سلام دوستان
متاسفانه کارهای مشتری پسند و کلیشه ای و ظاهر پسند در هر نوع حرفه ای به شکلی خودش را نشون میدهد.
مثل فیلمهایی که فقط می خواهند یک هیجانی برای تماشاچی ایجاد کنند و او را جهت خرید بلیط به سینما بکشند و اصلا به محتوای فیلم توجهی ندارند.
اگر سری به کتابفروشی ها بزنید، با عناوین زیادی از کتابهایی روبرو می شوید که با عناوین بسیار فریبنده شما را وسوسه می کنند که آنها را بخرید. این کتابها وعده می دهند که شما یک شبه ره صد ساله بروید، با خواندن یک کتاب تاجر بزرگی شوید، یا یک شبه زندگی شما از این رو به آن رو شود. یا چگونه در دل کسی راه پیدا کنید، یا توجه دیگران به شما جلب شود یا....
در بسیاری از این کتابها مثالهایی از کسانی می آورد که با فرمول این کتاب ره صدساله را یک شبه پیموده اند.
معمولا در روی جلد بعضی این کتابها عکسی از افراد متشخصی که از این رو به آن رو شده اند به چاپ رسیده است. و درون این کتابها پر از مثال افسانه ای مردان و زنانی هست که با شارژ این چنین کتابهایی خوشبخت شده اند.
در این کتابها مثالهای زیادی از خود نویسنده، زندگی شخصی اش، زندگی دوستانش، آشنایانش، یا کسانی که او می شناخته و.... به عنوان شاهد به کار گیری شده است، تا شما باور کنید، که تنها راه خوشبختی این است که این کتاب را بخوانید. و بدون هیچ زحمت زیادی از خاک بر افلاک شوید.
غافل از اینکه همیشه برای همه روند تغییر، موفقیت و رسیدن به خوشبختی مستلزم زمان طولانی، صبوری و تلاش و فکر بسیار است و نیاز به مهارتهای خاصی دارد که فقط با سختی کشیدن محقق می شود. نه یه لم دادن روی کاناپه و خواندن چند صفحه کتاب در حالیکه نیم نگاهی هم به قهوه گرم خود دارید که یکباره سرد نشه....!!!
کتابهای کلیشه ای بیشترین سود را می رسانند ، اما نه به خواننده آن بلکه به ناشرین، کتابفروشان و نویسنده آن... .همین..
به عبارت زیر توجه کنید:
چقدر خوب هست که ما بدون زحمت و فقط با روز و ماه تولد، یا علاقه به رنگی، یا علاقه به غذایی یا میو ای یا .... بتوانیم فردی را کاملا بشناسیم... وای که چقدر عالی می شد....توتها ورازهای شخصیتی شما:
توت فرنگی
کمی دمدمی مزاج اما بسیار مهربان- افرادی که توت فرنگی را به عنوان میوه محبوب خود انتخاب می کنند معمولاً جزو افرادی هستند که خوردن یکی از لذایذ جدی زندگی آنها محسوب می شود و براتی همین اشتهای وافری برای خوردن غذاهای مختلف بویژه میوه های رنگی دارند. افرادی که عاشق توت فرنگی هستند کمی دمدمی مزاج بوده و چندان نمی توان روی رفتار و حرف آنها حساب باز کرد. اما بسیار مهربان هستند.
چقدر عالی بود که من یک شب با خواندن کتابی ، از راز و نقشه خوشبختی و موفقیت آگاه می شدم و صبحگاهان از بستر جوان بر می خیزیدم.
نکته ظریفی که هست، معمولا در میان متون این کتابها، از عبارتهای روانشناسی و یا بعضی نتیجه گیریهای روانشناسی و یا اشاره ناقص به بعضی تحقیقات روانشناسی می شود. تا مخاطب چنین تصور کند که این کتاب کاملا علمی هست. در واقع در نوشتن این کتابها یک مغلطه های ظریفی وجود دارد و مسائل و مطالب آموزنده و صحیحی رابه صورتی با بعضی مطالب آزمون نشده دیگر در هم می آمیزند و با قلمی جذاب بسط می دهند که تشخیص درست و غلط بسیار برای مخاطب مشکل می شود و فقط احساس خوبی با آن کتاب پیدا می کند. فقط همین..
شما خودتان در این تالار بسیار دیده اید افرادی مدعی اند که چندین سال کتابهای روانشناسی زیادی را مطالعه کرده اند. اما وقتی مشکل خود را می گویند، می بینید چقدر پیش پا افتاده است... آیا تصور می کنید این افراد چرا نمی توانند علیرغم مطالعه اینهمه کتابهای روانشناسی رایج در بازار موفق باشند... به خاطر اینست که برد این کتابهایی که پشتوانه تحقیقی کمی در پشت خود دارند فقط محدود به یکی دو روزی هست که فرد آنها را مطالعه می کند. مهارتها و روشهای عملیاتی و دقیق و تضمین شده کمی در این کتابها وجود دارند.
معمولا از نظر شکلی به ابعاد مختلف چاپ میشوند، بعضی آنها بسیار نفیس، رنگی و ... هستند. چون از همه روشها برای فروش بهره می گیرند.
با توضیحات اجمالی بالا می خواهم به این نکته مهم اشاره کنم که هر کتابی که عنوان روانشناسی ، موفقیت و ... با خود داشت لزوما کتاب علمی و مفیدی در این زمینه نیست. و باید در انتخاب کتاب دقت کرد. تا خدایی نکرده پس از مدتی از خواندن چنین کتابهایی مایوس نشوید و گمان نبرید که روانشناسی و ... به شما کمک نمی کند. بلکه کتابهایی که اصولا علمی نیستند از عمق کمی برخورداند، اگرچه پر سروصدا باشند.
البته گمان نکنید هر کتابی در بازار هست اینگونه است. خیر ، ابدا....
باید برای شناخت یک کتاب معتبر علمی در هر زمینه ای از جمله روانشناسی به مسائل مختلفی در آن توجه کرد، اینکه فلان کتاب به گفته ناشرانش یا نویسندگانش چندین بار تجدید چاپ شده و یا چنان معجزاتی از ان به ظهور آمده ، نشانه مفید بودن کتاب نیست.
نکاتی که در مورد خرید کتاب به خصوص کتابهای علمی و در زمینه روانشناسی باید مد نظر قرار دهید:
1 - سعی کنید با یک شخص متخصص مشورت کنید... معمولا هر متخصصی در زمینه کار خودش بهتر می تواند شما را راهنمایی کند.
2 - هنگام خرید کتاب به نویسنده و مترجمان آن توجه کنید. اینکه تحصیلات و تجاربشان و شغل و موقعیت آنها به غیر از نوشتن کتاب چیست. معمولا نویسندگان کتابهای معتبر تجارب و علم و تخصص در زمینه موضوع آن کتاب دارند و این را در مقدمه کتاب مورد اشاره قرار می دهند.
3 - به عناوین روی جلد ، فهرست و .... کتاب توجه کنید، نباید از عناوین فروشندگی و گرم کردن بازار استفاده شده باشد... بهترین ، موفق ترین... ، رازها ... تنها مسیر ...، بالاترین... .یک شبه.... ، قدرت....و ...
4 - کتابهای علمی ، تراوشات ذهنی چند شبه یک نویسنده نیست و معمولا حاصل تحقیق، پژوهش و منابع زیادی هست که او مورد استفاده قرار داده است. لذا بهتر است به انتهای کتاب بروید و منابع کتاب را بررسی کنید.
5 - بسیاری از کتابهای روانشناسی ، کتاب کار است... یعنی درون آنها تکالیف مشخصی ارائه می شود و شما را مجبور به انجام آن می کند... و ذکر موعظه و توضیحات و محرکات تنها نیست.
مثلا اگر کتاب از حال بد به حال خوب را دیده باشید. یا کتاب هوش هیجانی ، یا کتاب مهارتهای زناشویی، یا کتاب عشق هرگز کافی نیست و ... چنین مشخصاتی را دارند.
علاقه مندی ها (Bookmarks)