اسلام و ازدواج موقت (دلیل جواز متعه چیست؟ آیا به استحکام خانواده ها لطمه نمی زند؟)
1. اين حکم و دستور آية صريح قرآن است که ميفرمايد: «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً؛ (نساء،24) پس هر آنگاه که به متعه درآوردي بعضي از زنان را واجب است که مهريه و حقّ آنها را ادا کنيد» و دلالت اين آيه بر جواز متعه به قدري روشن است که حتّي يک نفر از علماء اهل سنّت هم نتوانسته است در آن خدشه کند و ايراد بگيرد حال بگذريم از روايات بسياري که در اين زمينه از شخص پيامبر اکرم صادر شده است.
و اگر نظري به تاريخ صدر اسلام بيندازيد خواهيد ديد اين دستورالعمل تا عصر خلافت عمر بن خطاب يکي از عاديترين و رايجترين ازدواجهاي جاري بين مسلمانان بوده است و اوّل کسي که فتويٰ به حرمت آن صادر کرد عمر بن خطاب بودکه به صراحت گفت 2 چيز در عهد و زمان رسول خدا حلال بود و مجاز ولي من آن دو را حرام ميکنم و هر آن کس که آن را مرتکب شود به مجازات ميرسانم.
از آن پس مريدان عمر بن خطاب متعه را حرام کرده و گفتند آية قرآن به دستور عمر بن خطاب نسخ شده است و قابليت اجرايي ندارد.
اينک قضاوت با شما اوّلاً عمر بن خطاب بر اساس چه حجّت و دليل شرعي مجاز به حرام کردن حلال خدا نموده است؟ ثانياً: پرسش را بايد اينگونه مطرح کرد که حرمت متعه از کي و چه موقع وارد اسلام شده است نه جواز آن. ثالثاً: آيا حکم و دستور عمر بن خطاب از چنان قدرت و مقامي برخوردار است که از کلام خدا هم بالاتر باشد و کلام خدا را بتواند (نعوذبالله) تحت الشعاع قرار بدهد؟ رابعاً: اگر مسئلة ازدواج موقت آن طور که هست به مردم تفهيم شود آيا چه مشکلي را ايجاد ميکند؟ اينها پرسشهايي است که شما بايد از مخاطبين خود بپرسيد و اگر توانستند جواب قانع کنندهاي بدهند ما را هم مطلع سازيد و يقين بدانيد خشنود خواهيم شد.
2. مسئلة رعايت حقوق همسران و انجام عدالت بين آنها نيز مورد تصريح آيات قرآن است به عنوان نمونه خداوند در سورة نساء آية 3 ميفرمايد: «فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً؛ يعني اگر خوف آن را داريد که نتوانيد بين زنانتان عدالت برقرار کنيد يک زن براي شما بس است.»
3. حکم ازدواج موقت و متعه نه تنها پايههاي زندگي را متزلزل نميکند بلکه بزرگترين خدمتي است که به سالم ماندن جامعه شده است. بله آنچه لازم است به آن توجه کرد سوء استفاده عدهاي از مردان از اين حکم شرعي و اهلي است و براي انسان فهميده و باسوادي مثل شما پرواضح است که سوء استفادههاي عدهّاي سودجو را نبايد به حساب اصلِ تشريع قانونگذاري گذاشت و الاّ درصد بسياري از قوانين و مقررات تمام اديان و ممالک زير سؤال ميرود و مخدوش ميشود.
مسئلة ازدواج موقت و متعه در جامعه مواردي بسيار معقول و حساب شدهاي دارد که اگر آداب و شرايط و نکات ظريف آن به درستي رعايت شود هرگز فحشاء و منکرات و اعمال منافي عفت و فساد گريبان جامعه (بخصوص جوانان) را نخواهد گرفت که توضيح اين حقيقت خود نياز به نوشتن کتابي مستقل دارد
و به قول شاعر:
شرح اين هجران و اين خون جگر اين زمان بگذار تا وقت دگر
علاقه مندی ها (Bookmarks)