و برای این نوع شهود مقدمه هایی هست که کار هر کسی نیست و گرنه معصومین مطلق بیش از معدودی می شدند که ما شناخته ایم . در این صورت آیا می شود با عنوان مفید نبودن توبه های احساسی ، درب توبه را نگشود ؟
قرآن و روایات و حکایات جواب می دهند :
ان الله یحب التوابین
وعده هایی که برای توابین در روایات زیاد ذکر شده
و حکایتهایی از این دست :
حضرت موسی علیه السلام ، خدا را به اسماء مختلف صدا زد و در برابر هر اسمی خداوند لبیکی می گفت ، تا رسید به " یا الله الآثیم " ( ای خدای گناهکاران ) ، و خداوند دو بار لبیک گفت . حضرت موسی (ع) را سئوال پیش آمد که چطور در برابر بقیه اسماء یک لبیک و در جواب این اسم دو لبیک ؟ از خداوند پاسخ می شنود که بندگان گناه کار من چیزی ندارند که به آن بنازند و ....... در ادامه بیاناتی می فرماید که برانگیزاننده رقت قلب هر آدمی است چه رسد به کسی که واقف به گناه خود است .
وقتی فرعون و لشکریانش در پی حضرت موسی و همراهانش وارد نیل شدند و به امر خدا رود نیل آنها را در غرقاب فرو برد ، فرعون فریاد کرد که موسی نجاتم بده و قسم خورد که اگر موسی نجاتش دهد از راهی که تا حالا می رفته باز گردد و توبه کند ، حضرت موسی اعتنا نکرد و فرعون غرق می شود و بعد ندای خداوند به موسی می رسد که قسم به جلالم اگر به جای تو از من خواسته بود نجاتش می دادم .
بارگاه یزید و حضور حضرت زینب (س ) و امام سجاد (ع) و... در این بارگاه و ماجراهایی که گذشت است و... یزید از امام می پرسد : چگونه می توانم از آنچه کردم توبه کنم ؟ و امام توصیه به نماز غفیله بعد از نماز مغرب می کند ......
گبری 70 ساله بر سر راه موسی (ع ) به سوی کوه طور نشسته بود ، وقتی موسی (ع ) را دید ، پرسید: موسی به طور می روی ؟
فرمود : آری
پرسید : برای مناجات ؟
فرمود : آری
گفت : پیغامی دارم به خدا برسان ،
گـفـت : از قـول من به خدا بگو: من از خدايى تو ننگ دارم ، هرگز با روزى خود بر من منت منه ، من نه روزى تو را مى خواهم و نه منت تو را، نه تو خداى منى و نه من بنده تو!
دل موسى (عليه السلام ) از اين سخنان به جوش آمد ولى چيزى نگفت . چون به كوه رفت و بـا خـدا بـه مـنـاجات پرداخت ، مناجاتش در طور تمام شد اما نتوانست سخنان آن مرد را بازگو کند ، وقتی داشت برمی گشت ، ندای الهی آمد که موسی !
پس کو پیغام بنده ما ؟؟؟
موسی از شرم سر به زیر می اندازد و حضرت حق می فرماید : اى مـوسـى! نزد آن بنده برو و از جانب ما سلامى گرم به او برسان و بگو: خدا مى گويد: اگر تو از ما بيزارى ما خواهان توايم ، و اگر روزى مى دهيم تو از ما مگريز كه ما آغوش باز پذيراى توايم ! و در جواب تک تک توهین های آن مرد ، خداوند رحمن و رحیم پاسخ هایی سراسر عاطفی می دهد .
موسی در مسیر مرد را می بیند ، مرد از او می پرسد که پیغام مرا رساندی ؟ موسی می گوید : آری و پاسخ حضرت دوست را به او می دهد . و همین آتشی در جان پیر مرد می افکند ، و ناله سر می دهد و می گوید موسی آتش گرفتم ، زیر بار شرم دیگر تحمل ندارم ، نمی خواهم زنده بمانم ، به خدا بگو جان مرا بگیرد . و خداوند به حضرت موسی ندا می دهد که از مرد بخواهد کلمات توبه و شهادت به خدایی خدا و.. را برزبان آورد تا او را ببرد و چنین می شود .
و... حکایتهای دیگر که در فرصت های بعدی خواهم آورد ...
آیا اعلام خدا مبنی بر دوست داشتن بنده تواب و سفارش رأفت بر توابین به پیامبر (ص) و... اینگونه حکایت ها ، ابراز احساس خدا نیست و برانگیختن احساس بنده ها به سوی توبه نیست ؟
حکایت هایی که شنیدید چه تفسیری دارد ؟ در کدامیک با نا امیدی از نقش احساس در توبه ، دعوت به شهود به عنوان تنها راه شده ؟
وقتی شیطان رجیم از درگاه خدا رانده شد از خداوند طول عمر زیاد و ذریه ای به اندازه ذریه آدم خواست خداوند اجابت کرد و ابلیس ملعون بعد از اجابت خواسته هایش به خود خداوند قسم یاد کرد که ذریه آدم را گمراه خواهد کرد و... خداوند در پاسخ او گفت ، برو گمراه کن من هم در مقابل ، دری به نام توبه به روی آنها می گشایم .
این یعنی چی ؟
باز آ باز آ ،هر آنچه هستی باز آ
گرکافر و گبر و بت پرستی بازآ
این درگه ما درگه نومیدی نیست
صد بار اگر توبه شکستی بازآ
در کنار توجه دادن به علم و معرفت در کلیتش از جمله در خصوص اعمال مضره ، این همه بیانات احساس برانگیز به سوی توبه را چه بگوییم ؟ بی فایده است ؟
نه عزیزان .
حقیقت این است که همون ره به سوی شهود هم متأثر از توجه قلب و رقت آن است ، و چه بسا استدلالها که بی حکمت ، اثر بر عمل نگذاشته و عالمان بی عمل از آن برخواسته . و جایگاه حکمت ، قلب است .
" هر کس چهل روز در راه خدا اخلاص بورزد ، سرچشمه های حکمت از قلبش بر زبانش جاری می شود "
و زبان ، نه منظور تنها زبان کام است ، بلکه زبان فهم است .
پس باز هم اینجا عواطف برخواسته از فطرت خدادادی است که حتی ره به شهود هم می برد ، پس بی فایده ندانیمش بلکه به عکس .
علاقه مندی ها (Bookmarks)