاه لندن به همراه ریچارد لین، با انجام یک پژوهش طولی ، ضریب هوشی تعداد معینی از کودکان را در سنین 7 سالگی ، و سپس همان کودکان را در سنین 11 و 16 سالگی مورد بررسی قرار دادند.نتایج بدست آمده نشان می داد که میانگین هوش دختران در 11 تا 13 سالگی در حدو 0.8 نمره از پسران همسن خود بالاتر است اما همان پسران در سن 16 سالگی از دختران از لحاظ هوشی پیش افتاده بودند.دکتر کانازاوا معتقد است که نظریه لین به مروردر حال تبدیل به اتفاق نظر دانشمندان است [4].

    این تفاوت 5 نمره ای در میانگین هوش ، یک نسبت غیر یکسان از زنان و مردان را در سطوح بالای هوش به وجود می آورد طوریکه تعداد مردان با هوش بالای 120 ، دو برابر زنان با همین ضریب هوشی است و در ضریب هوشی بالای 170 ، تعداد مردان 30 برابر زنان است. احتمال وجود واریانس یا پراکندگی بیشتر نمرات هوشی در میان جمعیت مردان که سابقا مطرح شده بود، در بسیاری از مطالعات مشاهده نشده است و نیاز به بررسی بیشتر دارد.

    هوش عمومی و عملکرد تحصیلی:

    با وجودیکه دختران در مدرسه به طور میانگین نمرات درسی بالاتری و متعاقبا مدارک دانشگاهی بیشتری بدست می آورند، نهایتا دستاوردهای تحقیقی و علمی آنها در بسیاری از رشته ها علمی بسیار کمتر از مردان است.
    طبق تازه ترین آمارها در سال 2011، مردان هر سال بیشتر از 80 درصد اختراعات ثبت شده در آمریکا را به خود اختصاص داده اند [9] .مردان در فاصله سالهای 2001 تا 2010 هشت برار زنان موفق به کسب جوایز علمی معتبر شده اند(نزدیک به 90 درصد جوایز تحقیقاتی [10]). تا سال 2011، 99 درصد جوایز نوبل فیزیک، 99 درصد جوایز نوبل اقتصاد، 95 درصد جوایز نوبل پزشکی و 97 درصد جوایز نوبل شیمی به مردان تعلق گرفته است [11]. این اختلاف فاحش از سنین نوجوانی خود را نشان میدهد وقتی که پسران دراکثر المپیادهای دانش آموزی بین المللی از دختران بسیار بهتر عمل می کنند: در سال 2012 ، پسران 98 درصد مدالهای طلا در المپیاد ریاضی و 100درصد مدالهای طلا در المپیاد فیزیک را تصاحب کردند [12]و[13].بر اساس شواهد تاریخی موجود ، سهم مردان در کشف کل دانش بشری 98 درصد بوده است[5].

    به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، سیستم تحصیلی کنونی در اکثر کشورها ،با داشتن همخوانی بیشتر با ویژگیهای شخصیتی دختران، باعث افت نمرات درسی پسران نسبت به دختران شده است. اخیرا در انگلستان ،پس از انجام تغییرات جدید در شیوه ارزشیابی تحصیلی از دانش آموزان، بدون ایجاد افت در نمرات دختران نسبت به سالهای قبل، پسران توانستند این اختلاف را کاهش داده و حتی درصد بیشتری از نمرات ممتاز را در سال 2012 نسبت به دختران به خود اختصاص دهند. انجام یک سری اصلاحات در نظامهای آموزشی فعلی از گامهای ضروری برای کمک به شکوفایی کامل قابلیتهای فکری و تحصیلی در پسران و دختران به شمار می رود.


    منابع:

    [1] L. S. Gottfredson, “The General Intelligence Factor,” [Online]. Available: Scientific American Presents: Feature Article: The General Intelligence Factor: November 1998.
    [2] S. B. Kaufman, “Men, Women, and IQ: Setting the Record Straight,” [Online]. Available: Why Men Are More Intelligent Than Women | Psychology Today
    [3] A. R. Jensen and J. P. Rushton, “The rise and fall of the Flynn effect as a reason to expect a narrowing of the Black-White IQ Gap,” Intelligence, 2010.
    [4] R. Lynn and S. Kanazawa, “A longitudinal study of *** differences in intelligence at ages 7, 11 and 16 years,” Personality and Individual Differences, 2011.
    [5] D. N. Jackson and J. P. Rushton, “Males Have Greater g:*** differences in general mental ability,” Intelligence, 2006.
    [6] R. Colom and R. Lynn “Testing the developmental theory of *** differences in intelligence 12-18,” Personality and Individual Differences, 2002.
    [7] J. Hamilton, “Study Makes Case for Late Bloomers,” [Online]. National Institutes of Health Report
    [8] “A long childhood is of advantage,” [Online]. Available: The Max Planck Society Website
    [9] “Intellectual Property and Women,” [Online]. National Women's Business Council Website
    [10] “Women's scientific achievements often overlooked and undervalued.”ScienceDaily.
    [11] “All Nobel Prize Winners by Gender,” [Online]. ChartsBin.com
    [12] “International Mathematical Olympiad” imo-official.org
    [13] “Gold medalists,” [Online]. ipho2012.ee
    ترجمه از http://thepsychologyforum.com/forum/show...php?t=7824
    نقل از سایت خانه روانشناسی ایران

  2. 5 کاربر از پست مفید Parsa1 تشکرکرده اند .

    Parsa1 (جمعه 14 مهر 91)

  3. #2
    عضو عادی آغازکننده

    آخرین بازدید
    سه شنبه 13 آبان 93 [ 00:21]
    تاریخ عضویت
    1390-11-06
    نوشته ها
    17
    امتیاز
    1,962
    سطح
    26
    Points: 1,962, Level: 26
    Level completed: 62%, Points required for next Level: 38
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    1 year registered1000 Experience Points
    تشکرها
    63

    تشکرشده 34 در 11 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: مردان از زنان باهوش ترند (نتایج آخرین پژوهشها)

    نقل قول نوشته اصلی توسط Parsa1
    از در دیگر کارهای تحقیقی انجام شده دراین زمینه که بالاتر بودن هوش در مردان و نظریه تحولی لین را تائید می کنند می توان به موارد بسیاری اشاره کرد ، از جمله:
    - تحقیق گرهارد مایزنبرگ (Gerhard Meisenberg)در سال 2009 روی گروهی از بزرگسالان 22 تا 23 ساله،
    - پژوهش پروفسور نیکلاس مکینتاش (N.J Macintosh) از دانشگاه کمبریج (2005) روی دانش آموزان 17-18 ساله،
    - یافته های خانم پروفسور ریکاردا اشتاینمایر (Ricarda Steinmayr) و همکارانش از دانشگاه هایدلبرگ در فاصله سالهای 2006 و 2010 روی افراد 16 تا 43 ساله در آلمان.
    در سه مورد فوق میانگین هوش مردان حداقل 6 نمره و حتی بالاتر گزارش شده است [4].
    ترجمه سطر آخر این پاراگراف با توجه به متن مقاله اصلی، به این شکل صحیح تره :

    " در سه مورد فوق، مقدار اختلاف هوش مردان و زنان، حداقل 6 نمره و حتی بیشتر گزارش شده است[4] "


  4. کاربر روبرو از پست مفید Parsa1 تشکرکرده است .

    Parsa1 (جمعه 14 مهر 91)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 04:11 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.