صفت بعدی:عجله و شتابکاری است"که آدمی به مجرد اینکه امری به خاطر او
خطور کند اقدام بر آن نماید
بدون آنکه اطراف آن را ملاحظه نماید و در عاقبت آن تامل کند.
و این از کم دلی و ضعف نفس است و از راههای بزرگ شیطان است و آن لعین بسیاری از فرزندان آدم را با این صفت به هلاک رسانیده.
و از حضرت پیغمبر(ص)مروی است که فرمودند:شتابکاری از جانب شیطان است و تأنی در کارها از جانب خداوند منّان.
و اخبار در مذمت این صفت از حد متجاوز است.و سرّ در شدت مذمت آن,آن است که عمل هرکس باید به بصیرت و بینایی باشد,و عاقبت آن ملاحظه کند و این موقوف است بر تأمل و تأنی,و این صفت مانع تأمل است.
و مکرر به تجربه رسیده است که هر امری که بی تأمل از آدمی سر زد باعث خسران و زیان, و فاعل آن نادم و پشیمان میشود.و هرکاری که به تثّبت و تأنی کرده می شود هیچ پشیمانی در آن نیست.و همین در مذمّت این صفت بس است که هر عجول سبکی در نظرها خوار و در دلها بی وقع و بی اعتبار است.
....
و چون بدی این صفت را دانستی پس بدان که طریق علاج آن,آن است که یاد فساد و سوءعاقبت آن کنی.و متذکر آن شوی که باعث سبکی و خفت و بی قدری و ذلّت در نظر مردمان است.و موجب ندامت و پشیمانی است.
پس متذکر شرافت ضد آن,که وقار و طمأنینه است گردی.
و بدانی که این صفت انبیا و اولیا است.
پس با خودقرار دهی که دیگر هیچ فعلی را بی تأمل نکنی.وطمأنینه و سکون را در باطن و ظاهر,در جمیع احوال,افعال و حرکات و سکنات,شعار خود سازی.
و خواهی نخواهی خود را چندی بر این بداری تا عادت تو شود و صفت خبیثه عجله از تو رفع شود و وقار و طمأنینه از برای تو حاصل گردد.
علاقه مندی ها (Bookmarks)