به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 14
  1. #1
    عضو همراه آغازکننده

    آخرین بازدید
    جمعه 09 مهر 89 [ 18:27]
    تاریخ عضویت
    1386-11-13
    نوشته ها
    952
    امتیاز
    20,283
    سطح
    89
    Points: 20,283, Level: 89
    Level completed: 87%, Points required for next Level: 67
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience Points
    تشکرها
    1,946

    تشکرشده 1,965 در 675 پست

    Rep Power
    112
    Array

    روشهاي متوقف كردن غر زدن خانمها

    مشاور عزيز،
    به کمک شما نياز دارم. من با خداي غرولند ازدواج کـرده ام و تصور مي کنم که حتي براي يک لحظه ديگر هم نميتوانم بـا او بـه جر و بحث بپردازم و گله و شکايت ها و آزار و اذيـت هايش را تحمل کنم. از آن زمانيکه پـايم را در خانه ميگذارم تا زماني که به رخت خواب مي روم، او يـک ريز غر مي زند ومتوقف هم نمي شود.
    رابــطه ما به آنجايي رسيده است که هيچ گفتگويي با هم نداريم بجز جر و بحث در مورد کارهايي که من در طول روز، هـفـتــه، ماه و يا اصلا از ابتداي زندگي مشترکمان، اشتباه انجام داده ام.
    شرايط آنقدر بد شده که من حتي از رئيسم تقاضا مي کنم که مرا براي اضافه کاري نگه دارد. فکر نمي کنم شما حتي بتوانيد فکرش را هم بکنيد. من ترجيح مي دهم کار کنم تا اينکه به خانه بيايم. تصور شنيدن غر زدن هايش آنقدر استرس زاست که در حين رانندگي از محل کار به سمت خانه دچار سردرد مي شوم. ميدونم که نبايد اينطوري باشه، من بايد با خوشحالي محل کارم را به سمت منزل ترک کنم و با اشتياق کامل نزد همسرم بروم.
    پدرم سابق بر اين به من گفته بود که خانم ها عادت دارند شکايت کنند و نق بزنند اما متاسفانه من هيچ وقت حرف هاي او را باور نکردم تا زمانيکه خودم شخصا ازدواج کردم. حتي دوستانم نيز به من مي گفتند که همسرانشان نق نقو هستند. آيا اين حقيقت دارد که خانم ها به طور طبيعي افراد نق نقويي هستند يا من اونقدر بد شانس هستم که با يک چنين خانمي ازدواج کرده ام؟

    رامين، داراي مشکل شنوايي

    طوفان مشکلات

    اگر زبان همسر شما سريعتر از طوفان مي غرد، انگاه شما داراي يک مشکل اساسي هستيد: عدم توانايي در برقراري ارتباط با او.
    ممکن است از خودتان بپرسيد: ''اين آدم داره در مورد کدوم مشکل ارتباطي صحبت مي کنه؟'' من فکر مي کنم مشکل شما وجود ارتباط بيش از اندازه است، شايد اگر مقداري آنرا کمتر کنيد همه چيز درست شود.
    در ابتدا، بهترين نظري که به ذهنتان مي سرد همين مورد است، اما اگر دقيق تر به مطلب نگاه کنيد متوجه مي شويد که مشکل شما چيزي جز ارتباط بيش از اندازه نيست. شايد شما دو نفر بيش از اندازه با يکديگر صحبت کنيد، اما زياد حرف زدن نشان از آن نيست که مشکلات را از راه درست پيگيري مي کنيد و بهتر است از خودتان بپرسيد که آيا اصلا در مورد مشکل مورد نظر بحث مي کنيد يا خير.

    حقايق را بپذيريد
    99% از مشکلات زناشويي از قبيل خيانت، افسردگي، بدرفتاري، آزار و اذيت، و نق زدن به دليل عدم توانايي در برقراري ارتباط ايجاد مي شود.
    آخر بعد از همه اين حرف ها، خانم ها هر چند وقت يکبار از خودشان سوال مي کنند که ''چرا اون نبايد از صحبت کردن با من لذت ببره؟'' و يا اينکه آقايون از خود سوال مي کنند ''فکر مي کنم که همسرم چندان مجذوب نيست.'' پاسخ به چنين سوالاتي مي تواند تمام مشکلات را حل کند اما مشکل اينجاست که ما توانايي سوال پرسيدن (برقراري ارتباط) را نداريم و شايد نمي دانيم که چگونه بايد از راه درست وارد شد.
    حقيقت اينجاست که اگر خانم شما غر مي زند به اين دليل است که قصد دارد چيزي را به شما بگويد اما شما گوش شنيدن آنرا نداريد. به همين خاطر به اين کار ادامه ميدهد تا شما بالاخره به حرف او گوش کنيد. البته تمام تقصيرها هم به گردن شما نيست شايد دليل گوش ندادن شما اين باشد که او از راه مناسب وارد نشده.
    تنها چيزي که لازم داريد اين است که کمي بيشتر بر روي مبحث ارتباط کار کنيد تا مجددا خودتان را در دوران ماه عسل ببينيد.

    راه غلط
    يک شب آقا تنها به اين خاطر که مطمئن شود همسرش پشت در منتظر اوست، از سر کار خود دير تر به خانه بر مي گردد. قبل از اين که اين فرصت را پيدا کند که کفش هايش را در بياورد، خانم از او اينچنين پذيرايي مي کند:
    خانم: تو واقعا ظالمي، چرا اينقدر دير کردي؟ مي خواستي باز هم از من دوري کني؟ از دست من خسته شدي، نه؟
    آقا: صداتو رو من بلند نکن، دوباره رفتيم سر خونه اولمون، به من ميپري و بعد هم خيلي زود نتيجه گيري ميکني.
    خانم: چرا تو مي خواهي مثل يک حيوون با من رفتار مي کني؟ نمي تونستي زنگ بزني بگي براي شام نمياي؟ تو واقعا بي کله هستي.
    آقا: (در حاليکه دور مي شود) دست از سرم بردار، خسته ام، مي خواهم کمي استراحت کنم.
    خانم: چرا تو مثل بچه ها رفتار مي کني؟ درسته! کار ديگه اي جز بيرون رفتن از اتاق که بلد نيستي! ميدوني مشکلت چيه؟ انتقاد سازنده رو نمي توني قبول کني.
    چه چيز اشتباه است؟
    چيزي که خانم بايد بگويد اين است که ''نمي توني انتقاد ويران کننده را بپذيري'' به خاطر اينکه حرف هايش کاملا مخرب هستند. به جاي اينکه در مورد چيزي که واقعا احساس مي کند با يک راه حل منطقي صحبت کند، او با بدنام کردن آقا، خصومت و خشونت خود را بيرون مي ريزد. اين امر باعث لطمه ديدن همسر مي شود.
    زماني که طرف مقابل شما به حالت دفاعي فرو مي رود، راه ارتباط مسدود مي شود و سبب مي شود تا زوجين نتوانند مشکل خود را پي گيري نمايند. بنابراين چه اتفاقي روي مي دهد؟ هيچ کس گوش نمي دهد، خانم همان حرف هاي قديمي را پيش ميکشد و آقا هم تصور مي کند که همسرش يک فرد غرغروست. اما اتفاقي که مي افتد اين است که در اين حالت هيچ کس به ديگري توجه نمي کند.
    ذهنيت خود را سامان بخشيد
    پيش از صحبت کردن بايد به دقت فکر کنيد. چيزي که اين خانم و آقا بايد بدانند اين است که در ميان انها يک مشکل ارتباطي در حال رخ دادن است.

    زمانيکه به اين ادراک دست پيدا کنند، در اين زمان با استفاده از تکنيک زير مي توانيد کليه مشکلات حل نشدني خود را حل و فصل کنيد.
    تقصير تو نيست، مشکل از من است
    زماني که مي خواهيد مشکلي را حل کنيد، بايد بدانيد که پيش از هر چيز چگونه ميتوانيد آنرا به درستي انتقال دهيد تا طرف مقابل آنرا به درستي درک کند و راه بحث منطقي را باز بگذارد.
    در مثال بالا خانم به جاي اينکه کاري کند که آقا به حالت تدافعي فرو رود و يکدفعه به سمت او حمله ور شود بايد با احترام با او صحبت کند. به جاي آنکه هميشه بگوييد ''تو'' از ضمير ''من'' هم استفاده کنيد و يا بگوييد ''من، خودم.''

    اجازه دهيد به جملات ''تو'' يي که خانم در مثال بالا در مقابل آقا استفاده کرده نگاه کوتاهي بيندازيم:
    • تو واقعا ظالمي
    • چرا تو با من مثل يک حيوان برخورد مي کني؟
    • تو مثل يک بچه رفتار مي کني
    خيلي راحت هر کسي متوجه مي شود که چرا استفاده از جمله هاي با مظمون ''تو'' به طرف مقابل به راحتي آسيب مي رساند. همانطور که ديديد به محض اينکه خانم از اين کلمات استفاده مي کند آقا در مقابل او جبهه گيري کرده و به سخنان او گوش نميدهد.
    با استفاده از جملات شامل ''تو'' شما فرد مقابل را بيرحمانه قضاوت مي کنيد. اگر از ''من'' استفاده کنيد ديگر نمي توان گفت که شما ديگران را بدون هيچ عذر و بهانه اي در ترازوي قضاوت قرار داده ايد.

    سيستم ''من، خودم''
    چرا زبان ''من، خودم'' اينقدر موثر است؟ به اين دليل که مزاياي متعددي هم براي گوينده و هم براي شنونده دارد: آزار و اذيت را از بين مي برد، صداقت را زياد مي کند، تنها بر اساس اطلاعات صحيح استنتاج صورت مي گيرد، و هر دو طرف دقت بيشتري بر روي گفته هاي خود کرده و بيشتر سعي مي کنند بينديشند.
    خوب، بدون هيچ گونه اتلاف وقتي اجازه دهيد تا در مورد سيستم ''من، خودم'' بيشتر بدانيم، اين روش به شما کمک مي کند تا بتوانيد مکالمه منطقي با همسر خود داشته و هيچ گونه جروبحثي هم نداشته باشيد.
    اين روش داراي 4 بخش مي باشد. رفتار شما را شرح مي دهد، تعبير طرف مقابل از رفتار شما را بيان مي کند، احساسات و در آخر نتايجي را که از رفتارهاي شما ميگيرد را برايتان روشن مي کند.

    در اين قسمت مي بينيد که خانم براي اينکه آقا را وادار به گوش دادن به حرف هايش کند بايد چه چيزي مي گفت:
    خانم: عزيزم تو در تمام طول اين هفته بدون اين که حتي با من کوچکترين تماسي برقرار کني دير به خانه آمدي (رفتار) آيا مي خواهي از من دور باشي؟ از کنار من بودن خسته شدي؟ يا اينکه با کس ديگري آشنا شده اي (تعبير)؟
    من، احساس مي کنم از طرف تو خواسته نمي شوم و از اين بابت اصلا خوشحال نيستم. من واقعا آزرده خاطر شده ام ( احساسات) اگر اين رفتار ادامه پيدا کند، من دچار عصبانيت و نگراني خواهم شد.( نتيجه گيري)
    آقا: عزيزم، من خودم واقعا شرمنده هستم، هيچ وقت فکر نمي کردم همچين احساسي داشته باشي، من هيچ وقت قصد دوري کردن از تو را ندارم، من واقعا تو را تحسين مي کنم و از تو ممنونم، من به دنبال هيچ کس بجز تو نخواهم رفت؛ عزيزم.
    من کارهاي زيادي دارم که مجبور مي شوم بيشتر از محدوده زمان کاري در اداره بمانم و آنها را تکميل کنم. من واقعا تحت فشار هستم. زماني که به خانه مي آيم، وقتي ميخواهم که با خودم خلوت کنم. نمي خواهم تو همچين احساسي نسبت به من داشته باشي و قول مي دم که از اين به بعد حتي اگر چند دقيقه هم مي بايست بيشتر در محل کار خود بمانم به تو حتما اطلاع دهم.
    زمان مناسب
    در مثال بالا مي بينيد که مشکل بين اين زوج چقدر راحت حل شد. اما استفاده از لغات و کلمات مناسب در حين مکالمه تنها رمز پيروزي نيست.
    گاهي اوقات حتي بهترين نمونه هاي جمله هاي ''من، خودم'' اگر در زمان مناسب و با لحن مناسب بيان نشوند تاثير گذار نخواهند بود. اگر مي خواهيد از اين بابت که فرد مقابل به حرف هاي شما گوش مي دهد مطمئن شويد، بايد چند لحظه پيش از شروع کردن به صحبت مکث کنيد.

    به عنوان مثال اگر خسته و کوفته از سر کار به خانه آمده بوديد و همسرتان قصد صحبت کردن با شما را داشت، به اين خاطر که وارد جو قضاوت کردن يکديگر نشويد به او بگوييد ''عزيزم، من يک روز سخت کاري را پشت سر گذاشته ام، اگر اشکالي نداشته باشد اجازه بده تا ساعتي استراحت کنم و بعد با هم پيرامون اين مطلب صحبت خواهيم کرد.'' خوشبختانه خانم شرايط شما را درک مي کند، البته به آن شرط که شما نيز به قولتان عمل کنيد.
    به طور کلي آقايون تمايل چنداني به صحبت کردن ندارند. بنابراين اگر خانمتان خواست صحبت کند، بايد در يک موقعيت و زمان مناسب اين کار را انجام دهيد. اين مقاله را پرينت بگيريد و از همسرتان تقاضا کنيد که آنرا مطالعه کند. دفعه آينده که خواستيد تمرين روش ''من، خودم'' را بکنيد، من، خودم، تضمين مي کنم که مي توانيد به راحتي خود را از قضاوت هاي زنانه برحذر داريد.

  2. 7 کاربر از پست مفید erfan25 تشکرکرده اند .

    erfan25 (شنبه 24 فروردین 87)

  3. #2
    عضو همراه

    آخرین بازدید
    سه شنبه 13 مهر 89 [ 16:10]
    تاریخ عضویت
    1387-1-19
    نوشته ها
    1,801
    امتیاز
    13,034
    سطح
    74
    Points: 13,034, Level: 74
    Level completed: 46%, Points required for next Level: 216
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience Points
    تشکرها
    954

    تشکرشده 992 در 530 پست

    Rep Power
    198
    Array

    RE: روشهاي متوقف كردن غر زدن خانمها

    اميدوارم خانم شما بتوانند در خلوت خود اين مطالب را بخوانند و در وجدان خود اگر شما را دوست دارند حرفهاي شما را بپذيرند ..
    بهتر است يك پرينت البته به جز چند خط اول از اين مطلب بگيريد و بدون اطلاع روي ميز بگذاريد و اجازه دهيد زماني كه نيستيد ايشان آن را در تنهايي بخوانند.

  4. کاربر روبرو از پست مفید دانه تشکرکرده است .

    دانه (چهارشنبه 18 اردیبهشت 87)

  5. #3
    عضو عادی

    آخرین بازدید
    یکشنبه 21 مهر 87 [ 11:26]
    تاریخ عضویت
    1386-11-01
    نوشته ها
    185
    امتیاز
    5,213
    سطح
    46
    Points: 5,213, Level: 46
    Level completed: 32%, Points required for next Level: 137
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    229

    تشکرشده 239 در 119 پست

    Rep Power
    35
    Array

    RE: روشهاي متوقف كردن غر زدن خانمها

    ببخشید آقا عرفان
    آیا برای متوقف کردن غرغر آقایون هم راههایی وجود داره؟؟؟

  6. 3 کاربر از پست مفید نادیا تشکرکرده اند .

    نادیا (چهارشنبه 18 اردیبهشت 87)

  7. #4
    عضو همراه آغازکننده

    آخرین بازدید
    جمعه 09 مهر 89 [ 18:27]
    تاریخ عضویت
    1386-11-13
    نوشته ها
    952
    امتیاز
    20,283
    سطح
    89
    Points: 20,283, Level: 89
    Level completed: 87%, Points required for next Level: 67
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience Points
    تشکرها
    1,946

    تشکرشده 1,965 در 675 پست

    Rep Power
    112
    Array

    RE: روشهاي متوقف كردن غر زدن خانمها

    سلام

    اول در جواب دانه خانم عر ض كنم چشم زماني كه ازدواج كردم و اگر خانمم مثل بعضي ها غر غر مي كرد حتما اگه فراموش نكنم تا اون موقع ، يه پرينت مي گيرم و مي دم بخونه ......

    دوما در جواب ناديا خانم بله جهت غر غر آقايان - روش سكوت كردن بهترين روش هست و البته قربون صدقه رفتن هم بد نيست ....


    سوما درجواب آقاي ابراهيمي هم بايد بگم : خواهش مي كنم آقا محمد چشات مفيد مي بينه و با محتوايي از خودته ...

  8. 2 کاربر از پست مفید erfan25 تشکرکرده اند .

    erfan25 (چهارشنبه 18 اردیبهشت 87)

  9. #5
    عضو عادی

    آخرین بازدید
    یکشنبه 21 مهر 87 [ 11:26]
    تاریخ عضویت
    1386-11-01
    نوشته ها
    185
    امتیاز
    5,213
    سطح
    46
    Points: 5,213, Level: 46
    Level completed: 32%, Points required for next Level: 137
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    229

    تشکرشده 239 در 119 پست

    Rep Power
    35
    Array

    RE: روشهاي متوقف كردن غر زدن خانمها

    ببخشید آقا عرفان اینکه انصاف نیست برای متوقف کردن غرغر خانمها این همه راه باشه ولی برای آقایون فقط همین یه راه .

  10. کاربر روبرو از پست مفید نادیا تشکرکرده است .

    نادیا (پنجشنبه 19 اردیبهشت 87)

  11. #6
    عضو همراه

    آخرین بازدید
    شنبه 30 آبان 88 [ 11:45]
    تاریخ عضویت
    1386-7-10
    نوشته ها
    1,573
    امتیاز
    16,204
    سطح
    81
    Points: 16,204, Level: 81
    Level completed: 71%, Points required for next Level: 146
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience Points
    تشکرها
    898

    تشکرشده 926 در 486 پست

    Rep Power
    174
    Array

    RE: روشهاي متوقف كردن غر زدن خانمها

    خوبق نادیا خانم گرامی!!این نشانه بارزی از زرنگی و هوش خانم هاست که باید از بسیاری راه ها رفت تا آنها را خشنود کرد و البته از کم هوشی و سادگی ما مردهای مادرمرده است که تا دستی به سر و رویمان می کشند و نیازهای غریزیِ ما را برطرف می کنند،خوب سواری می دهیم . . . .

  12. کاربر روبرو از پست مفید گرد آفرید تشکرکرده است .

    گرد آفرید (پنجشنبه 19 اردیبهشت 87)

  13. #7
    عضو عادی

    آخرین بازدید
    یکشنبه 21 مهر 87 [ 11:26]
    تاریخ عضویت
    1386-11-01
    نوشته ها
    185
    امتیاز
    5,213
    سطح
    46
    Points: 5,213, Level: 46
    Level completed: 32%, Points required for next Level: 137
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    229

    تشکرشده 239 در 119 پست

    Rep Power
    35
    Array

    RE: روشهاي متوقف كردن غر زدن خانمها

    سواری چیه عزیز ؟؟؟
    به نظر من این افتخار یک مرد می تونه باشه که یک زندگی سرشار از عشق و محبت را برای خودش و همسرش ایجاد کنه اگه این حرف شما درست باشه که با دست کشیدن به سر و روی مردها اونها به خانمهاشون سواری می دند پس خانمها با این روح لطیف و حساسشون خیلی ساده تر از مردها هستند و بیشتر از مردها به همسرانشون سواری می دند.
    اصلا مگه توی زندگی کسی باید سواره باشه کسی دیگه پیاده ؟
    زن و شوهر هر دو باید در کنار همدیگه باشند و یک دل و همراه نه یکی سواره و یکی پیاده.

  14. 4 کاربر از پست مفید نادیا تشکرکرده اند .

    نادیا (پنجشنبه 19 اردیبهشت 87)

  15. #8
    عضو همراه

    آخرین بازدید
    شنبه 30 آبان 88 [ 11:45]
    تاریخ عضویت
    1386-7-10
    نوشته ها
    1,573
    امتیاز
    16,204
    سطح
    81
    Points: 16,204, Level: 81
    Level completed: 71%, Points required for next Level: 146
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience Points
    تشکرها
    898

    تشکرشده 926 در 486 پست

    Rep Power
    174
    Array

    RE: روشهاي متوقف كردن غر زدن خانمها

    ترمز کن بابا جان!!من دارم اندکی مزاح می کنم که البته در زندگی واقعی صدرصد اوضاع بر همین منوال است و حواستان هم باشد که با سخنان ادبی و خیالات هم نمی توان از حقایق اجتماع فرار کرد.

  16. #9
    عضو عادی

    آخرین بازدید
    یکشنبه 21 مهر 87 [ 11:26]
    تاریخ عضویت
    1386-11-01
    نوشته ها
    185
    امتیاز
    5,213
    سطح
    46
    Points: 5,213, Level: 46
    Level completed: 32%, Points required for next Level: 137
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    229

    تشکرشده 239 در 119 پست

    Rep Power
    35
    Array

    RE: روشهاي متوقف كردن غر زدن خانمها

    ظاهرا من نباید اینجا چیزی بگم چون شما دارید مسائل رو با هم قاطی می کنید.
    من نه ماشینم که ترمز کنم نه اینکه جایی تندروی کردم.

  17. #10
    عضو همراه

    آخرین بازدید
    شنبه 30 آبان 88 [ 11:45]
    تاریخ عضویت
    1386-7-10
    نوشته ها
    1,573
    امتیاز
    16,204
    سطح
    81
    Points: 16,204, Level: 81
    Level completed: 71%, Points required for next Level: 146
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience Points
    تشکرها
    898

    تشکرشده 926 در 486 پست

    Rep Power
    174
    Array

    RE: روشهاي متوقف كردن غر زدن خانمها

    چرا برداشت اشتباه از سخن من می کنید و حرف در دهان من می گذارید!!!؟؟شما دارید با لحنی حرف می زنید که نشانگر ارزشی دیدن سخنان بنده است و تازه دارید کار نکرده ای را هم به من نسبت می دهید.
    من هیچگاه(برعکس برخی . . .) به خودم اجازه نمی دهم که از سخن گفتن دیگران جلوگیری نمایم،حتی اگر بر من ناسزا گویند.
    شما به قول حضرت مولانا خیال انگیز شده اید و پیش پیش دارید یک سری احکام نادرستی را که ناشی از احساساتی شدنتان است،درباره من جاری می کنید.
    منظور من از ترمز کن این بود که با شکیبایی بیشتری حرف بزنید،چه آنکه من هدف اصلیم شوخی کردن بود؛البته آن شوخی که در پَس آن واقعیت حکمفرماست.ولی شما مدام دارید بدبینانه رفتار هایی منفعلانه از خود بروز می دهید.


 
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 7
    آخرين نوشته: دوشنبه 26 بهمن 94, 19:57
  2. (توهم همه چیز دانی ) استفاده نادرست از شبکه های اجتماعی و توهم دانش
    توسط مدیرهمدردی در انجمن مهارتهای ارتباطی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: شنبه 10 بهمن 94, 17:26
  3. پاسخ ها: 31
    آخرين نوشته: چهارشنبه 09 مرداد 92, 19:59
  4. +تاریخچهٔ جنسی‌ همسر آیندتون چقدر براتون مهمه
    توسط kamran2007 در انجمن سایر سئوالات مربوط به ازدواج
    پاسخ ها: 88
    آخرين نوشته: سه شنبه 28 مهر 88, 11:08

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 22:48 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.