سلام:
سمیه جان درمورد نظر شخصی من سوال کرده بودید . آيا واقعآ شما با "به دخترها سفارش که حتما مهريه بگذارند چون توي قانون ما (قانون 1151)مرد هروقت اراده کند مي تواند بدون پرسش زن را طلاق دهد.وبه پسرها سفارش که مواظب عدد مهريه باشيد چون مهريه عندالمطالبه است." موافقين؟!
بله من موافقم . دین ما هم هوای زن وهم مرد راداشته ودرحق هیچ کدامشان ظلمی روانداشته (حال چه قدر انرا عمل می کنیم بماند)پیرو سنت پیامبر (ص) با قرار دادن مهریه موافقم اما نه به شکل امروزی.
اما آيا ميتوان روي يک انسان قيمت گذاشت ؟؟؟ با این صحبت موافق نیستم .اگر کسی به کسی هدیه ای میدهد ایا ارزش ان صرفا فقط به اندازه همان هدیه است یا معنا و مفهوم ان. خانمی که ارزش خود را در گرو ی مردی قرار می دهد اگر مهریه ای دریافت می کند به عنوان هدیه علاقه و یک تضمین است نه قیمت گذاری . کسی که این قانون را مقرر کرده حساب وکتاب همه جا را کرده .هم سفارشات و مسئولیتهایی به مرد وهم به زن نموده و هر کدام را ملزم به رعایت حق و حقوق تعیین شده ای نموده که اگر درست اجرا شود و دلها و نیتها پاک باشد مشکلی نیست . این یک قانون کلی برای همه است حال چه سوءتعبیر ها و سوءاستفاده هایی می شود بماند.
آيا مهريه به معناي قيمت گذاري بر روي خانمهاست؟من یک سوال می کنم . ایا مهندس و دکتری که سالها درس خوانده و علم اموخته وقتی از مریض و مراجعش پولی دریافت می کند ایا این از ارزش این دکتر و مهندس کم می کند .ایا می شود دکترومهندس بدون اجرةو حق و حقوق کاری را انجام دهد، چون باید با ارزش باشد و ارزش علم و تخصصش را قیمت گذاری نکند واگر پولی دریافت کند از ارزش کارش کم می شود .ایا می شود چنین انتظاری داشت ؟؟؟حتی سهم امام داریم . خوب امام با ان همه مقام .... چرا حق و حقوق می گیرد ایا این چیزی از ارزش و مقام او کم می کند؟
حق طلاق با مردان است دردین وشرع و قانون ما این گونه است و همانطور که اشاره کردید با توجه به شرایط ضمن عقد(زینب کبری(س)شرط ضمن عقد گذاشتند) اشکالات ان مرتفع شده .که متاسفانه دختران و پسران ما و بعضی خانواده ها حتی از حدو حدود و حق و حقوقهای یکدیگر اطلاع و اگاهی زیادی ندارند. در دین ما قبل از معامله هر شرطی که بین طرفین گذاشته شود باید مکتوب شود و بعد از معامله لازم الاجراست .پس قبل از ازدواج که عهد و پیمان بزرگی است بایدهر شرطی که گذاشته می شود کاملا هوشیارانه و با اگاهی و ازادی انتخاب صورت گیرد و شروطی که گذاشته می شود را با ید کاملا محترم و لازم الاجرا دانست پس باید حدو مرزهاو انتظارات را بادقت همان اول کار مشخص کرد.
پدری هنگام طلاق دخترش توی سرش میزد و می گفت از اعتماد من سوءاستفاده شده.به پدرداماد گفته ام دختر، مال خودت، پسر، مال خودت . دختر مثل دسته گلم را خیلی راحت .مفت به ان اقا دادم این جواب منه؟
موقع عقد پدر دامادگفته بود که اگه میشه این شرط را امضائ نکنیم پدر عروس هم تو رودربایستی گفته حالا مگه پسر شما می خواهد خلاف و جرمی صورت دهد ....
حالا پدر عروس که فکر می کنه سرش را کلاه گذاشتند میگه نمی دانستم ازاین ادم دوپا هرکاری برمیاد فکر امروزم را نکرده بودم.
پس باید این امر با دقت و بدون تعارفات و ملا حظه گری (حالا مهر را کی داده و کی گرفته)
دختر مال خودت پسر مال خودت . من و شما نداریم و...) صورت بگیرد تا بعدا با مشکل و افسوس روبرو نشویم.البته بعداز ازدواج باید مبنا را برگذشت و یکی بودن گذاشت .ودیگر چشمها را بست ولی قبل از ازدواج با چشمانی باز عمل کرد.
امیدوارم اینجا مرا فمینیست خطاب نکنید .که برای دفاع از زنان با مهریه موافقم .نه موافقم چون حکم و دین این را گفته و همین دین مارا به گذشت و همدلی دعوت می کند و گفته زنی که مهرش را به شوهرش می بخشد اجرو ثوابی نیکومی برد.
همیشه شاد و پیروز باشید
علاقه مندی ها (Bookmarks)