1
در حقیقت بسیاری از فرزندان ما بزرگ میشوند اما اندکی از آنها بلوغ و پختگی را تجربه می کنند.
بسیاری از فرزندان ما در مدرسه رسمی "دانش آموخته" می شوند اما اندکی از آنها در مدرسه زندگی "فرهیخته" میشوند.
بسیاری از فرزندان ما "مراحل رشد ذهنی" را بسرعت طی میکنند اما اندکی از آنها موفق به به طی کردن "مراحل رشد اخلاقی" میشوند.
بسیاری از فرزندان ما مهارت های حل مساله را در "مدرسه" یاد میگیرند اما اندکی از آنها توان حل مشکلات خود را در "زندگی" دارند.
تقویت هوش اخلاقی کودکان بهترین فرصت برای قرار دادن فرزندانمان در مسیردرست است تا آنها بتوانند علاوه بر درست فکر کردن درست هم عمل کنند
ما چگونه به کودکانمان درست و غلط را آموزش می دهیم ؟
آنها چگونه و از کجا دلسوزی ،مهربانی و دیگر ارزش های اخلاقی مهم را یاد می گیرند؟
آیا روش های علمی وجود دارد تا والدین جهت شکل دهی ویژگیهای کودکانشان ،از آنها بهره گیرند؟
اینها برخی از سوالاتی هستند که معمولا به ذهن والدین و دست اندرکاران پرورش و تربیت کودکان می رسد، به همین جهت ابتدا به اختصار نظرات برخی از مولفان و نظریه پردازان را مرور کرده و در پایان به ارائه چند راهکار ساده خواهیم پرداخت .
یکی از ابعاد رشد و تحول ، که از دوران کودکی تا سال های بزرگسالی ،در کنار دیگر ابعاد رشد شکل می گیرد،رشد اخلاقی کودکان است .وقتی مردم %D�}�pرباره رشد اخلاقی صحبت می کنند، آنها به رفتار و نگرش های خودشان نسبت به سایر مردم در جامعه اشاره دارند،به عبارتی آنها به پیروی ما از هنجارهای اجتماعی ،مقررات و قوانین ،عرف و آداب و رسوم توجه می کنند .البته به زبان ساده و در مورد کودکان ،ما توانایی آنها را در تمایز درست از غلط توصیف می کنیم .
هوش اخلاقی موضوع تقریبا جدیدی است. همان طور که هوش هیجانی و هوش شناختی با یکدیگر فرق دارد، هوش اخلاقی هم یک هوش کاملا مجزاست.
هوش اخلاقی چیست؟
مفهوم اصلی هوش اخلاقی این است که ما بتوانیم درست را از نادرست تشخیص دهیم؛ یعنی اعتقادات محکم اخلاقی داشته باشیم و بر اساس این اعتقادات عمل کنیم. (بر اساس این اعتقادات قدرت تشخیص درست از نادرست بدست می آید )
ادامه دارد ......
علاقه مندی ها (Bookmarks)