بد شانسها بخوانند! خوش شانسها هم بخوانند!(آیا بخت و اقبال، واقعیت دارد؟)
عناوين و واژههايي همچون شانس و بخت و قسمت و غيره هرگز واقعيت خارجي نداشته و از نظر فرهنگ اسلام و معارف مذهب نيز کاملاً مردود و باطل ميباشند مضافاً به اين که هيچ عقل و منطقي نيز آن را تأييد نميکند و فلاسفه و حکماء نيز فرمودهاند هر معلولي و پديدهاي و حادثهاي در عالم طبيعت و جهان هستي علّت يا علل خاصِ به خودش را دارد.
انسان محکوم عقل و ارادة خود ميباشد و با قدرت انتخاب و اختياري که دارد ميتواند سرنوشت خويش را عوض کند و تنها نظر کردن به داستان واقعي و حقيقي جناب حرّ بن يزيد رياحي و عمر سعد ملعون ميتواند اين حقيقت را آشکار کند که هر دو با يک فکر و يک عقيده و با يک غرض و هدف مشترک و در تحت فرماندهي و دستور يک حاکم و فرمانده به نبرد با امام حسين(ع) آمدند ولي در يک شب هر دو با فکر و انديشهاي که کردند 2 تصميم دُرست مخالف هم و ضدّ هم را گرفتند يکي مصمّم شد دنيا را اختيار کند و به طمع حکومت ري دست به قتل امام زمان خويش بزند و ديگري در همان شب با فکر خود تصميم گرفت سعادت ابدي و جاودانگي را در دنيا و آخرت براي خود انتخاب کند. اگر بنا بود افعال انسانها معلول اراده و اختيار مستقيم خداوند باشد و قسمت و شانس و بخت و غيره و غيره در حوادث تأثير داشته باشد حتما ميبايست نتيجه و عاقبت کار اين دو نفر که در همة جهات شريک و عين هم بودند نيز يکي باشد ولي تاريخ اين حقيقت را به ما نشان داد که تمام حوادث تنها معلول اراده و اختيار خود شخص است. قرآن کريم نيز در آيات متعددي اين حقيقت را بيان ميکند که هر چه در دنيا به شما متوجه ميشود از حوادث و وقايع مختلف چيزي است که شما به دست خود آن را کسب نمودهايد.
بنابراين اگر در قرعهکشي بانک چيزي به نام شما در نميآيد علّتش کيفيت قرعهکشي و قرار نگرفتن حلقهاي که به نام شما است در مخرج گردونه ميباشد. و يا اگر اتوبوسي تأخير ميکند علتش ترافيک خيابان يا معطل کردن مسافران و يا مشکلاتي که مربوط به راننده است ميباشد و اگر دزدي کيف شما را بزند معلول انتخاب دزد است که اوّلا شما را براي اين کار انتخاب کرده و ثانيا بياحتياطي و محکم کاري نکردن خود شما است.
بهرحال درعالم هستي هيچ پديدهاي بيعلت نيست و هر حادثهاي علت خاص خودش را دارد. و نقش قدرت پروردگار تنها در خلقت موادّ اصلي امور ميباشد. بلکه اصلِ وجود ما از خدا است، اصلِ پيدايش موجودات از جانب خدا است. اما کيفيت استفاده از آن به دست خود ما و برنامهريزيهاي خود ما است. و عقل و فکر و هوش و انتخاب و اراده و تصميم همه و همه اموري است که صددرصد در اختيار خود ما است و کسي که نبود آنها را در خودش انکار کند راه وجدان و انصاف را به درستي نپيموده است. با بياني که خدمتتان عرضه داشتيم فکر ميکنيم معيار کلّي همة حوادث را براي شما بيان نموديم و بهتر است تحت تأثير چنين واژههايي هرگز قرار نگيريد و با ارادة پولادين و تصميم جدي و انتخاب صحيح و فکري باز و آزاد به آيندة بهتر و معقولتر زندگي خود فکر کنيد و راههايي را که فکر ميکنيد بهتر و سريعتر ميتواند شما را به آن هدف برساند با کاوش و تحقيق بيشتر و مشورت با صاحبان فکر و تجربه و با احتياط کامل انتخاب نماييد و بدانيد موفقيت هميشه از آن کساني خواهد بود که در اين مقدمات ذکر شده حساب دقيق و بررسي لازم را نموده باشند.
البته حوادثي از قبيل سيل و زلزله بحث مستقلي دارد که اين گونه حوادث هم گرچه به دست خداوند و با قدرت لايزال الهي واقع ميشود ولي انگيزه پيدايش آنها نيز خالي از امور و کارهاي بشر نميباشد که از حوصله این بحث، خارج است.
علاقه مندی ها (Bookmarks)