با سلام و احترام
تشکر ویژه دارم از f_z که توجه ویژه کردند به کیفیت تالار که یکی از دغدغه های جدی مدیران تالار همدردی می باشد.
تاپیک هایی از این دست بسیار به مدیران و اعضاء کمک می کند که تا در جهت درستی حرکت کنیم.
اما در مورد تاپیک ها و پست های چت گونه، سطحی و حتی پاسخهای غیر دقیق و احساسی چند نکته به نظرم می آید، دوست دارم بقیه اعضاء هم نظرات سازنده خود را از ما دریغ نکنند.
یکم:
[align=justify]ما این نکته را که پستهای تاپیک زیاد نشود، طولانی نشود، سطحی نشود و چت گونه نباشد، مرتب توصیه و راهنمایی کردیم. گاهی هم تهدید کردیم که قفل می شوند. گاهی تهدید کردیم که مدیران و پیشکسوتان پاسخ نخواهند داد.
گاهی حتی عملا وارد شدیم و چنین تاپیک هایی را قفل کردیم.
گاهی خود مدیران یا پیشکسوتان ورود کردند و جوابی تخصصی دادند تا شاید سایر اعضاء و خود صاحب تاپیک در جهت درستی تاپیک را هدایت کند.
اما با این وجود اعضاء به خصوص تازه واردین محیط تاپیک را با یک گپ دوستانه و چت اشتباه می گیرند. و حتی وقتی پستی را می زنند چند دقیقه بعد پست می زنند که چرا جواب نمی دهید. و انتظار دارند تاپیک طی چند روز به حداکثر برسد.(که بدیهی هست این تاپیک ها سریعا قفل می شوند و متاسفانه صاحب تاپیک دلخور می شود)[/align]
دوم:
اینگونه تاپیک های سطحی که سریع پیش می رود از مواردی هست که مدیران تالار از کنار آنها به سادگی می گذرند و جدی گرفته نمی شود. چرا که فرصت برای یاران قدیمی تالار و اعضای پاسخگو برای مطالعه جزئیات و حال و احوالات اعضاء نیست.
سوم:
در کنار راهکارهای مدیران که پیوسته پیگیر هستند نیاز به کمک تک تک اعضاء می باشد. به خصوص اعضایی که در تالار سابقه دارند. و به نظرم کارهای ذیل توسط همه اعضاء می تواند جهت کیفی شدن تالار در این زمینه کمک کند.
1 - استفاده از جستجوی پیشرفته و یافتن سئوال و جوابهای مشابه
به جای پاسخ دادن به مراجعانی که خواهان گپ و زیادنویسی هستند، بهتر هست به آنها لینک سئوالات مشابه را بدهید. اینطور کم کم آنها از لذت گفت و شنود محروم شده و باید به محتوا بپردازند.
2 - استفاده از جستجوی پیشرفته برای یافتن مقالات مربوط به مشکل مراجع
فواید قرار دادن لینک مقالات( و سئوالات مشابه قبلی) در ذیل پاسخ مراجعان :
الف) آنها را متوجه ریشه مشکلاتشان و چارچوب کلی مسئله اشان می کند و از سطحی نگری آنها جلوگیری می کند.
ب) زنجیره قدرتمندی از موارد مرتبط را در تاپیک به وجود می آورد، که هر کسی با مشکل مشابه وارد شود به وسیله این لینکها مطالب مرتبطش را با دقت زیادی می یابد.
ج) به مراجع کمک می کند که به طرح سئوالات تکراری نپردازد. و موارد جدید را مطرح کند.
د) مراجع قوت قلبی می یابد که در مسئله اش تنها نیست. و این مشکل رایج بسیاری از خانواده هاست و او هم در کنار آنها می تواند برای تغییر اقدام کند.
هـ) از تجارب های عملی و منحصر به فرد دیگران در رابطه با مشکلاتشان آگاه شده و امید به رفع مشکل می یابد.
و) به مراجع کمک می کند از روشهای اشتباه دیگران که در مشکلاتشان استفاده کرده اند و دچار بحران شده اند ، اجتناب کند.
3 - اعضاء به خصوص اعضاء قدیمی و اعضایی که پاسخگو هستند فریب مراجع را در ارتباط احساسی پیشرونده نخورند. و پاسخهای یک خطی بدهند و با سئوال خود مراجع را هدایت کنند که جواب مناسبی بدهد.
4 - اعضاء همچنین می توانند به مراجع در ذیل تاپیک او تذکر دهند و از او بخواهند جزئیات را به صورت تکراری مطرح نکنند و به او بگویند که ممکن است تاپیکش قفل شود.
5 - از طریق لینک گزارش به مدیر که در هر پستی هست و آیکنش به این شکل هست به مدیران گزارش دهند.
=======
تبصره:
در موارد محدودی مراجع طرح کلی سئوال را در تاپیک انجام می دهد و بعد به طو ر مثال یک بار موردی را به صورت مصداقی بیان می کند تا به صورت عملیاتی نحوه برخورد را بیاموزد و دوستان هم روی آن مثال توضیح می دهند.
اتفاقا این مورد بسیار خوب و کاربردی هست و مورد تایید هست.
اما آنچه که اشتباه هست. اینست که تاپیک روندش تغییر کند و مرتب مراجع جزئیات زندگی روزانه اش و مسائلش را بیان کند و دیگران هم به همانها پاسخ دهند بدون اینکه چارچوب مشکلات و ریشه مشکلات هدفگیری شود.
پس ابتدا چارچوب کلی مشکل و پاسخ ریشه ای
سپس یک یا دو مورد مثال از زندگی مراجع.
نه گزارش کار روزانه مراجع
علاقه مندی ها (Bookmarks)