به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    عضو همراه آغازکننده

    آخرین بازدید
    جمعه 30 مرداد 94 [ 18:18]
    تاریخ عضویت
    1387-8-04
    نوشته ها
    1,150
    امتیاز
    16,194
    سطح
    81
    Points: 16,194, Level: 81
    Level completed: 69%, Points required for next Level: 156
    Overall activity: 4.0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکرها
    1,211

    تشکرشده 1,247 در 437 پست

    Rep Power
    132
    Array

    تغییر معیارهای زناشویی در جامعه ایران

    پژوهش‌های صورت گرفته نشان می‌دهند معیارهای زناشویی در سال‌های اخیر به شدت تغییر یافته است. به عنوان مهم‌ترین تغییر در این زمینه می‌توان به تغییر نظام همسرگزینی اشاره کرد.

    این تغییر حاکی از آن است که عشق به عنوان یکی از دلایل ازدواج، باعث ایجاد ترجیح‌های جدیدی در همسرگزینی شده است. هر چند عشق در فرهنگ‌های مختلف ماهیتی پیچیده‌تر از آن دارد که بتوان آن را به سادگی پایه ترجیح‌های جدید دانست.

    در جوامع توسعه یافته که خانواده از هسته کوچک پدر، مادر و فرزندان تشکیل شده است، بهای بیشتری به عشق رمانتیک داده می‌شود ولی در فرهنگ‌هایی که فرد در میان شبکه گسترده‌ای از خویشاوندان محصور شده این انتخاب‌های تصویب شده خانوادگی است که حرف اول را می‌زند و عشق تنها در صورتی که قدرت زیادی داشته باشد در هماوردی با این ساختارها زنده می‌ماند.

    تحقیقات نشان می‌دهد که در جوامع سنتی، ازدواج‌های از پیش تعیین‌شده به مراتب پایدارتر از ازدواج‌های عاشقانه هستند حال آن‌که در جوامع فردگرا، وضعیت متفاوتی را مشاهده می‌کنیم.

    تحولات ساختاری و ارزشی جامعه و ارزش‌های ناهماهنگ اجتماعی، جامعه ایران را با چالش‌هایی مواجه کرده است که از جمله نتایج آن می‌توان به افزایش روزافزون میزان طلاق اشاره کرد. هم‌اکنون سبک‌های همسرگزینی در ایران به 5 گروه عمده تقسیم می‌شوند که هر یک از آنها تأثیر ویژه‌ای بر سطح رضایت زناشویی افراد دارد.

    این شیوه‌ها عبارتند از خواستگاری با رضایت خود و خانواده (عدم آشنایی قبل از خواستگاری رضایت خود و خانواده)، خواستگاری و ازدواج اجباری (عدم آشنایی قبل از خواستگاری، رضایت خانواده و عدم رضایت زوجه)، دوستی و موافقت خانواده (شیفتگی‌ و آشنایی قبل از ازدواج همراه با رضایت خانواده)، شیفتگی و ازدواج به رغم مخالفت خانواده‌ها (ازدواج دو فرد آشنا به رغم مخالفت خانواده) و همچنین ازدواج اجباری، (دوستی و آشنا بودن دو نفر قبل از خواستگاری ولی عدم موافقت آنها با ازدواج). بررسی‌های آماری در شهر تهران نشان‌دهنده آن است که خواستگاری و ازدواج با رضایت خود و خانواده با حدود 42 درصد بالاترین سهم را دارد.

    در مرحله بعدی نیز دوستی و ازدواج با رضایت خود و خانواده قرار می‌گیرد که 29 درصد متاهلان تهران را دربرمی‌گیرد. در میان این پنج روش، همسرانی که پیش از ازدواج با هم آشنایی داشتند، بیشترین درجه سازگاری را نشان می‌دهند. در مرحله بعدی ازدواج‌های سنتی قرار می‌گیرند که با خواستگاری و رضایت زوجین و خانواده‌های آنها صورت می‌گیرد.

    خانواده‌های مبتنی بر بقیه شیوه‌های همسرگزینی، از پایداری بسیار اندکی برخوردارند. نکته جالب توجه آن است که زندگی مشترک زوجین شیفته هم که به رغم مخالفت خانواده‌ها با یکدیگر ازدواج می‌کنند، در 4 سال اول از پایداری نسبی برخوردارند ولی با شیبی تند به سمت واگرایی پیش می‌رود و کمتر از 5 درصد آنها به دهه سوم زندگی مشترک می‌رسند. سطح سازگاری چنین همسرانی با گذشت زمان، پایین و پایین‌تر آمده و شاهد کاهش تند سطح سازگاری زناشویی در طول زمان هستیم.

    یکی دیگر از نکات جالب توجه در پایداری زندگی مشترک آن است که زوج‌هایی که خودشان همسرگزینی کرده‌اند، در صورت نارضایتی از زندگی، تمایل بیشتری به درمان نشان می‌دهند ولی افرادی که خانواده‌ها برای آنها همسر یافته‌اند، در صورت نارضایتی از زندگی مشترک، به احتمال بیشتری متقاضی طلاق می‌شوند.

    البته آن‌چه که در مورد همسران ساکن تهران ذکر شد، در بسیاری از کشورها وضع متفاوتی دارد. به عنوان مثال تحقیقات در هندوستان نشان می‌دهد زوج‌هایی که به خاطر عشق با یکدیگر ازدواج کرده‌اند، به مرور زمان از شدت عشق آنها کاسته می‌شود اما کسانی که با مداخله خانواده‌ها ازدواج کرده‌اند، به مرور زمان بیشتر عاشق همسر خود می‌شوند یکی از مولفه‌های موثر در پایداری و رضایت از زندگی مشترک، عنصر مذهب است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در مناطقی که ارزش‌های مذهبی حاکم بوده، حدود 92 درصد ازدواج‌ها موفق گزارش شده‌اند.

    در حالی‌که در جوامع کمتر مذهبی تا 50 درصد تقاضای طلاق به چشم می‌خورد. هر چند انتخاب و آشنایی همسر توسط فرد متقاضی از عوامل ثبات در زندگی مشترک است ولی این مسئله به معنای نادیده گرفتن نقش و اهمیت خانواده نیست. نمی‌توان به سادگی نقش خانواده و والدین را در انتخاب همسر و فرزندان نادیده گرفت بلکه باید بر اهمیت مداخله مناسب و مفید خانواده تأکید کرد. هر چند مطابق تحقیقات صورت گرفته بهتر است این مداخله از نوع ارزیابی ثانویه باشد و آشنایی و انتخاب اولیه را بر عهده خود جوانان گذاشت.

    دکتر علی مظاهری- دانشیار دانشکده روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی

    http://www.karmandnews.ir/shownews.aspx?ID_News=11074

  2. کاربر روبرو از پست مفید digitalman تشکرکرده است .

    digitalman (یکشنبه 17 مرداد 89)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. کنترل گری و عیب جویی من ارامش خودم و دیگران رو به هم میزنه
    توسط فرشته اردیبهشت در انجمن روانشناسی عمومی و طرح مشکلات فردی
    پاسخ ها: 25
    آخرين نوشته: شنبه 28 آذر 94, 00:51
  2. از خانمت عیب‌جویی مکن !
    توسط setareh در انجمن مقالات و مطالب آموزشی در مورد خانواده
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: جمعه 04 فروردین 91, 01:49
  3. آقایان از همسرانتان عیب جویی نکنید
    توسط baran.68 در انجمن شوهران و زنان از یکدیگر چه انتظاراتی دارند
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: سه شنبه 10 فروردین 89, 13:37
  4. +تغییر معیار
    توسط مهری 1356 در انجمن سایر سئوالات مربوط به ازدواج
    پاسخ ها: 5
    آخرين نوشته: یکشنبه 13 مرداد 87, 18:21
  5. تغییر معیار
    توسط مهری 1356 در انجمن سایر سئوالات مربوط به ازدواج
    پاسخ ها: 5
    آخرين نوشته: یکشنبه 13 مرداد 87, 18:21

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 10:46 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.