سلام
متاسفانه در كشور ما بهره گیری از متخصصین بسیار كم هست.
از مهندسی و پزشكی گرفته تا علوم سیاسی و علوم انسانی و ....
مثلا شما به دوست خود یا فامیل خود بگویید از صبح در كمرم دردی احساس می كنم ،‌نمی دونم چه كار كنم. می بیند در اكثر موارد شما را راهنمایی می كنند‌، آن هم در مسئله پزشكی كه كاملا تخصصی هست. و كمتر كسی می گوید این یك مسئله تخصصی هست و لطفا شما به یك پزشك متخصص مراجعه كن.
در علوم انسانی این مسئله رایج تر است. و همه به سادگی ابراز نظر می كنند. و مبنای نظراتشون هم تجربه شخصی خودشون یا اطرافیانشون هست.
در همه دنیا اكنون جامعه شناسی ، علوم سیاسیَ،‌ روان شناسی یك شاخه علمی هست و بر اساس تحقیقات و تائید فرضیه ها صحبت می كنند. لیكن هنوز هم كه هنوز است افراد در مسائل مهم زندگی كه مربوط به یافته های روانشناسی می شود روی تجارب شخصی خود بیشتر از تحقیقات صورت گرفته پافشاری می كنند.

شما در هر شهری هستید،‌ یك زحمتی بكشید به مراكز مشاوره محل سكونت خود مراجعه كنید. و ازمشاوران در مورد پرونده های كه مسئله طلاق یا شكست در زندگی مطرح شده بپرسید ، تا بیشتر به رابطه قبل از ازدواج و شكست بعد از ازدواج پی ببرید. (چرا كه هنوز این ارتباطات ناپخته هست و طرفین هیچ گونه كنترلی روی احساسات انفجاری خود ندارند.)
اینكه یك زوجی اطراف من« سنتی ازدواج كردند» یا پس از «دوستی و عشق بازی» ازدواج كردند و موفق شدند كافی نیست. و باید جامعه آماری بررسی شود.

به هر حال آنچه با توجه به محیط فرهنگی كشور ،‌ما مشاوران شاهد هستیم نتیجه عكس دادن ارتباطات دختر و پسر هست. یعنی از آنجا كه چنین ارتباطاتی تخصصی نیست و به طرف احساس گرایی می رود ،‌شناختها تحریف شده و وابستگی ها بالا می رود،‌ بعد هم اگر ازدواج صورت گیرد مشكلات زناشویی شروع شده و شدت می یابد در حالیكه توقعات نسبت به هم در مقایسه با قبل از ازدواج افزایش یافته است.(بگذریم خیلی از این ارتباطات قبل از اینكه به ازدواج منتهی شود به شكست عاطفی و بدبینی می انجامد)

بله شاید در جاهای دیگر دنیا رابطه دختر و پسر باشد،‌اما دختر این پسر را مثل كالای قاچاق در درون خود حبس نمی كند و به خانواده های یكدیگر با توجه به فرهنگشون معرفی می شوند. اما اینجا در خفا شكل می گیرد(در اكثر مواقع)،‌بعد كم كم احساسات بالا می گیرد و یا شكست عاطفی قبل از ازدواج یا سوء ظن و مشكلات شدید بعد از ازدواج ... البته استثناء‌همیشه هست.
شما یك گشت و گذار در سئوالات ارتباط دختر و پسر یا مشكلات خانواده در این تالار بزنید،‌ در اكثر مواقع دوستی و آشنایی بوده ولی یا به ازدواج ختم نشده و آسیب به طرفین زده یا اگر ازدواج صورت گرفته مشكلات بعدی داشته است.
باز هم می گویم همیشه درصدی انجراف از این موضوع هست كه اگر دقت كنید بر می گردد به مهارتهای طرفین در راستای كنترل احساس و منطق گرایی و هماهنگی با خانواده ها....

به هر حال فردی كه به این دوستی ها اعتقاد داره دنبالش هم میره و مسئولیت تبعاتش هم را می پذیره وهمچنین عكس این قضیه....
فكر كنم نزدیكترین مفهوم به جمله آخرم را بتوان در این موضوع بسطش داد:
http://www.hamdardi.net/showthread.php?tid=2430&pid=21678#pid21678